Hur går en förlossning till?
Är bonde och det var mitt i skörden så jag hade jobbat till kl 23. Klockan 1 kommer killen hem och då har jag "mensvärk". Klockan 4 kan jag inte sova längre pga värkarna och säger till killen att vi måste börja i laggårn. Klockan 6 har jag 3 värkar inom 10 min och varken klarar eller vågar jobba längre, så min mamma får köra in mig till förlossningen.
Där undersöks jag, var öppen 4 cm och fick ligga i badkar och bada. Efter ca 10 börjar värkarna göra riktigt ont och jag får komma in i förlossningsrummet. Då öppen 8 cm. Får lustgas som dämpar smärt topparna och 12.28 är min son ute.
Krystningen var värst, kändes som om nån gjorde 1000 nålar och man kände att man sprack, men efteråt var allt glömt. Kan tillägga att mellan värkarna känns inget och jag kunde somna...
Efter förlossningen skulle man kissa och ducha, men jag kunde inte kissa. Väl uppe på BB skulle jag försöka kissa igen, när jag satte mig på sängkanten forsade det blod och säkert 10 pers kom in och gav mig sprutor och masserade livmodern... Den hade blodfyllts istället för att dra ihop sig. Jag fick två blodpåsar och en dropp påse, men allt som allt gick det jätte bra. Sonen kunde amma från första stund och jag hade bra med mjölk och jag har bara positiva minnen från förlossningen, det dåliga glöms bort och överskuggas av det bra och känns inte alls jobbigt när man tänker tillbaka!!