• Ulltand

Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?

Regeringen lägger ett lagförslag om kvotering till bolagsstyrelser. Senast 2019 ska 40 procent av ledamöterna vara kvinnor, annars väntar dryga böter. Förslaget omfattar såväl privata som statliga bolagsstyrelser. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?
  • Konservativ
    K Kalle skrev 2016-09-19 11:08:26 följande:

1) Det sker redan en kvotering nu, dvs män kvoterar in män och letar sällan utanför sina etablerade nätverk. En statlig reglerad kvotering av kvinnor bryter denna redan existerande kvotering.

2) Staten ska inte lägga sig i privata företag. Bättre då att individualisera föräldraförsäkringen. Det skulle minska ett av de hinder som gör att kvinnor kommer så långt som till styrelserna.

Det är en himmelsvid skillnad mellan att styra ett företag som man vill och att staten ska lägga sig i det. Du kan kalla båda kvotering om du vill men då har du inte förstått skillnaden mellan planekonomi och marknadsekonomi. En företagare som bara anställer vänsterhänta och bara väljer kunder som är under 160 kvoterar men går förmodligen i konkurs. Om du vill starta ett företag där alla anställda är kvinnor så är det bara att sätta igång.
  • MiasMamma

Tycker inte det minsta om någon kvotering öht. Å andra sidan finns nog alldeles för många manliga "chefer" som vanligtvis har 0 koll på vad som kommunala och även privata företag ens står för, vården t.ex. 
    Vafan är problemet? Att 20 % av kvinnor som har samma utbildning och kompetens som ni har, äntligen får samma chans som deras studiekollegor? 

• Moderno
    Konservativ skrev 2016-09-19 10:02:52 följande:

Hur menar du nu? Påstår du att endast styrelsen kan nominera styrelsemedlemmar? Det var nytt för mig. 

Att bryta en kultur: låter som neokolonial kulturimperialism. Har du något emot mångkultur?

Jag menar det jag skriver. Läs och begrunda.
  • Konservativ
    Moderno skrev 2016-09-19 14:36:32 följande:
    Jag menar det jag skriver. Läs och begrunda.
    Då är du emot mångkultur då.
  • K Kalle
    Konservativ skrev 2016-09-19 12:02:04 följande:
    Vad det egentligen handlar om är att några få lata och inkompetenta kvinnor ska få höga löner utan att förtjäna det. Wanja Lundby-Wedin och Mona Sahlin är de viktigaste exemplen. 

Samhället är fullständigt jämlikt. Kvinnor har i över 150 kunnat starta vilka företag de vill.

Så det är typiskt män att tänka på pengar? Då kanske män passar bäst för yrken som handlar om pengar, t.ex. styrelseuppdrag i stora företag.....
    Det finns ju annars gott om inkompetenta män på höga poster. För att kvinnor ska komma någonstans måste man vara extra kompetent. För en man räcker det att vara medelmåttig.
  • Rataxes
    sofiapersson84 skrev 2016-09-19 11:22:32 följande:
    Typiskt män att bara tänka på pengar.

Kvotering handlar inte om att företagen ska bli mer framgångrika. Trodde du att det handlade om det? Det handlar om att samhället ska bli mer jämlikt.

Det handlar om att få en bättre välfärd på bekostnad av några få CIS-mäns frihet att tillsätta de styrelser de vill.
    Hur får du en bättre välfärd utan framgångsrika företag? Varför vill du inskränka den privata äganderätten genom att tvinga företagens styrelser att mot sin vilja kvotera in personer?
    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
  • Konservativ
    K Kalle skrev 2016-09-19 15:03:06 följande:
    Det finns ju annars gott om inkompetenta män på höga poster. För att kvinnor ska komma någonstans måste man vara extra kompetent. För en man räcker det att vara medelmåttig.
    Enligt dig finns det alltså en hel del kvinnor vars kompetenser inte tas till vara. Här finns en utmärkt affärsidé. Starta ett företag där du bara anställer kvinnor. Eftersom det dräller av kompetenta kvinnor blir du snart världsledande i din bransch. Bevisa nu att du har rätt. Annars har jag ingen anledning att tro på dig. 
  • K Kalle
    Konservativ skrev 2016-09-19 15:13:53 följande:
    Enligt dig finns det alltså en hel del kvinnor vars kompetenser inte tas till vara. Här finns en utmärkt affärsidé. Starta ett företag där du bara anställer kvinnor. Eftersom det dräller av kompetenta kvinnor blir du snart världsledande i din bransch. Bevisa nu att du har rätt. Annars har jag ingen anledning att tro på dig. 
    Jag är inte intresserad av att starta något företag. Jag är inte heller intresserad av att ingå i en styrelse.
  • K Kalle
    Rataxes skrev 2016-09-19 15:05:04 följande:
    Hur får du en bättre välfärd utan framgångsrika företag? Varför vill du inskränka den privata äganderätten genom att tvinga företagens styrelser att mot sin vilja kvotera in personer?
    Helt räät. Staten ska inte lägga sig i företagens verksamhet. Det är bättre att staten individualiserar föräldraledigheten. Där används statens pengar = staten kan bestämma hur de ska användas. Privata företag ska de inte styra. I värsta fall kan de instifta en morot i form av en bonus till jämställda styrelser.
  • MiasMamma

Frågan är väl, hur jämställd är dagens Sverige att man måste rösta fram det "andra könet"? Med tanke på att Sverige är ett så femi styrt land..............

• Konservativ
    MiasMamma skrev 2016-09-19 15:25:43 följande:

Frågan är väl, hur jämställd är dagens Sverige att man måste rösta fram det "andra könet"? Med tanke på att Sverige är ett så femi styrt land..............

Sverige är ett fullständigt jämställt land. Men kvinnorna vill inte göra det som feministerna vill. Det orkar inte feministerna med så de vill lagstifta om det. Därmed bevisar de att kvinnor är svaga.....
Svar på tråden Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?