Hur går en förlossning till?
Hade öppningsvärkar i 4 dygn. När jag väl blev inlagd var jag öppen 4 cm. Badade, testade tensapparat (hjälpte inte nämnvärt) och när värkarna blev för smärtsamma hade jag lustgas. Under en period hade jag såna kraftiga smärtor och inga som helst värkpauser så jag bara skrek och grät i ren panik. Fick få epidural trots att jag egentligen inte ville ha det. Då släppte ALL smärta.
Jag bad sedan bm att koppla bort epiduralen för jag ville känna vad som hände med kroppen. Sagt och gjort. Jag släpade mig till toaletten och där gick vattnet. På en sekund kom krystvärkarna så två bm och min sambo fick släpa mig till sängen. Fick först sitta på en förlossningspall men blev lyft därifrån då bm var rädd för att jag skulle spricka. Stod på alla fyra i sängen och sedan låg jag i gynställning. Krystvärkarna var för mig helt sjukt smärtsamma. Känns som att någon bränner med tändare i slidöppningen samtidigt som någon har hängt 100 ton bly i rumpan, typ.
Tillslut kom han iaf ut och då försvann smärtan helt och hållet, vilken lycka :) sprack ingenting, endast en liten mini bristning på blygdläppen. Efter att bebisen har tittat ut får man krysta ut moderkakan. Jag kände inte av den knappt.
Ja, efteråt får man duscha.. Det gör vidrigt ont men skönt när det är klart. Man blir undersökt också för att se om man har fått några skador. Avslaget startar direkt och håller på några veckor. Ta med dig bindorna samt sjukhustrosor från sjukhuset hem! Det kan behövs vill jag lova!
Man kan ha svårt att sitta under några dagar.
Amningen var jobbig för min del. Har stor byst och fick extremt mycket mjölk. Fick även mjölkstockning nästan direkt och det gör ont ont ont! Det läckte en hel del i sängen och även andra ställen när utdrivningsreflexen kom igång. Men man vänjer sig och det blir bättre!