Jag blev igångsatt med båda mina första, men med den tredje så kom jag igång av mig självt. Så jag berättar om den förlossningen:
Under ett par dagar hade jag haft en del förvärkar. Ibland kom det någon lite kraftigare värk, men inget etablerat värkarbete. Jag hade gått över beräknat datum och var rätt less på att det aldrig kom igång.
En kväll skulle jag ta en dusch och när jag kom ut så skvätte det till på golvet. Jag blev osäker på om det var fostervatten eller om jag hade råkat kissa på mig...
För säkerhets skull, eftersom att jag hade GBS, så ringde jag in till förlossningen och bad om att få komma in på koll. I bilen på väg in kom den första riktiga värken. 7 min senare, utanför förlossningen, kom nästa värk. Väl inne på förlossningen, 4 min senare, kom nästa... Sen kom värkarna ungefär med 4 min mellanrum.
Jag fick komma in på ett förlossningsrum direkt och blev undersökt. Öppen 4 cm vilket jag blev jätteglad över. Nu var det äntligen igång! Jag provade att bada och använda lustgas. Förloppet gick ganska fort.
När det hade gått nästan 4 timmar så började det göra rejält ont så jag bad om epidural, vilket det förbereddes för på en gång. Barnmorskan undersökte mig innan och konstaterade att jag var nästan helt öppen. Då fattade jag! Det var därför det var så jobbigt. Då ville jag inte längre ha epidural, för jag visste att då var det inte långt kvar. Strax efter kom krystvärkarna. På två krystvärkar var bebisen ute!
Moderkakan var lite omedgörlig, så barnmorskan masserade min mage för att få ut den. Det gick bra, men hon var lite osäker på om allt var ute. Det visade sig senare att det fanns en liten bit av fosterhinnan kvar, och då fick jag tabletter ifall det skulle finnas något mer kvar där inne. Det gjorde det inte.
Sprack inget alls och på tredje dygnet kom mjölken igång. Fick dock stanna på BB i 3 dygn för att de ville ha koll på bebisen med tanke på GBS:en. Men det var en mysig avdelning så det gjorde inte så mycket.