Inlägg från: smurfen 11 |Visa alla inlägg
  • smurfen 11

38+ och försöker bli gravid.

DragonWoman skrev 2017-10-02 17:24:02 följande:

Hm om det är så att det är lättare att bli gravid när man är sjuk, immunförsvaret är alltså försvagat just då, så innebär det ju nästan att kroppen är fientligt inställd mot ev befruktade ägg annars. Låter ju inte så positivt egentligen...

Och isf innebär det att man även måste planera att bli sjuk vid ägglossning

Japp lite så är det, planera in att nån hostar dig rakt i fejset vid äl:)

Men immunförsvaret krånglar inte till det för alla kvinnor, bara vissa. Och då är kroppen fientligt inställd, som du säger.
  • smurfen 11
    Milou3 skrev 2017-10-03 12:16:02 följande:
    Hahaha ja exakt! 08-slang :)
    Måste va 08-slang, aldrig hört det. ändå är jag urgöteborgare:), med tanke på vad nykär sa.
  • smurfen 11
    Too tiki skrev 2017-10-03 12:43:33 följande:

Hej alla fina Hjärta

Här kommer lite rapport från mig. Har inte hunnit läsa alla inlägg men hoppas att någon av er fått plus sen jag var här inne senast och att det går bra för er som är gravida? Som jag förstått har Monchichi fått sina småttingar nu, dubbel grattis till er och så skönt att allt gick bra :)

Jag har haft fullt upp hela semestern. Vi har varit söderut med vår husbil och vi hann bara komma hem så stack vi till fjällen för att få fjällen i höstfärger :)

Förra månaden kollade jag inte alls efter ÄL med monitorn och temp och jag använde heller inte progesteron, trots det väntade mensen med att komma cd 26 (normalt får ju jag mens på cd 21-22 om jag inte tar progesteron) så det var ju positivt. Hade dock stora förhoppningar om ett + iom att mensen dröjde men icke och dök då givetvis ner i deppighet ännu en gång för att sen bli mer positiv denna månad.

Denna månaden hade jag bestämt mig för att testa Pergo igen. Tog en tablett i 5 dgr från cd 4 för jag ville få ÄL lite senare än vad jag fick senast när jag använde pergo. Började kolla med monitorn redan cd 6. Redan cd 10 fick jag hög fertilitet och tänkte att f-n nu blir ÄL tidig i varje fall men icke, den har inte kommit än trots att jag är på cd 21!!
    Nu ilar det dessutom i livmodertappen så jag tror att jag får mens idag el. möjligen imorgon, antingen det eller så har jag kommit in i klimakteriet. Nu missade jag att kolla med monitorn cd 9 och cd 10 till i varje fall cd 14 var tempen hög, därefter missade jag att kolla tempen när vi var till fjällen. Möjligen kom ÄL cd 10 iom temphöjningen men jag började inte med progesteron då jag inte fick ngt positivt utslag på monitorn. Hade väl inte spelat någon roll om jag gjort det heller då ÄL cd 10 är för tidigt. Nu har jag kollat tempen i 3 dgr och den är låg så ingen graviditet denna månad heller. Är verkligen less på detta nu :( Hoppas mensen kommer igång nu bara för nu är jag livrädd för att jag kommit in i klimakteriet för jag har haft ÄL varje månad sen jag började tempa och kolla med stickor så detta känns verkligen inte braGråter. Ursäkta ett ej så positivt inlägg men jag hoppas i varje fall att någon här i tråden fått + sen jag var här inne senast och att ni står ut med mitt förvirrade gnällinlägg. Kram till er alla Hjärta

Det är helt ok med förvirrade gnällinlägg, vi är ju nästan alla i samma båt:)

Gott med semester:)

Ja det är fruktansvärt jobbigt varenda månad detta, tänk om man kunde backa bandet 10 år, då sket man i vilket.
  • smurfen 11
    Too tiki skrev 2017-10-03 13:40:53 följande:

Tack Smurfen :) Jadu, hade också önskat att man kunde backat bandet 10 år för då tror jag inte att jag hade haft dessa problem som jag har nu. Blir bara så less på att det inte vill ta sig men just nu hoppas jag bara att jag överhuvudtaget får mens igen och inte har kommit in i klimakteriet och allt är för sent, bläää.

Var i cykeln ligger du nu?

Vad är det som gör att du funderar på klimakteriet?

Jag är på cd 4, så snart nedräkning igen, för, vad blir det, 36:e gången eller nåt:(

Det med ivf, sätt ett konkret datum, "om det inte tagit siog denna månad blabla så gör vi ivf", annars drar det bara ut på tiden. Såna var vi, min sambo och jag, vi väntade in i det sista, och då blev inte resultatet så bra för oss tyvärr. Ring en klinik och beställ möte, det tar oftast över en månad innan man ens får komma dit, sen vänta på nästa cykel å börja.

Det med sen äl, ingen aning...hormoner är ju ett släkte för sig. Men se till å få till det snart då, om den snabbt dyker upp så behöver du inte tänka på det.

Ingen koll på temp då jag aldrig gjort det...
  • smurfen 11
    Too tiki skrev 2017-10-03 15:16:28 följande:

Mest funderar jag på att klimakteriet kanske har inträffat, eller kanske inträffar snart, då cykeln helt plötsligt blev längre och att denna och ev. förra månaden inte resulterade i ÄL.
    Nu har jag iofs plötsligt fått en väldans molvärk så nu har hoppet återvänt då det känns precis så starkt som det brukade göra när jag tagit pergo tidigare vid ÄL. Här går det upp och ner på samma dag :) Har precis beställt gravtester från testlagret om det ev. skulle vara en graviditet på G. Beställde ÄL tester också utifall min monitor fått sig ett spel och jag nästan funderade på att kasta in den i väggen i morse

Vi gör väl så att vi testar RR månaden som kommer och skulle det inte ta sig då, då åker vi till kliniken som Nykär var till så de får hjälpa oss med Ovitrell om ägget inte vill släppa. Skulle inte det fungera, då blir det till att åka till Danmark för där vet vi att vi kan få tid snabbt. Behöver ändå en månad utan stimulering då jag får så kraftiga biverkningar när jag stimuleras och jag har massor att göra på arbetet denna månad som kommer.

Då har ni försökt längre än vad vi gjort :( Har ni lyckats bli gravida något under denna tiden? Vi blev ju gravida i början av året men hann bara se ett pluss på stickan så fick jag en blödning. Hoppas att tiden fram till ÄL går fort för er att denna månaden är blir lyckosam för oss alla som är kvar och väntar på ett + Hjärta

Att cykeln ändras något blir ju såklart vanligare med åldern, men klimakteriet kommer ju smygande, kommer inte på en månad, för du har haft regelbunden äl innan om jag minns rätt?

Ok, jo så kan man göra, testa med spruta nån gång och se utfallet.

Blev nog ca 30 månader, inte för att det är mycket färre månader men ändå, som vi försökt. Jag blev gravid en gång när jag samtidigt blev sjuk vid äl, sen mf några dagar efter, inte annars tyvärr. Så det känns jättesurt att möjligen hade jag haft ett å annat bra ägg, men det funkar inte pga att immunförsvaret är för starkt. Men kan ju inte käka kortison jämt heller:(

Jo tack detsamma, äl väntas nästa vecka.
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2017-10-04 09:24:17 följande:
    Jag var lite otydligt, jag har gjort många IVF där statistiken varit väldigt lovande men det har aldrig funkat. Tror inte att IVF är min grej, eftersom jag blivit gravid flera gånger på egen hand med betydligt äldre ägg. Fast enligt kliniken är det förstås bara slumpen.

Håller tummarna för ert sista försök. Blir det inget ser jag fram emot att följa nästa steg på resan. Tror att ni snart når ert mål!
    Milou3 skrev 2017-10-02 18:46:52 följande:
    Ja :( just nu känns livet nattsvart här. Börjar mitt nya liv i morgon. Fokus på träning och umgås med fina vänner. Det här besatta efter plusset och leva i cykeldagar tär något enormt! Blir nog en paus igen från FL igen. Även om man givetvis gläds åt andras plus så blir känslan av att det gick ännu en månad utan plus för en själv så förjävla deprimerande. Kram på er!
    Tack! Jo är ju bra större chans den vägen än med egna ägg, men svårt ge upp tanken med egna, hoppet försvinner ju aldrig, så är det ju.

Ok men då gör ni säkert rätt med hemmaförsök, eftersom du blivit gravid med äldre ägg på egen hand. Kanske passar inte så stark stimulering alla.
  • smurfen 11
    Too tiki skrev 2017-10-04 11:48:22 följande:
    Hade ingen aning om att man kunde köpa klimakterie stickor :) Är dessa från wish också?
    Ingen aning om det jag heller, usch de vill jag absolut inte testa !
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2017-10-04 12:31:55 följande:
    Förstår att det är svårt att ge upp om sina egna ägg. Jag hade själv tankar på ÄD eftersom det tog flera år att bli gravid med första. Men jag var fortfarande rätt ung och behövde inte tänka tankarna på allvar då. Nu vet jag ju att moderskapet är så otroligt mycket mer än gener. Jag är helt övertygad om att jag hade älskat vilket barn som helst lika mycket som mina biologiska, oavsett om det var äggdonation eller adoption. Och vid äggdonation bär man ju barnet och får vara med om en graviditet och förlossning, vilket är häftigt. Men absolut att det är en process att nå det beslutet, det är ett stort steg. Och jag hoppas att det tar sig för er på egen hand. Det är ju om inte annat billigare och enklare. Flört
    För mig är det inte lika lätt. Tror iofs att det blir lika älskat, men har sån ångest nu innan, när man verkligen vet det är kört. Det bästa är som du säger, att man faktiskt bär på det själv plus går genom en förlossning.
  • smurfen 11
    Milou3 skrev 2017-10-04 13:34:41 följande:
    Vet du att du har aggressivt immunförsvar eller misstänker du det? Betyder det att man aldrig kommer lyckas bli gravid om man inte råkar bli sjuk vid äl? Och man blir ju frisk tillslut, kommer då alla graviditeter sluta i mf?
    Aldrig fått göra tester, men om det bara tagit sig vid förkylning så är det ju sannerligen misstänkt. Vi har i stort sett alltid prickat in äl, sett på några vukl att jag har släppt ägg, mina äggledare funkar, mina värden ok, min sambos fiskar är många och pigga, då kan man tänka uteslutningsmetoden. Är förkyld kanske en gång per år, aldrig magsjuk.

Typ så ja, cellerna i kroppen ser det befruktade ägget som en inkräktare och förgör det. Ja det är sannoliokt det blir mf då.
  • smurfen 11
    Anonym (Lindis) skrev 2017-10-04 20:12:55 följande:

Är snarare 40+men har kämpat i ett år drygt och har följt den här tråden lite anonymt. Ni verkar alla fått något missfall nån gång under tiden. Jag har aldrig fått missfall och känner mig frustrerad även för det. Ja jag fattar att jag på lång sikt ska vara tacksam men på kort sikt är det grymt stressande. Vid missfall vet man ju iaf att det funkar....

Här har du en 40+ till som aldrig kommit längre än till ett pytteplus, endast en gång, sen mens två dagar senare efter BIM. Försökt längre än ett år, så du är inte ensam. Förstår dig då jag tänkt samma som dig, vet ju inte egentligen om det funkar:(
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.