• LolloB34

Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?

Ja, se rubriken. Jag har stött på rätt många föräldrar som ger ersättning för att barnet "äter mer då" eller "sover bättre".

Vet dessa människor inte om vilken skit de ger sitt barn? Eller är de bara själviska?

Ingredienser ersättning:

Avsaltat vasslepulver, vegetabilisk olja (palm, raps, kokos, solros), skummjölkspulver, laktos, fiskolja, olja från Mortierella alpina, emulgeringsmedel (sojalecitin), L-fenylalanin, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin, nukleotider (adenosin 5?-monofosfat, cytidin 5?-monofosfat, guanosin 5?-monofosfat, uridin 5?-monofosfat), mineralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar, mangan, selen), vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra) och Bifidobacterium lactis.

Att inte kunna amma alls händer såklart (dock mycket sällsynt) men i de flesta fall jag sett så pallade helt enkelt inte mamman att barnet åt så ofta som ju är normalt för barn... Och verkade inte alls ha dåligt samvete för att hon ger ersättning. Trots att all "näring" i den är tillsatt i en fabrik...

Jag bara undrar, vet folk villen skillnad det faktiskt är (tänk själv en vuxen som bara lever på typ nutrilett), eller finns det ärligt talat folk som tror att ersättning är lika bra som bröstmjölk för en bebis?

• Svar på tråden Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?
  • Nyfikna72
    Meriall skrev 2016-10-09 14:30:25 följande:
    Vilka av de ingredienserna är suspekta när man väl googlat och sett vad orden betyder? Ersättning är jättebra bebismat om man har bra vatten/köper färdigtetror. Det finns för- och nackdelar med bröstmjölk. En nackdel är att bröstmjölken kan innehålla mer miljögifter än ersättningen. En stor fördel är att den innehåller bra ämnen för bebisens immunförsvar som inte finns i ersättningen. Det skyddar bebisen mer mot infektioner och allergier. Däremot ifall modern är allergisk själv så ökar risken att barnet blir det ifall det äter bröstmjölk. Av det skälet har jag valt bort att amma. Min bebis fick donerad bröstmjölk första veckorna och sedan ersättning. Jag vill inte ta risken att hon blir multiallergisk, tar då hellre en extra förkylning.

Det är fel, de påstår att bröstmjölken ger bättre immunförsvar men det finns inga som helst bevis på det, bara en massa antaganden. Ska de kunna bevisa nåt sånt så lär de göra tester på exakt samma enorma grupp människor som har barn exakt samtidigt och sen en vända till där de kör med ersättning. Aningens omöjligt då....... Detta är ju den största myten av de alla när det gäller amning men alla inkl bvc praktiserar den ju och skrämmer upp helt i onödan.
  • Regndamen
    Axe skrev 2016-10-09 07:43:20 följande:

Fast är man så labil så tycker iaf inte jag och faktiskt många med mig, att man inte ska ha barn just då.

Antingen matat man sitt barn som.man bör eller så väntat man tills man är redo.

Du har aldrig hört talas om förlossningsdepression?
  • Valkyria75
    Nyfikna72 skrev 2016-10-09 14:37:52 följande:

Det är fel, de påstår att bröstmjölken ger bättre immunförsvar men det finns inga som helst bevis på det, bara en massa antaganden. Ska de kunna bevisa nåt sånt så lär de göra tester på exakt samma enorma grupp människor som har barn exakt samtidigt och sen en vända till där de kör med ersättning. Aningens omöjligt då....... Detta är ju den största myten av de alla när det gäller amning men alla inkl bvc praktiserar den ju och skrämmer upp helt i onödan.

Fast bröstmjölken innehåller ju massornas IgA-antikroppar som förhindrar infektioner hos spädbarnet. I Sverige med bra hygien och tillgång till antibiotika så klara barn sig alldeles utmärkt utan bröstmjölk dock. Men det betyder ju inte att det inte är sant...
  • Aleimand
    Axe skrev 2016-10-09 07:43:20 följande:

Fast är man så labil så tycker iaf inte jag och faktiskt många med mig, att man inte ska ha barn just då.

Antingen matat man sitt barn som.man bör eller så väntat man tills man är redo.

Vilken sten har du krupit fram ifrån?

Du vet verkligen ingenting om hur depression, amning, mental stress etc fungerar och hänger ihop.

Du är uppenbarligen inte reflekterad för fem öre. Men reflektion kräver i och för sig intelligens.
  • Axe
    Aleimand skrev 2016-10-09 16:44:17 följande:

Vilken sten har du krupit fram ifrån?

Du vet verkligen ingenting om hur depression, amning, mental stress etc fungerar och hänger ihop.

Du är uppenbarligen inte reflekterad för fem öre. Men reflektion kräver i och för sig intelligens.

Hahaha det är kul när de som inte håller med försöker kränka mig. Jag vet precis vad jag har för i telligens då jag är medlem i mensa. Jag lämnar denna tråden nu för jag tycker ni är omöjliga att argumentera med. Tycker man inte som er är man dum i huvudet tydligen ! Haha ha en trevlig kväll!
  • Fjärrkontrollen
    Axe skrev 2016-10-09 18:26:08 följande:

Hahaha det är kul när de som inte håller med försöker kränka mig. Jag vet precis vad jag har för i telligens då jag är medlem i mensa. Jag lämnar denna tråden nu för jag tycker ni är omöjliga att argumentera med. Tycker man inte som er är man dum i huvudet tydligen ! Haha ha en trevlig kväll!

Ja, och Elvis lever!
  • Regndamen
    Axe skrev 2016-10-09 18:26:08 följande:

Vad ska man göra om man drabbas av förlossningsdepression då? Vilket vilken kvinna som helst som genomgått graviditet kan göra.

Kan du inte förklara det ens, om du nu är medlem i mensa?
  • Trooi
    Axe skrev 2016-10-08 22:29:51 följande:

Seriöst, ni som har Valt Att inte amma, har nu inga vettiga argument utan bara försöker kasta skit? Det märks ju att ni inte är helt bekväma i ert val.

Självklart är det onaturligt för att barn att inte amma. Ibland behövs flaska, bra att det finns. Men att innan man ens har barn bestämma att nä, jag ska nog inte ge den maten som är ämnad för bebisen. Jag ger komjölksbaserad ersättning istället är ju helt galet!

Min BVC både sköterska och läkare säger att det går inte att jämföra ersättning med.bröstmjölk men när mammor vägrar amma finns inget alternativ. De får heller inte gå ut offentligt med att ersättning är sämre för så kan vissa mammor bli kränkta. Läkaren och bvc sköterskan var i samma rum när hon sa detta.

Du är medveten om att allt inte är svart och vitt? Att man kan amma OCH ge ersättning? Tex helamma ett tag och sedan ge ersättning. Chockerande fakta för dig säkerligen. Eller delamma (googla om du inte vet vad det betyder). Och nej det handlar inte om att man inte är bekväm med sina val. Det handlar om att det är det är riktigt tråkigt med såna trångsynta människor som dig, vare sig det handlar om amning, politik eller whatever.
  • Axe
    Trooi skrev 2016-10-09 22:16:34 följande:

Du är medveten om att allt inte är svart och vitt? Att man kan amma OCH ge ersättning? Tex helamma ett tag och sedan ge ersättning. Chockerande fakta för dig säkerligen. Eller delamma (googla om du inte vet vad det betyder). Och nej det handlar inte om att man inte är bekväm med sina val. Det handlar om att det är det är riktigt tråkigt med såna trångsynta människor som dig, vare sig det handlar om amning, politik eller whatever.

Hoppas ni kan sluta citera mig nu då jag lämnat tråden. Men men. Jag har inte sagt att man inte ska ge ersättning g. Om du läser mina inlägg så gav jag min dotter ersättning. Det sjuka är de som VÄGER innan barnet är fött att de inte ens tänker FÖRSÖKA amma för de VILL inte. Har alla här svårt med läsförståelsen eller?

Nu svarar jag inte mer och snälla citera inte mer.
  • Axe
    Axe skrev 2016-10-09 22:29:31 följande:

Hoppas ni kan sluta citera mig nu då jag lämnat tråden. Men men. Jag har inte sagt att man inte ska ge ersättning g. Om du läser mina inlägg så gav jag min dotter ersättning. Det sjuka är de som VÄGER innan barnet är fött att de inte ens tänker FÖRSÖKA amma för de VILL inte. Har alla här svårt med läsförståelsen eller?

Väljer*
  • Regndamen
    Axe skrev 2016-10-09 22:29:31 följande:

Om du inte vil diskutera, varför skrev du inte ett inlägg i en dagbok?

Men vad anser du om förlossningsdepression?
  • Gladskit

....kanske för att man inte alltid har ett val?
    Jag kunde inte amma så vad skulle jag gjort? Det spelar ingen roll hur jag lusläste innehållsförteckningen, jag hade inget annat att ge mitt barn.

• asta66
    Gladskit skrev 2016-10-10 10:20:41 följande:

....kanske för att man inte alltid har ett val?
    Jag kunde inte amma så vad skulle jag gjort? Det spelar ingen roll hur jag lusläste innehållsförteckningen, jag hade inget annat att ge mitt barn.

Och då gjorde du det bästa valet för ditt barn.
Svar på tråden Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?