Hur går en förlossning till?
Vattnet gick av att jag vände mig i sängen kl 03:15 natten från bf. Fick värkar en timme senare som inte hade några ordentliga dalar utan bara massa toppar så blev beordrade att åka in efter samtal med förlossningen. Blev inlagda vid 06:30 och sen låg vi där i många timmar så tillslut satte dom in dropp som ska få igång värkarbetet. Fick krystningsvärkar ca kl 17 men fick inte krysta då jag inte var tillräckligt öppen. Fick hålla tillbaka känslan av att krysta i fyra(!!!!) timmar med hjälp av lustgas. Vet inte än idag hur fasen jag klarade av att inte krysta. Vid 21:30 fick jag äntligen krysta, då var jag helt slut så sista draget gjordes med sugklocka. Han föddes 21:53 ca 18 timmar efter vattnet gått.
Efter så tyckte barnmorskan att moderkakan skulle ut direkt så hon började dra i navelsträngen, sedan började hon hänga på min mage och trycka för att få ut den. Gjorde vidrigt ont!! Tillslut vill hon sätta akupunkturnålar i mina tår, jag skriker NEJ! Men tjoff så hade hon kört in dom ändå.
Tillslut fick hon ut moderkakan och sa att den var hel(hon skrev även i journalen att den var hel) efter en timme kommer hon in och kräver att jag ska gå på toa och även duscha. Säger till henne att jag inte orkar duscha nu vilket hon tillslut går med på. Hon hjälper mig in på toa och innan hon lämnar mig där så säger hon till mig att jag måste duscha. Hon stänger dörren och går. Jag känner hur hela världen börjar snurra och inser att hon inte gett mig larmklockan så jag börjar slå hårt på toalettpappershållaren så att killen ska förstå att jag behöver hjälpt. Sen svimmade jag och vaknar upp på golvet med massa folk runt mig.
Blir sedan körda till spec BB och ligger där i två dagar. Kommer hem och hinner inte vara hemma mer än ett dygn innan jag börjar lägga märke till att avslaget innehåller en massa geléklumpar. Ringer förlossningen och får ännu en gång komma upp. Där försöker dom skrapa mig i vaket tillstånd och jag tror inte jag behöver beskriva den hemska smärtan för man är ju som ett köttsår där nere. Slutar med att dom söver mig och barnmorskans chef sköter skrapningen. Det visar sig att jag har ca halva moderkakan kvar i mig och chefen är måttligt glad på barnmorskan då jag förstår att det inte var första gången hon var slarvig. Så jag har två journaler, en där det står att moderkakan är hel och en där det står att dom skrapat ut halva moderkakan. Får åka hem dagen efter och har inte haft några bekymmer sedan dess. Sprack för övrigt bara lite vid "pärlan" som krävde två stygn.
Barnmorskan jobbar inte längre som barnmorska utan är satt på enbart administrativa uppgifter.