Skogshuggaren skrev 2016-09-27 22:41:32 följande:
Jag tror att en stor del av förklaringen är att Ryssland aldrig varit någon riktig demokrati. Folket har inte skaffat sig förmågan att tänka kritiskt och fritt, därför är det förhållandevis lätt för regimen att manipulera och indoktrinera dem. Det finns flera historiska exempel på detta, t ex nazisterna i 30-talers Tyskland eller Milosevic i 90-talets Serbien. I ett land med djupa demokratiska rötter som t ex Sverige eller Storbritannien skulle detta vara [i]betydligt[/i] svårare.
Det är möjligen en del av förklaringen men inte allt. I Tyskland på 30-talet fanns inte den kommunikation och information som finns idag på nätet. Dessutom var landet fattigt och förnedrat och förstod inte vad Hitler egentligen ville och vad det innebar, de ville bara få det bättre. När kistorna med stupade började komma var det för sent att protestera.
I Ryssland finns trots allt en generation som inte upplevt Sovjet men däremot den öppenhet och demokratiförsök som fanns under Jeltsin och Putins första presidentperiod. De borde veta bättre.
Jämförelsen med Milosevic är intressant. Jag vill inte påstå att han vilseledde folket, de ville ha ett Storserbien och uppnå det med våld. Tragedin på Balkan är absolut inte bara ledarnas fel. Mitt intryck är att ryssar inte är så väldigt annorlunda än serber, tyvärr...