Ketchup på Spaghetti - Normalt eller oacceptabelt?
Som rubriken lyder. Vad tycker ni? här i sverige är det väl nästan självklart att man får ta ketchup på pastan men i stora delar av övriga världen så är det tydligen fullständigt oacceptabelt.
Som rubriken lyder. Vad tycker ni? här i sverige är det väl nästan självklart att man får ta ketchup på pastan men i stora delar av övriga världen så är det tydligen fullständigt oacceptabelt.
Jag har aldrig ketchup. Någon ost är det oftast.
Beror på vad man har för pastasås till ju.
Är den på tomatsås/ketchup/tomatpuré så får man ta på ketchup EFTER att man smakat och tycker att det "behövs".
Men gud nåde den som öser ketchup på min hemlagade mat utan att ens ha smakat först. Eller om såsen är "vit" och inte har tomat i. Utan är gjord på tex creme fraîche eller grädde. Det blir giljotinen direkt. Utan att passera gå.
Alla gör som de vill. Personligen äter jag inte ketchup eller tomatröror ö.h.t, men andra får ju det om de vill. Finns ju de som t.o.m har ketchup på palt!
har man bara pasta och inget till, kan jag ha ketchup. Har jag däremot köttfärssås eller kyckling eller så, nej då har jag inte ketchup. Däremot får väl folk göra som de vill. varför ifrågasätta just ketchupen av allt vi sätter i oss?
Det handlar om att visa respekt för värden/värdinnan, som har ansträngt sig med maten för gästernas skull. Jag ser det som en ren förolämpning då jag alltid brukar göra egen god tomatsås till pastan på naturliga råvaror (de gånger jag inte serverar köttfärssås eller carbonarasås till)
Jag ser dessutom alltid till att krydda så det blir lite mer smak (lagom kryddning naturligtvis). Duger inte detta utan de ändå ska smeta på en massa ketchup, så blir de aldrig bjudna till mig på middag igen.
Många tomatsåser mår bra av en klick ketchup till.
En polare brukade hälla ketchup på pizzan och det tyckte jag var lite väl.