Inlägg från: Björckan |Visa alla inlägg
  • Björckan

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Åh Kroa, vad tråkigt att hon inte kan stötta dig bättre. Vi hade en katastrofdålig bm med första barnet. Med facit i hand skulle jag bytt! Nu har vi en jättesnäll och lyhörd bm den här gången och det är ju en värld av skillnad!

• Björckan

Ja nu börjar det hända saker för flera av er här. Jag har två dagar kvar på jobbet. Asmycket att göra både på jobbet och hemma. Känner av att jag får hemskt onda sammandragningar när jag stressar men ibland finns det inte så mycket att göra. Min man är inte inne i någon bra stötta-gravid-fru-fas just nu... eller senaste tiden alls faktiskt. Men igår diskade han (och påpekade det tydligt.) så wohoo antar jag? Vi har bestämt namn... men velar om vilket som ska vara tilltalsnamn. Jag tänker att det ger sig när bebisen är ute. Vem vet, bm kanske såg fel på ultraljudet och så blir det en lillebror istället. Haha.

• Björckan
    Mariro skrev 2016-10-25 17:54:12 följande:

Nu har jag en förlossningsorelaterad fråga. Utbetalningarna man får från försäkringskassan, är de skattade och så? Jag har fått reda på hur mycket jag får i månaden (det är inte kanonmycket alltså), men hittar ingenstans om det är det beloppet jag får eller om det ska skattas ytterligare?

Jag har för mig att FK drar "för lite" i skatt. Vill minnas att jag fick restskatt efter förra mammaledigheten :/
  • Björckan
    Mariro skrev 2016-10-25 19:41:35 följande:

Men asså. FK - jag orkar inte. Kan man göra något för att det ska bli rätt från första början? Så alltså den summan per månad man får i papprena från FK, den är inte färdigskattad, man får alltså ännu mindre?

Det beror väl på hur man ser det. Tror att du kommer få den summan som står i papprena, smällen kommer ju senare i form av restskatt så tekniskt sett blir det ju mindre. Du kan prata med FK och be att de drar lite mer i skatt för säkerhets skull... jag tycker att det är så svårt det här med skattetabeller och skit...
  • Björckan

Det slog mig häromdagen att det kanske skulle vara en bra idé att packa bb-väskan! Bara för att första gick över behöver ju inte automatiskt betyda att den här gör det!! Men, nu är problemet... vad ska jag ha i bb-väskan? Jag har helt förträngt vad jag pysslade med på BB sist. Borde man ha med en bok? Hur mycket kläder till mig/bebisen? Necessär är ju givet. Men vad mer? Nu inser jag dessutom att det känns som om jag frågat detta tidigare? ÅH gud. Jag börjar bli dement också?! Är det en vanlig graviditetskrämpa måntro?

För övrigt försökte vi oss på lite sex igår... har inte legat på hur många veckor som helst nu. Det gick inte alls. Mage ivägen, fogarna smärtade, stel som en pinne och en bebis som fick panikryck i magen och sparkade åt alla håll samtidigt, AJ! Nåja, vi får väl testa igen om... åh gud...det kommer ju ta hur lång tid som helst... Hur kan bebisar veta att man behöver lite vuxen intimitet?? Redan innan de är födda?

• Björckan
    Elisa77 skrev 2016-10-29 09:41:02 följande:

Jag tänker packa väskan om en vecka, lite för att jag vill verkligen inte att det ska komma igång förrän efter nästa helg. Nu har jag föräldraledigt, barnen har höstlov och det känns så viktigt och mysigt att ha en vecka med bara dom innan bebis tar all tid. Sen har vi hantverkare i huset, vi renoverar badrum och det drar ju ut på tiden så man blir galen. : )

Jag vill minnas att jag bara vilade, eller var uppe och vankade under förlossningen. På BB var det bara vila eller mysa med bebis.. Jag packar nog mest kläder och mobil och laddare.. necessär förståss.

Visst är det ditt första barn nu? Jag kan ju bara tala för mig själv men det här med sex är rätt lurigt efter graviditeten också. Jag har båda gångerna känns att min kropp och bröst tillhör bebisen mer än något annat, min närhetskvot har varit uppfylld gånger 10 och jag har haft svårt med kramar, ligga nära, mys och även sex. Jag hoppas det blir annorlunda denna gång, men nu är min man lite mer inställd på att det kan dröja några månader innan det kan hända ngt..

Nej detta är barn nummer två! Men jag tycks ha förträngt hur det var med barn nummer ett. Haha. jag minns att sexandet var helt uteslutet första halvåret! Efter mina skador tog det ett tag att bekanta sig med sig själv igen...
    ems86 skrev 2016-10-29 12:13:01 följande:

Haha gud va härligt skrivet.. sitter här med riktigt onda förvärkar och tycker så så så synd om mig själv, behövde få le lite :)

Jag har inte packat så mycket grejer alls. Fyra timmar gäller på bb i Malmö. 24 för mig med diabetes men det är ändå så kort tid tänker jag. Minns från förra gången att det är sköna mjuka underkläder och byxor som gäller. Däremot kommer jag denna gång packa lite smink och en snyggare (alltså snyggare än en urtvättad crossfit t-shirt från 2010..) tröja. Vill känna mig stark när vi går därifrån. Just det, schampo och balsam. Så skönt att fräscha upp sig ordentligt. Glöm inte laddare till tele!

Jag ska ju snittas så det blir nog mer än 4 timmar på bb... ;) men ska tänka på att ha lite fräscha kläder med mig :) tack för tipset!
  • Björckan
    Rosen1990 skrev 2016-11-01 16:53:03 följande:

Var på vändningsförsök igår. Blev både arg och ledsen, när jag sa att jag ville ha kejsarsnitt och inte göra vändningen så fick jag till svar att gör jag inte vändningen fick jag föda i säte och att jag inte skulle få ett snitt. Kände som om jag inte hade något val så gjorde vändningen, fy fan vilken smärta, idag har jag så ont i magen känns som hela magen är ett stort blå märke. Men nu ligger han rätt iallafall.

Åh din stackare. Hoppas han inte vänder tillbaka sig. Så trist när man råkar ut för sån otrevlig vårdpersonal! Jag har ju hört om flera som fått snitt p.g.a sätesbjudning...
  • Björckan

Här kommer mera gnäll: Efter att jag nu varit förkyld (rejält!) i en vecka så bestämde sig slemhinnorna i näsan för att slutligen ge upp. Näsblod klockan 6 på morgonen är precis vad man vill ha... Nu sitter jag här med bomull i näsan, ett stort behov av att snyta mig p.g.a kroppens fantastiska övertro till slem, och hosta från helvetet. hurra för mig! 6 dagar kvar till snittet. Hoppas för guds skull att det här går över innan dess!

Hoppas att ni alla får en bra dag!

• Björckan
    Elisa77 skrev 2016-11-02 08:27:52 följande:

Åh jobbigt, samtidigt 6 dagar kvar är ingenting! Vad sa din förlossningsläkare till dig apråpå komma in tidigare än snittdagen? Till mig sa hon har du mer än 8-9 förvärkar så åker du in så tar vi snittet tidigare än beräknat. Jag har ju minst 20-30 om dagen, så jag låter bli att ringa.. Min bm vet ju om min sammandragningar och förvärkar och tycker det är lugnt.

Det enda jag hört är det diffusa "om det sätter igång innan så kommer du direkt till sjukhuset". Ja, alltså, det hade jag faktiskt redan räknat ut. hahaha. MIn BM påpekade också att det ju inte är så bråttom även om vattnet går, sålänge jag inte har värkar samtidigt. Nej, det kanske det inte är, men om vattnet går så tänker jag nog ändå ringa sjuktaxi direkt....
    ems86 skrev 2016-11-02 09:04:40 följande:

Åh jag tänkte på det i går! Går också igenom världens jäkla förkylning/flunsa som bara vägrar ge med sig!

Får man genomföra snittet om man är sjuk?

Oavsett. På 6 dagar hinner kroppen återhämta sig fint. Då vi tävlar mycket här hemma (crossfit - okej jag tävlar inte så mycket just nu men ändå) har vi fått lite bra tips just kring förkylningar och återhämtning. Tänk på detta: kroppen behöver MER energi för att bli frisk än en vanlig dag. Många processer igång som behöver extra för att orka göra dig frisk. Ät och drick bra grejer som gör dig nöjd! Jag har lagt till ett glass mellanmål sen jag blev sjuk, extra energi och det gör mig glad med lite glass

Ja det måste man ju få...ett snitt går ju inte riktigt att senarelägga som någon annan operation gör...

Jag är nu inne på dag nummer 8 med den här förkylningen :( Har nu testat att: vila bort den, ignorera bort den, gnälla bort den...utan resultat. Ska lägga mer krut på att äta bort den... Bara trist när man inte är hungrig :/
  • Björckan
    Kroa skrev 2016-11-02 21:44:32 följande:

Alltså, bara 6 dagar kvar!! Galet vad avundsjuk jag är - jag tror min sparvel kommer stanna i magen förevigt!

Hoppas ni kryar på er, båda två! :) de kan ju inte va kasst jämt kan man tycka så de borde vara bättre för er snart hoppas jag! :)

Jag har nu antagligen listat ut att min smärta kommer från foglossningen. Det har blivit värre och värre för varje dag, och idag har jag haft så fruktansvärt ont att jag inte ens kan beskriva det.. samtidigt som jag haft något hemskt tryck nedåt, som om bebisen trillar ur, som gjort svinont - och det då i en kombo med foglossning i både ländryggen, runt till blygdbenet och ner i ljumskarna. Det gör ont heeeela tiden och jag har nästan velat gråta för varje steg jag ska ta. Sambon fick faktiskt stanna hemma från hans jobb idag för att hjälpa mig med dottern som jag skulle vart hemma ensam med idag hela eftermiddagen och kvällen egentligen. Förvisso att jag haft ont tidigare, men idag har jag inte ens kunnat sätta mig upp på egen hand om jag legat ner i soffan utan sambons hjälp.

Vet inte vad jag gör om det fortsätter såhär faktiskt. Möte med Mvc på fredag och hoppas på mycket hjälp från min bm denna gången! Håller alla tummar jag har för igångsättning på iaf BF om de inte skett innan dess!

Så, nu har jag också gnällt av mig lite. Idag är ingen bra dag alls!

Ja nu börjar det kännas lite läskigt nära faktiskt.... Men din stackare att du ska ha så ont! Foglossning är ju ett jävla påfund. När det dessutom kombineras med en bebis som bökar neråt blir det ju dubbelt upp. :/ Det positiva är ju att det brukar bli bättre snabbt efter att bebisen är ute...
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?