• Bianca1

Hur går en förlossning till?

Första barnet: vattnet gick med ett splosch när jag reste mig från sängen för att gå på toaletten ca 21:30 dagen innan bf. Det var grön/brunt och kletigt så bebis hade bajsat.

Blev att åka in till förlossning då vi har en timmes bilfärd dit.

En bm skulle kontrollera hur öppen jag var och det gjorde nått så fruktansvärt ont!!! Hon tryckte in hela näven kändes det som och den blev helt blodig! Var öppen 4 cm

Värkarna fortsatte tillta och jag började få frossa. De hämtade värmeflaskor och la i sängen. Sen började jag må illa. Kräktes i en papperskorg.

Fick epidural som hjälpte en del. När den släppte kom krystvärkarna! Helt otroligt känsla! Det var lixom kroppen som tryckte på åt mig!

Inget hände och de kallade på läkare som kom och slet med sugklocka! Jag skrek: det går inte!! Flera gånger! Tillslut blev det bråttom. Hjärtljuden blev sämre och de drog iväg med hela sängen jag låg i. Bara klippte av alla slangar och sprang!

Spänner fast armarna på mig och börjar kleta nått kallt på magen. Jag förstår att de förbereder för snitt. Får panik och skriker: jag är inte bedövad! Sen minns jag inget mer.

Vaknar upp ca 07:00 och undrar var min man och barn är. Det tar ytterligare 20 min sen kommer de. Bebis mådde bra!

Dagen efter gjordes ett bäckenmått på mig och det visades att mitt bäcken är för trångt för att föda barn naturligt.

Läkningstiden efteråt är bland det jobbigaste jag varit med om! Första toa-besöket trodde jag att hela magen skulle slitas upp och tarmarna ramla ut på golvet när jag reste mig!

• Bianca1

Andra barnet: planerar snitt eftersom vi nu visste innan att det inte går på annat sett.

Känner mig lugn eftersom jag nu vet exakt när bebis ska komma.

Tji fick jag. Vattnet går en vecka innan planerat snitt och jag blir rädd då jag inte vill att bebis ska försöka ta sig längre ner och fastna. Får komma in några timmar senare och de förbereder för ännu ett akut snitt.

Den här gången får jag vara vaken men det var nästan otäckare. Dock mådde jag mycket bättre efteråt och läkningstiden var enklare än med första katastrof-snittet. Men känslan att spricka upp och tappa allt innehåll i magen hade jag även här.

Eftersom båda mina snitt var akuta i olika mening så hann de inte snitta så snyggt och skära i samma. Så jag har två ojämna ärr på magen men de har bleknat fint och syns knappt!

Fråga om du undrar nått mer :) lycka till! När är bf?

Svar på tråden Hur går en förlossning till?