• Ulltand

Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?

Regeringen lägger ett lagförslag om kvotering till bolagsstyrelser. Senast 2019 ska 40 procent av ledamöterna vara kvinnor, annars väntar dryga böter. Förslaget omfattar såväl privata som statliga bolagsstyrelser. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?
  • KillBill
    driver28 skrev 2016-09-10 23:45:14 följande:

Börja med riksdagen. Om inte 40% är kvinnor från samtliga riksdagspartier får de inte delta i nästa val. Gud vilka kvalificerade politiker vi skulle få! Riksdagen skulle bli tom. Kaos!

Det var ett jävligt bra förslag! Så här ser det ut i riksdagen just nu. SDs siffror har emellertid försämrats eftersom en kvinnlig riksdagsledamot (Åkessons svärmor) har hoppat av SD och blivit politisk vilde.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2016-09-11 00:15:42 följande:

Det var ett jävligt bra förslag! Så här ser det ut i riksdagen just nu. SDs siffror har emellertid försämrats eftersom en kvinnlig riksdagsledamot (Åkessons svärmor) har hoppat av SD och blivit politisk vilde.

• driver28
    KillBill skrev 2016-09-11 00:19:15 följande:
    Klart bättre än vad jag trodde i allafall. Kanske de självkvoterat? Förklarar i så fall Magdalena Andersson, AKB, Rosanna Dinamarca, Åsa Romson och Margot Wallströms vedervärdiga prestationer i sina roller. För att själva komma över 40% innan de ödelägger även industrin med kvotering.....
  • MiasMamma
    Ulltand skrev 2016-09-09 14:30:04 följande:

Regeringen lägger ett lagförslag om kvotering till bolagsstyrelser. Senast 2019 ska 40 procent av ledamöterna vara kvinnor, annars väntar dryga böter. Förslaget omfattar såväl privata som statliga bolagsstyrelser. Vad tycker du?

Som jag redan svarat i din tråd på flashback, det enbart är ett lagförslag.
    Varför skulle det finnas någon kvotering? Kvinnor är redan från grunden både bättre utbildad och har bättre social skills än män. Det som borde gälla egentligen när man pratar högre positioner. Med tanke på vem som intar diverse chefspositioner, tom i vården, där ju enbart avfuckta kvinnor jobbar?
    Du kan vara helt lugn. Ingenting kommer förändras i Sverige.
  • KillBill
    driver28 skrev 2016-09-11 08:55:10 följande:
    Klart bättre än vad jag trodde i allafall. Kanske de självkvoterat? Förklarar i så fall Magdalena Andersson, AKB, Rosanna Dinamarca, Åsa Romson och Margot Wallströms vedervärdiga prestationer i sina roller. För att själva komma över 40% innan de ödelägger även industrin med kvotering.....
    Lusigt, jag funderade en stund på om jag kunde komma på någon i riksdagen som inte håller måttet och som troligtvis är invoterad och jag kommer mest att tänka på män i sverigedemokraterna. Jag har svårt att tro att personer som Kent Ekeroth, Martin Kinnunen och  Björn Söder skulle ha kvalificerat sig till att bli riksdagsmän om det inte vore för att någon har trixat så att deras namn har hamnat högt upp på valsedlarna. 
  • Ulltand
    MiasMamma skrev 2016-09-11 09:12:36 följande:
    Som jag redan svarat i din tråd på flashback, det enbart är ett lagförslag.
    Varför skulle det finnas någon kvotering? Kvinnor är redan från grunden både bättre utbildad och har bättre social skills än män. Det som borde gälla egentligen när man pratar högre blirpositioner. Med tanke på vem som intar diverse chefspositioner, tom i vården, där ju enbart avfuckta kvinnor jobbar?
    Du kan vara helt lugn. Ingenting kommer förändras i Sverige.
    Jag har ingen tråd på FB men ämnet engagerar ju många. En gissning från min sida är dock att det inte blir något stöd i riksdagen för detta.

Efter snart 30 yrkesverksamma år har jag inte kunnat märka någon skilland mellan kvinnliga och manliga chefer. Stora skillnader på individnivå finns det uppenbart.

Om man istället la fokus på att minska antalet chefer med narcissistiska och psykopatiska personlighetsdrag skulle världen kanske kunna bli lite bättre!
  • MiasMamma
    Ulltand skrev 2016-09-11 10:43:36 följande:
    Jag har ingen tråd på FB men ämnet engagerar ju många. En gissning från min sida är dock att det inte blir något stöd i riksdagen för detta.

Efter snart 30 yrkesverksamma år har jag inte kunnat märka någon skilland mellan kvinnliga och manliga chefer. Stora skillnader på individnivå finns det uppenbart.

Om man istället la fokus på att minska antalet chefer med narcissistiska och psykopatiska personlighetsdrag skulle världen kanske kunna bli lite bättre!
    Du har ingen tråd på FB? Vänta lite. Återkommer snart.
  • MiasMamma

• MiasMamma

Svar på tråden Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?