• Ulltand

Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?

Regeringen lägger ett lagförslag om kvotering till bolagsstyrelser. Senast 2019 ska 40 procent av ledamöterna vara kvinnor, annars väntar dryga böter. Förslaget omfattar såväl privata som statliga bolagsstyrelser. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?
  • MiasMamma
    Ulltand skrev 2016-09-11 10:43:36 följande:
    Jag har ingen tråd på FB men ämnet engagerar ju många. En gissning från min sida är dock att det inte blir något stöd i riksdagen för detta.

Efter snart 30 yrkesverksamma år har jag inte kunnat märka någon skilland mellan kvinnliga och manliga chefer. Stora skillnader på individnivå finns det uppenbart.

Om man istället la fokus på att minska antalet chefer med narcissistiska och psykopatiska personlighetsdrag skulle världen kanske kunna bli lite bättre!
    www.flashback.org/t2761665
  • Ulltand
    MiasMamma skrev 2016-09-11 11:12:28 följande:
    Du har ingen tråd på FB? Vänta lite. Återkommer snart.
    Ja det borde väl jag om någon veta! :) Nej det är inte min tråd.
  • Ulltand

Män och kvinnor har ju i stort sett samma genomsnittsintelligens men i gruppen män är det betydligt större spridning. Det betyder att det finns många fler riktigt smarta män än kvinnor men också att det finns betydligt fler manliga idioter. ( jo det är faktiskt så)

Det är ju också så att intelligens är en stark framgångsfaktor i samhället. Är det därför inte fullt logiskt att man hittar fler manliga personer på olika toppositioner där hög intelligens är viktigt?

• Rataxes
    Kung Markatta skrev 2016-09-11 15:56:54 följande:

Här var det dåligt med kvinnlig representation:

www.lo.se/start/om_oss/en_presentation_av_lo/styrelsen

Endast 4 av 18 i LO:s styrelse är kvinnor. Det ger en snedare könsfördelning än hos samtliga riksdagspartier. För att inte tala om superpatriarkala Byggnads:

www.byggnads.se/om-oss/kontakt/forbundsstyrelsen/

Idel gubbar. Inte en enda kvinna i styrelsen.

S har väl aldig levt som de lär?
    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
  • driver28
    KillBill skrev 2016-09-11 10:21:47 följande:
    Lusigt, jag funderade en stund på om jag kunde komma på någon i riksdagen som inte håller måttet och som troligtvis är invoterad och jag kommer mest att tänka på män i sverigedemokraterna. Jag har svårt att tro att personer som Kent Ekeroth, Martin Kinnunen och  Björn Söder skulle ha kvalificerat sig till att bli riksdagsmän om det inte vore för att någon har trixat så att deras namn har hamnat högt upp på valsedlarna. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Det kanske inte handlar om självkvotering utan bara kompetensbrist i allmänhet, likt fallen du nämner.
  • Ulltand

"Det blir ingen kvoteringen" skriver DI i lördagstidningen.

Di har intervjuat företrädare för allianspartierna och SD och kritiken mot kvoteringsförslaget är hård. Annie Lööf kallar förslaget oseriöst och Moderaterna och SD vill bla värna äganderätten i artikeln.

• Pentagram

Frågan är felställd.

Det är 1) förbannat svårt att veta vem som faktiskt är den bästa personen för en viss position. Vår bedömning av vem som är "bäst" av flera med likartade kvalifikationer utgår från våra privata fördomar. Det finns inget objektivt korrekt svar vem som är bäst för en position och ens om det funnes det har vi ingen särskild förmåga att avgöra VEM det vore. Vad vi KAN göra är att ställa upp vissa kriterier för att avgöra vilka som är TILLRÄCKLIGT kompetenta för att hantera jobbet.

2) Om det inte särskilt sägs så innebär inte kvotering att okvalificerade personer skall få ett visst jobb, utan att en utifrån alla som ÄR kvalificerade i första hand väljer någon från whatever underrepresenterad grupp en avser kvotera in.

Tillägger att inte ens folk inom det privata näringslivet har någon magisk förmåga att avgöra vem som är bäst för en position. Om de väljer någon som är okvalificerad kan det skada ett givet företag på sikt, men det faktum att ett företag överlever innebär inte att de tillsatt "bäst" person, utan bara att de tillsatt någon som är tillräckligt bra.

• Ulltand
    Pentagram skrev 2016-09-12 13:02:54 följande:

Frågan är felställd.

Det är 1) förbannat svårt att veta vem som faktiskt är den bästa personen för en viss position. Vår bedömning av vem som är "bäst" av flera med likartade kvalifikationer utgår från våra privata fördomar. Det finns inget objektivt korrekt svar vem som är bäst för en position och ens om det funnes det har vi ingen särskild förmåga att avgöra VEM det vore. Vad vi KAN göra är att ställa upp vissa kriterier för att avgöra vilka som är TILLRÄCKLIGT kompetenta för att hantera jobbet.

2) Om det inte särskilt sägs så innebär inte kvotering att okvalificerade personer skall få ett visst jobb, utan att en utifrån alla som ÄR kvalificerade i första hand väljer någon från whatever underrepresenterad grupp en avser kvotera in.

Tillägger att inte ens folk inom det privata näringslivet har någon magisk förmåga att avgöra vem som är bäst för en position. Om de väljer någon som är okvalificerad kan det skada ett givet företag på sikt, men det faktum att ett företag överlever innebär inte att de tillsatt "bäst" person, utan bara att de tillsatt någon som är tillräckligt bra.

I det här fallet skulle böter utgå till de bolag som inte nått 40% kvinnlig representation. Det tolkar jag som att det inte finns något villkor om "tillräcklig kvalifikation". 40% måste vara kvinnor oavsett.

Sedan tror hela tänket om "tillräcklig kvalifikation" är ett sluttande plan. Det finns då tex ingen anledning att utbilda sig över denna gräns, det spelar inte så stor roll om man har OK vitsord eller om de är på topp etc.

I den stenhårda konkurrens som råder mellan företagen idag är det  enligt min mening inte tillräckligt att vara "näst bäst". 

Håller dock med om att det är svårt att välja ut de personer med bästa förutsättningar, bla därför är det rimligt att ägaren till företaget  får göra det valet.
  • Pentagram

Att påtvinga företagsstyrelser en viss könsfördelning ser jag inte som önskvärt, så länge det inte kan påvisas diskriminering. Det är eftersträvansvärt att det växer fram, dock. Jag kan inte säga hur genomtänkt förslaget var men JAG antar att idén var att företagen skulle tvingas hitta kvinnlig kompetens till sina styrelser, inte att de förväntades ta in okvalificerade kvinnor per princip...ett sådant förfarande vore ju helt idiotiskt och går emot grundidén om rimlig kvotering. Jag misstänker att de inte formulerade förslaget särskilt bra, eller inte fick det återgivet särskilt rättvisande.

"I den stenhårda konkurrens som råder mellan företagen idag är det  enligt min mening inte tillräckligt att vara "näst bäst"."

Jag tror du har en något rosenskimrande syn på företags förmåga att hitta perfekt kompetens. Det är tämligen klart att inte alla företag kan ha "bäst" personal på alla positioner och ändå finns det många olika företag som konkurrerar inom en mängd olika branscher. Företag går inte i konkurs för att de valde någon annan än den absolut bästa kandidaten, hur bästhet nu än skall avgöras eller mätas, för varje given post.

Svar på tråden Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?