• Anonym (?)

Kommer Ryssland anfalla Sverige?

Ja vad tror ni, kommer Ryssland anfalla Sverige? I senaste uppdateringen på Aftonbladets hemsida står det hur svensk militär snabbmobiliserades till Gotland pga ett ökat hot från Ryssland. 

Kommer det bli krig framöver tror ni?

• Svar på tråden Kommer Ryssland anfalla Sverige?
  • Anonym (Förbannad)
    Tecum skrev 2016-12-17 11:24:37 följande:

Bra att det finns någon sansad person i tråden, inte bara kanonkramare.

Minns att den militär som bedömer säkerhetsläget är samma militär som jagat ryska ubåtar i 40 år utan minsta napp och när en ubåt med vodkaindränkt besättning var vänlig nog att gå på grund i skyddsområde upptäcktes den av en fiskebåt, inte av vårt fantastiska försvar...

Ta en titt på sjökortet så inser du att den ubåtskränkningen omöjligt kunde ha berott på felnavigering. I så fall hade den gått på grund betydligt längre ut i skärgården. Den hade åkt slalom mellan ett stort antal öar, kobbar, skär och grynnor innan den slutligen gick på grund.
  • Ascendere
    Anonym (DN) skrev 2016-12-17 12:56:57 följande:

Men då så. Har det stått i DN är det nog sant. Asgarv. Tror inte på något som skrivs i den propagandatidningen.

Vilka svenska tidningar litar du på?

SvD? DI? Situation Stockholm? Hänt i Veckan?
  • Ascendere
    Anonym (PelleStrojka) skrev 2016-12-17 14:43:46 följande:

Intressant. Vilken typ av argument brukar dessa använda - och hur ska vi göra för att bemöta dem?

Väldigt olika. Bör bemötas sakligt, tex att NATO och USA är inte samma sak, och medlemskap i NATO är frivilligt.
  • Dr Nail
    Ascendere skrev 2016-12-17 15:35:50 följande:

Vilka svenska tidningar litar du på?

SvD? DI? Situation Stockholm? Hänt i Veckan?

En bör egentligen inte lita på något enskilt medium. Alla är mer el. mindre skeva och alla drivs av sin agenda. Bättre att exponera sig för en mängd olika (ofta motstridiga) källor och på så sätt bilda sig en verklighetsuppfattning.
  • Anonym (Va)

Vad ska något land vilja anfalla ett land som Sverige för? Vi är betydelselösa och värdelösa i stort sett.

• Tom Araya
    Anonym (Va) skrev 2016-12-17 15:53:32 följande:

Vad ska något land vilja anfalla ett land som Sverige för? Vi är betydelselösa och värdelösa i stort sett.

Så kan det låta om man inte bättre vet.

Den mest troliga orsaken till att ett annat land går in med militär trupp i Sverige är att antingen påverka Sverige och hur vi agerar internationellt/utrikespolitikist eller för att de har strategiska behov av att militärt kontrollera och nyttja svensk mark.
    Så vi kan bli indragna i en konflikt som från början inte har med Sverige att göra, utan står mellan två eller flera andra parter i vår närhet.

Senast ett land försökte påverka Sverige nöjde man sig med en jätteövning i Östersjön och strax därefter vände motstånd till ett stöd för den första Nord stream-ledningen utanför Gotland.
  • Tom Araya
    Ascendere skrev 2016-12-17 12:50:19 följande:

Jag vill bara påpeka till alla diskussiondeltagare att ni bör vara medvetna om att det garanterat finns sk "rysstroll" i tråden, dvs psyops avlönad av främmande makt. Jag pekar inte ut någon individ men alla svenskar bör vara medvetna om att detta förekommer flitigt på flera internetforum och är en väldigt viktig del i främmande makts påverkanskampanjer, såväl som i fred, ofred och hela skalan däremellan.

Eftersom Familjeliv är en populär sajt finns ingen anledning att tro att det inte skulle finnas här.

Och detta är absolut inte någon "foliehattsteori" utan väl belagt, till exempel har DN skrivit en artikel i ämnet där man bland annat gjort på-platsen intervjuer med psyops-operatörer.

www.dn.se/nyheter/varlden/de-ar-putins-soldater-pa-natet/

PS: Den som svarar på detta inlägg med "Men USA då!" eller något om "russofobi" är definitivt psyops...

Japp, de översållar vissa av diskussionsgrupperna på fejan jag är med i. "Allt är USA's/NATO's fel och allt Ryssland gör är bra och har alltid mycket goda skäl."
  • Tom Araya
    Anonym (PelleStrojka) skrev 2016-12-17 10:47:22 följande:
    Jag hade också önskat att våra politiker skulle göra det, dvs förbereda sig på vad som skulle hända om sanktionerna mot Ryssland skulle minskas och handeln öka. Det vore inte bra om vi skulle missa goda handelsrelationer bara för att någon tomte inom militären har tyckt dig se ryska grodmän på någon kobbe i skärgården. Jag tror att danska Bornholm har tänkt helt rätt beträffande nordstream.

Jag delar dock din uppfattning om att det är löjligt att spekulera om katastrofer som skulle kunna inträffa långt fram i tiden. Bättre att hålla olika alternativ öppna och inte bränna broar eller måla in sig i hörn med aggressiv utrikespolitik.
    Det enda sätt att klara svåra lägen är att i god tid förbereda sig inför dem. Tror du inte Ryssland gör det som rustat i 15 år nu?
  • Tom Araya

Jag vill bara påpeka till alla diskussiondeltagare att ni bör vara medvetna om att det garanterat finns sk "rysstroll" i tråden, dvs psyops avlönad av främmande makt. Jag pekar inte ut någon individ men alla svenskar bör vara medvetna om att detta förekommer flitigt på flera internetforum och är en väldigt viktig del i främmande makts påverkanskampanjer, såväl som i fred, ofred och hela skalan däremellan.

Eftersom Familjeliv är en populär sajt finns ingen anledning att tro att det inte skulle finnas här.

Och detta är absolut inte någon "foliehattsteori" utan väl belagt, till exempel har DN skrivit en artikel i ämnet där man bland annat gjort på-platsen intervjuer med psyops-operatörer.

www.dn.se/nyheter/varlden/de-ar-putins-soldater-pa-natet/

PS: Den som svarar på detta inlägg med "Men USA då!" eller något om "russofobi" är definitivt psyops...

Tom Araya skrev 2016-12-17 17:21:51 följande:
    Japp, de översållar vissa av diskussionsgrupperna på fejan jag är med i. "Allt är USA's/NATO's fel och allt Ryssland gör är bra och har alltid mycket goda skäl."
    För att nyansera debatten så ska jag även säga att även USA har folk som sitter på nätet och propagerar. Dock ser vi nog inte så mycket av dem här i Sverige, det är nog mer i fd WP-länder.
  • Tecum

www.dn.se/nyheter/varlden/de-ar-putins-soldat.../

Nu börjar argumenten ta slut för kanonkramarna och då går man över till att misstänkliggöra de som inte har "rätt" åsikter...

Jag får väl skicka en faktura till Putin. Du som är så välunderrättad, hur mycket brukar psyobsarna få? Är det betalt per inlägg eller blir det månadslön...
Svar på tråden Kommer Ryssland anfalla Sverige?