Inlägg från: Björckan |Visa alla inlägg
  • Björckan

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Jag blev förstoppad tidigt i graviditeten (det är ju heeeelt normaaaalt...) När jag ordinerades järntabletter rasade magen! Så det var ju en "skön" omväxling. Haha. Nu har jag slarvat med tabletterna det sista så nu är det tillbaka till hårt igen :/ Men nu vet jag i alla fall hur jag kan lösa problemet så att säga. Hahahaha. Hade jag fått samma reaktion på järntabletter som jag fick sist så hade jag väl fått överdosera laxermedel vid det här laget för då blev det bom stopp!

För övrigt har min nesting-instinkt lugnat sig lite... Jag är för trött i veckorna nu för att orka greja. Bb-väska har jag ju inte ens tänkt på!! Dags att börja planera den... Hur länge brukar man stanna på bb efter snitt? Någon som vet? Förstår ju att det beror på hur man mår...men behöver man ta med flera ombyten tro? :/

• Björckan

Testar också om det går att lägga in bild. Här har vi vecka 34. (Vecka 35 imorgon :)
  • Björckan
    Kroa skrev 2016-10-05 20:09:57 följande:

Och idag köpte jag microlax så nu har problemet löst sig så att säga!! Hahaha!

Haha skönt!! :D
  • Björckan
    Helen3 skrev 2016-10-05 22:37:47 följande:

32+1 och en bild från tul i måndags :) moderkakan hade flyttat sig så får föda vanligt!! Så skönt! Fick däremot ett annat "bekymmer" och ska till arbetsterapeuten imorgon då jag troligtvis fått karpaltunnelsyndrom (?) ännu en komplikation till denna graviditet, är inte mycket jag inte haft snart känner jag..

Började även jag tvätta alla sängkläder, filtar osv idag. Känns overkligt!

Åh, men varför inte? Lite avdomnade händer och armar när du nu har det mesta annat... jag lider verkligen med dig! Tur att det oftast blir bättre direkt med ortoser. Har själv haft lite känningar av karpaltunneln på nätterna ibland men det är inget som stör. Däremot vaknade jag med världens kramp i vaden i natt!!!!! Gudars skymning vad det gjorde ont. Har fortfarande ont som träningsvärk plus att benet liksom hotar att krampa igen om jag gör fel rörelse... idag blir det mycket stretching!! Nåja 33 dagar kvar. Jag kan leva med detta....
  • Björckan

Jag har ju bf den 16:e men snittdatum den 8:e :) så lägg gärna in mig på den 8:e november :)

Mitt största orosmoment (förutom nålar och katetern) är hur ont det kommer göra efteråt och att det skulle bli problem med läkningen. Jag oroar mig även över att få en förlossningsdepression igen och att jag inte vet hur jag kommer känna inför amningen. Jag både vill att det ska funka och vill inte amma alls. Inte alls dubbla känslor där, nejdå. Haha.

Förra förlossningen stannade vi 2 nätter på bb. Första dagen och natten var jag låst i sängen efter narkos med slangar överallt och sänggrindarna uppe. Hatar den maktlösheten. Den här gången vill jag upp ur sängen samma dag. Jag ska ha revanch!

• Björckan
    Miaairam skrev 2016-10-09 22:17:57 följande:

Jag har BF 3 december. Förra gången åkte jag in på kontroll BF+8 för att jag inte kände rörelser på morgonen. Fick CTG som visade dåliga hjärtljud, ett snabbt ultraljud och sedan sövdes jag för urakut snitt mindre än en halvtimme efter att jag kom till sjukhuset. Moderkakan hade slutat fungera som den skulle och där var i stort sett inget fostervatten. Bebisen mådde jättedåligt där inne, men var frisk när han kom ut. Hade jag inte åkt in hade han inte klarat sig. Det gick så fort så jag hann inte riktigt fatta vad som hände och efteråt kände jag mig sviken av min kropp och snuvad på själva förlossningen och det tog ett tag att bearbeta.

Hoppas kunna föda vaginalt denna gång och kommer bli igångsatt om jag går över, för att minimera risken att samma sak händer igen. Och skulle det ändå sluta i snitt även denna gång, om jag t ex inte svarar bra på igångsättning, så får jag förhoppningsvis vara vaken iaf.

Åh fy. Vilken mardröm. Jag är jätterädd för att något sådant ska hända! :/
  • Björckan
    Kroa skrev 2016-10-14 13:25:34 följande:

Haft lite ont de senaste dagarna som ni vet. Har däremot inte känt av så mycket sd nu utan mer lite molvärk i rygg och nedre delen av magen.

Igår hade jag och sambon sex vilket inte direkt händer så ofta, några veckor sedan sist, och direkt efter fick jag regelbunda sammadragningar som kom ca var 5 minut. Det gjorde lite ont, men inte alls så farligt så jag hade lite is i magen och väntade. 2-3 timmar senare började de göra ondare, men då ökade intervallet mellan värkarna och kom istället var 10 minut. Eftersom smärtan ökat tänkte jag börja klocka ordentligt ifall de var på g, men helt plötsligt slutade värkarna och jag sov bra hela natten.

Idag hade jag sovmorgon men kunde inte somna om för det kändes som om jag behövde kissa hela tiden, tryckte på urinblåsan konstant så även om jag kissade så släppte inte känslan.

Efter en stund gick jag på toaletten igen och kände att jag behövde bajsa, och jag tror tamigfasiken jag tömde hela alltet! Satt på toaletten i säkert en halvtimme och det bara fortsatte komma mer. När jag en torkade mig fick jag en del av slemproppen på pappret. Inget blod, men med vita strimmor istället. Det var nog inte hela, men stor som en matsked ungefär.

Min första tanke var "värkar, tarmtömning och slempropp - nu är det nog snart dags!" men efter toalettbesöket har det varit precis som vanligt. Några få sd då och då som inte direkt gjort ont alls, lite svag molvärk i mage och rygg - men inget mer.

Så himla lurad man kan bli! Idag gick jag in i vecka 36 så han får ju gärna stanna inne lite till ändå, men man längtar ju något otroligt!!

Välkommen rosen! Då har du BF bara en dag efter mig, spännande! Jag väntar också en liten lillebror, jag har dock en tös sedan tidigare :) Hoppas vändningsförsöket lyckas!

Elisa: skönt att höra, hoppas att du får må bättre en stund nu - det gör verkligen stor skillnad i denna väntan!

Men det låter ju visst som att den är på väg snart!! :) Håll oss uppdaterade. Detta är ju jättespännande :D
  • Björckan
    Kroa skrev 2016-10-14 14:25:45 följande:

Åh vi skrev samtidigt så missade ditt inlägg! Vi får se vad som händer, fortfarande inga andra känningar men de kanske kommer - jag skriver när de sker något! :D

Hur går det för er? :D

Här är det lugnt. Jag har börjat bli väldigt trött igen. Känner att jag borde slutat jobbet tidigare. Men nu är det bara en vecka kvar av jobbet i alla fall.

På tal om det där med värkar... min första förlossning startade med regelbundna värkar med 2-3 minuters mellanrum. Jag kände mig högst lurad för jag hade också hört att de skulle komma med ganska långt mellanrum i början för att sedan bli regelbundna. Jag stod ut 4 timmar hemma med värk varannan minut innan vi ringde och sa att vi ville komma in. De var ju inte jättesugna på det eftersom det bara gått fyra timmar men vi fick komma in och en timma senare var vi installerade på ett rum och jag var öppen 4-5 cm... sedan tog det ytterligare 6,5 timma innan han var ute...
  • Björckan
    Rosen1990 skrev 2016-10-15 12:57:23 följande:

Tack ? jaså vad spännande. Just nu känner jag att bebisen får komma helst igår haha. Kan knappt gå pga foglossningar som börja i vecka 14, och varje gång jag rör mig kommer bebisen åt nerver så de bara hugger och strålar i mage och ben. Viker mig nästa dubbelt för de gör så ont och de är lite pinsamt när man är i affären eller runt folk som man inte känner, ser nog ganska roligt ut ???? de ska bli intressant att följa er alla den sista tiden. ? var bor alla? Vilka åldrar är ni i? ????

Jag bor i Uddevalla. Är 32 år ung ;) Har också foglossning men den kommer mest om jag sitter still för länge, står upp för länge, går för länge eller går upp för trappor eller i uppförsbacke...och med för länge menar jag ca en timma... så så länge jag varierar mig ofta och helt skippar uppförsbackar kan jag hålla den i schack...
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?