• LolloB34

Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?

Ja, se rubriken. Jag har stött på rätt många föräldrar som ger ersättning för att barnet "äter mer då" eller "sover bättre".

Vet dessa människor inte om vilken skit de ger sitt barn? Eller är de bara själviska?

Ingredienser ersättning:

Avsaltat vasslepulver, vegetabilisk olja (palm, raps, kokos, solros), skummjölkspulver, laktos, fiskolja, olja från Mortierella alpina, emulgeringsmedel (sojalecitin), L-fenylalanin, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin, nukleotider (adenosin 5?-monofosfat, cytidin 5?-monofosfat, guanosin 5?-monofosfat, uridin 5?-monofosfat), mineralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar, mangan, selen), vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra) och Bifidobacterium lactis.

Att inte kunna amma alls händer såklart (dock mycket sällsynt) men i de flesta fall jag sett så pallade helt enkelt inte mamman att barnet åt så ofta som ju är normalt för barn... Och verkade inte alls ha dåligt samvete för att hon ger ersättning. Trots att all "näring" i den är tillsatt i en fabrik...

Jag bara undrar, vet folk villen skillnad det faktiskt är (tänk själv en vuxen som bara lever på typ nutrilett), eller finns det ärligt talat folk som tror att ersättning är lika bra som bröstmjölk för en bebis?

• Svar på tråden Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?
  • sextiotalist
    Valkyria75 skrev 2016-10-07 08:05:08 följande:

Ja lite onödigt provocerande iofs...

Men jag vet att jag tänkte lite så när jag tittade på innehållsförteckningen på ersättningen. Detsamma med välling har jag för mig. Man kämpar så för att laga bra mat från grunden och klagar allmänt på alla tillsatser i mat. Men det vi ger våra allra minsta, det är fullproppat med processade tillsatser...

Men som jag har förstått det är barnmatsindustrin hårt kontrollerad så man får väl hoppas att ersättningen iaf är så bra som den kan vara.

Bröstmjölken är ju inte heller perfekt...

Skillnaden är att du inte behöver göra en djupanalys på vad din hemlagade mat innehåller, men det måste man när man säljer en vara.
    Ja, ersättningen (och i viss mån välling) är en processad produkt, ersättningen ska så mycket som möjligt vara lik bröstmjölken, så därav så blir den processad för det finns ingen råvara som man kan använda direkt.
    Ersättningen är nog alltid under utveckling. Jag har gamla kurskompisar som i början av 80-talet fick testa den ersättningen som fanns då (och då jämförde de med bröstmjölk) det var smak, hur kroppen tog upp näringen etc som testades. Och jag tippar på att under dessa 35 år har det hänt väldigt mycket mer.
    När min son var spädbarn (för 19 år sedan) så var ersättningen dyr (kostade som idag), fanns endast i pulverform.
  • Axe

Jag tycker inte man ska ge ersättning som första val bara för man inte orkar eller vill amma. Kan man inte så kan man inte.men det är ovanligt sorts skriver.

Jag fick sluta amma nör dottern var 3.5 månad ungefär för att äta en medicin som man ej fick amma på.

Mådde väldigt dåligt och tänkte en två ich tre gånger innan. Dock började vi med mat tidigt till henne så just ersättning fick hon inte så myclet av.

• Aleimand
    LolloB34 skrev 2016-09-11 10:31:34 följande:

Ja, se rubriken. Jag har stött på rätt många föräldrar som ger ersättning för att barnet "äter mer då" eller "sover bättre".

Vet dessa människor inte om vilken skit de ger sitt barn? Eller är de bara själviska?

Ingredienser ersättning:

Avsaltat vasslepulver, vegetabilisk olja (palm, raps, kokos, solros), skummjölkspulver, laktos, fiskolja, olja från Mortierella alpina, emulgeringsmedel (sojalecitin), L-fenylalanin, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin, nukleotider (adenosin 5?-monofosfat, cytidin 5?-monofosfat, guanosin 5?-monofosfat, uridin 5?-monofosfat), mineralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar, mangan, selen), vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra) och Bifidobacterium lactis.

Att inte kunna amma alls händer såklart (dock mycket sällsynt) men i de flesta fall jag sett så pallade helt enkelt inte mamman att barnet åt så ofta som ju är normalt för barn... Och verkade inte alls ha dåligt samvete för att hon ger ersättning. Trots att all "näring" i den är tillsatt i en fabrik...

Jag bara undrar, vet folk villen skillnad det faktiskt är (tänk själv en vuxen som bara lever på typ nutrilett), eller finns det ärligt talat folk som tror att ersättning är lika bra som bröstmjölk för en bebis?

Du är uppenbarligen bara ute efter att provocera och är dessutom inte utbildad inom området. Ditt inlägg tyder generellt på okunnighet.

Påståenden om att det är ovanligt att mammor inte kan amma stämmer inte heller.

Du klarade att provocera mig så grattis; mission completed.

Med vänlig hälsning, stolt flaskmamma på heltid som inte har ett dugg dåligt samvete
  • Fjärrkontrollen
    Axe skrev 2016-10-08 10:28:50 följande:

Jag tycker inte man ska ge ersättning som första val bara för man inte orkar eller vill amma. Kan man inte så kan man inte.men det är ovanligt sorts skriver.

Jag fick sluta amma nör dottern var 3.5 månad ungefär för att äta en medicin som man ej fick amma på.

Mådde väldigt dåligt och tänkte en två ich tre gånger innan. Dock började vi med mat tidigt till henne så just ersättning fick hon inte så myclet av.

Vad ska man ge om man inte vill/kan amma då? Luft?
  • Harmonica

Det hade ju varit klädsamt om trådstartaren hade stannat kvar i tråden och förklarat vad hon menar/argumenterat för sina påståenden. 

• Axe
    Fjärrkontrollen skrev 2016-10-08 12:02:50 följande:

Vad ska man ge om man inte vill/kan amma då? Luft?

Vill man inte amma ska man inte ha barn. Kan man inte så kan man inte men nästan alla kan.
  • Fjärrkontrollen
    Axe skrev 2016-10-08 13:08:38 följande:

Vill man inte amma ska man inte ha barn. Kan man inte så kan man inte men nästan alla kan.

Så du sätter likhetstecken mellan amning och att vara en bra mamma? Man är alltså en dålig mamma om man inte ammar.

Du tycker t ex då att jag aldrig skulle få ha fötts?
  • Axe
    Fjärrkontrollen skrev 2016-10-08 13:17:19 följande:

Så du sätter likhetstecken mellan amning och att vara en bra mamma? Man är alltså en dålig mamma om man inte ammar.

Du tycker t ex då att jag aldrig skulle få ha fötts?

Nej jag sätter inte likhetstecken där. Det finns många dåliga mammor.som ammar. Men är man inte redo för allt som ett barn kräver ska man inte ha barn. Man kan inte välja bort amning för sin egen skull. Helt sjukt ju!
  • Sommar15
    Axe skrev 2016-10-08 13:37:49 följande:

Nej jag sätter inte likhetstecken där. Det finns många dåliga mammor.som ammar. Men är man inte redo för allt som ett barn kräver ska man inte ha barn. Man kan inte välja bort amning för sin egen skull. Helt sjukt ju!

Saknar man empati och hjärna så kanske man inte heller ska ha barn...
  • Axe
    Sommar15 skrev 2016-10-08 13:51:08 följande:

Saknar man empati och hjärna så kanske man inte heller ska ha barn...

Ja så kan man skriva när argumenten är slut.
Svar på tråden Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?