• Anonym (?)

Kommer Ryssland anfalla Sverige?

Ja vad tror ni, kommer Ryssland anfalla Sverige? I senaste uppdateringen på Aftonbladets hemsida står det hur svensk militär snabbmobiliserades till Gotland pga ett ökat hot från Ryssland. 

Kommer det bli krig framöver tror ni?

• Svar på tråden Kommer Ryssland anfalla Sverige?
  • Tecum
    Tecum skrev 2016-09-26 16:57:42 följande:
    Ja det är en nyckelfråga. Nato har ingen som helst anledning att anfalla Ryssland och inget att vinna på det. USA har inget intresse av Ryssland, de är fullt upptagna med muslimska terrorister. Det är bara rysk propaganda för att motivera upprustning och maktspråk mot grannländer.

Däremot vill Ryssland återupprätta Sovjetimperiet och inbillar sig därför att de vinner på att använda våld. De som anklagar Nato för aggression är bara nyttiga idioter som går Putins ärende.
    Förtydligande. De i väst som anklagar Nato för aggression är bara nyttiga idioter som går Putins ärende.
  • Ulltand

Sverige söker militärt stöd och samarbete med Storbritannien

www.aftonbladet.se/nyheter/article23599583.ab

På mycket kort tid har vi nytt avtal med Nato, sökt fördjupat samarbete med Finland  och nu ett nytt avtal om samarbete med England. Dessutom satt trupper på Gotland.

Uppenbarligen uppfattar "vi"  nu Ryssland som ett reellt militärt hot. Vanligen är en håller man delar av detta hemligt så visst finns det all anledning till oro.

• Konservativ
    Skogshuggaren skrev 2016-09-26 13:26:09 följande:
    Varför känner man sig hotad av en försvarsallians? Schweiz och Österrike borde i så fall känna sig extremt hotade, de är helt omringade av Nato-länder. Sverige också för den delen, Danmark, Norge, Tyskland m fl är ju med i Nato, vi borde vara livrädda här.

Varför skulle Nato vilja anfalla Ryssland? Eller Österrike eller Sverige? Det är frivilligt att gå med i Nato, det finns inget tvång. Ryssland skulle säkert också kunna gå med i Nato, men de väljer helt klart konfrontation. 
    Du skämtar väl? Nato är en allians med förmåga att anfalla. Att de kallas försvarsallians är helt irrelevant. Särskilt för Ryssland. Det är för övrigt mer än en allians. Det är en försvarsorganisation med hög förmåga till samarbete. 
  • Wolt
    Varför känner man sig hotad av en försvarsallians? Schweiz och Österrike borde i så fall känna sig extremt hotade, de är helt omringade av Nato-länder. Sverige också för den delen, Danmark, Norge, Tyskland m fl är ju med i Nato, vi borde vara livrädda här.

Varför skulle Nato vilja anfalla Ryssland? Eller Österrike eller Sverige? Det är frivilligt att gå med i Nato, det finns inget tvång. Ryssland skulle säkert också kunna gå med i Nato, men de väljer helt klart konfrontation. 
    Det där med försvar är semantik och irrelevant. USA och Ryssland gjorde upp när Berlinmuren föll. USA skrev på ett kontrakt att Nato inte får ruckas en meter från dåvarande position (västtyskland). Ett bindande kontrakt som inte verkade vara värt pappret nu i efterhand. Det är inte för att jag gillar ryssar som jag skriver detta men rätt ska vara rätt och i min värld är kontrakt bindande.
  • Konservativ
    Wolt skrev 2016-09-27 10:02:26 följande:
    Det där med försvar är semantik och irrelevant. USA och Ryssland gjorde upp när Berlinmuren föll. USA skrev på ett kontrakt att Nato inte får ruckas en meter från dåvarande position (västtyskland). Ett bindande kontrakt som inte verkade vara värt pappret nu i efterhand. Det är inte för att jag gillar ryssar som jag skriver detta men rätt ska vara rätt och i min värld är kontrakt bindande.
    Vad heter det avtalet?
  • Wolt

Malta Summit

Konservativ skrev 2016-09-27 10:06:37 följande:
    Vad heter det avtalet?
  • Tecum
    Wolt skrev 2016-09-27 10:02:26 följande:
    När Berlinmuren föll fanns inte Ryssland, det var fortfarande Sovjet. Så det finns inga möjligheter att Ryssland ingått något avtal.

Men varför skulle Nato vilja hota eller anfalla Ryssland? Hur jag än försöker kan jag inte hitta något motiv eller se någon vinst för någon. Alla forna Sovjetrepubliker som velar frigöra sig från unionen har gjort det. Det går inte heller att se någon aggression från Nato, de positioner de flyttat fram har skett efter böner från länder som, med rätta, känner sig hotade av Ryssland. Ett Ryssland som satt hot i verket och invaderat delar av Ukraina.
  • seriösanvändare
    Konservativ skrev 2016-09-27 09:54:49 följande:
    Du skämtar väl? Nato är en allians med förmåga att anfalla. Att de kallas försvarsallians är helt irrelevant. Särskilt för Ryssland. Det är för övrigt mer än en allians. Det är en försvarsorganisation med hög förmåga till samarbete. 
    Vad är din poäng? Varför känner sig Ryssland hotad av Nato? Tror de att Nato tänker anfalla Ryssland eller är intresserade av att ta över Ryssland?
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (xex)

Det är väl helt uppenbart att Putin ser Nato som ett hot FÖR ATT han vill återupprätta det ryska (sovjetska) imperiet, dvs även ta över grannländerna eller delar av dem. Då är Nato definitivt ett hot mot Ryssland, för Nato kommer självklart inte stillatigande se på om Putin fortsätter att invadera grannländer. Detta vet Putin och därför måste han få det ryska folket att tro att det är Nato som är aggressiva. När Nato och väst i själva verket skulle strunta fullständigt i Rysslands förehavanden om det redan jättelika landet bara höll sig inom sina gränser och satsade på fred, samarbete och att bygga upp sin ekonomi istället för att mucka med omvärlden.

Nato har inget intresse av Ryssland, men Putin måste få sin befolkning att tro det. Om demokratiska reformer och minskad korruption infördes skulle Ryssland kunna bli en ekonomisk stormakt och en viktig handelspartner för både öst och väst. Detta skulle även ryssarna tjäna på. MEN då skulle Putin inte kunna utöka sitt imperium. Och det är ju det han vill.

• Anonym (xex)

Javisst, men Österrike och Schweiz har inget intresse av att lägga under sig delar av Tyskland eller Italien. Österrike har inga planer på att med våld blir ett nytt, mäktigt Österrike-Ungern. Sverige har inga planer på att återupprätta stormaktstiden från 1600-talet, osv.

Har man inte Putins högflygande planer har man inget att frukta från Nato. Håller man sig i sin egen trädgård och inte river ner grannens staket och börjar odla potatis på andra sidan, brukar grannsämjan fungera ganska bra. Även om man skaffar sig en fin och lummig trädgård. Och då brukar man heller inte se samfälligheten eller polisen som ett hot, om de kommer och säger aja baja ifall man inkräktar på någon annans område eller rättigheter...
Svar på tråden Kommer Ryssland anfalla Sverige?