Inlägg från: Björckan |Visa alla inlägg
  • Björckan

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår träffade jag läkare och fick vårt snitt-datum. Känns så spännande och overkligt och lite läskigt. Om 7 veckor har jag bebisen i famnen :D

• Björckan
    Elisa77 skrev 2016-09-22 17:55:13 följande:

Björckan- åh så skönt med ett datum! Nu är det ju verkligen nedräkning! Varför snitt, om du vill berätta?

Ja det vsr skönt, men samtidigt overkligt på något sätt. Haha.

Det blir snitt för att jag blev så skadad vid första förlossningen och har vissa men kvar, samt en otrolig förlossningsrädsla. Men det är p.g.a det fysiska som jag blivit beviljad snittet.
  • Björckan
    Elisa77 skrev 2016-09-22 20:15:31 följande:

Björckan- vi träffar förlossningsläkaren på tis för att få vår dom. Har två jobbiga förlossningar bakom oss, och det skulle kännas skönt att få det lite mer kontrollerat denna gång. Bm trodde inte det skulle vara några problem, men det är ju läkaren som bestämmer. Fick ni berätta om er historia och argumentera för er sak eller hur var mötet?

Njaee... jag fick via bm kontakt med en psykolog från mvc för ett år sedan. Det var efter att jag skulle göra ett vanligt cellprov och träffade världens bästa bm som fick ur mig hela historien om förra förlossningen och hur jag mådde och inte vågade bli gravid igen. Så jag gick hos psykologen fram tills i våras. Vågade under tiden bli gravid och fick samma bm på mvc som jag träffade förra året. Hon har hela tiden hävdat att det är klart jag ska ha snitt. Vad hon har sagt till läkare vet jag inte men jag fick tid för ett samtal med läkaren, tog med förra förlossningsjournalen (har bytt landsting sedan förra gången så de kan inte se min journal) och på 10 minuter hade jag fått snitt beviljat. Hon kollade på vilka skador jag fick och frågade om jag fortfarande har problem. Jag hann ungefär bara säga ja och så sa hon att "ja, jag tycker att du bör göra ett planerat kejsarsnitt". Jag var helt chockad för jag var förberedd på att behöva fightas för min sak! Men då har jag ju nästan tur i oturen som fortfarande har fysiska problem. Det är helt på det som läkaren fattat beslutet. Hade det "bara" varit det psykiska hade jag nog fått slåss mer tror jag... även om det faktiskt har påverkat mig (och min man) mer de senaste 5 åren! Jag håller tummarna för att ni får snitt beviljat! Det är ju som du säger mer kontrollerat. Har du mycket men från dina tidigare? (Du behöver inte svara om du inte vill) förlåt för den långa texten utan styckeindelning. Skriver från mobilen...
  • Björckan
    Elisa77 skrev 2016-09-23 07:14:11 följande:

Björckan- ok, jag frågade oxå vår bm efter förlossningssamtalet om samtalet (remissen till läkaren) innebar att vi skulle prata igenom alt igen och då svarade hon att "nej, han kommer grunda sitt utlåtande på vad jag skriver till honom".. men det lät ju lite för bra för att vara sant. Vi får se på tis helt enkelt. Läkaren bokade in en kvart med oss sedan fick vi UL-tid direkt efter för att se vart moderkakan ligger, jag tolkar det som ett positivt tecken?

Anledningen till att vi önskar planerat snitt är att inget av mina barn har kommit ut bra. Första kom inte ut alls trots startad förlossning och det blev ett traumatiskt akutsnitt och andra kom inte heller ut bra, även där startad normal förlossning men avslutades med sugklocka som släppte fler gånger än vad som är ok. Han föddes livlös men de fick igång honom efter ett tag men det var kritiskt.

Det låter ju ändå positivt tycker jag! Förstår att ni vill ha snitt. Vi fick också sugklocka. Den släppte några gånger men jag visste inte att det fanns ett maxantal den får släppa? Vår son mådde tack och lov bra när han kom ut. Det var jag som tog smällen så att säga. Det känns som att ett planerat snitt kommer bli en revanch på så många plan för mig. Att kunna vara medveten om vad som händer och att få tillbringa de första timmarna tillsammans med bebisen framför allt. Sedan är jag inte naiv. Jag är medveten om att det kommer bli en lång återhämtning men det blev det ju förra gången också!
  • Björckan

Här är det sådär... har sjukt ont i ryggen så det påverkar ju nattsömnen (utöver kissandet). Är ofta trött och ledsen så det påverkar relationerna med familjen. Grubblar nu mycket på hur det kommer bli den första tiden med bebisen... 44 dagar kvar nu...

• Björckan

Ja det är ju viktigt att prata, men det är lite det just nu som inte funkar toppenbra. :/ jag har 4 veckor kvar nu tills jag går hem från jobbet. Det ska bli så skönt!! Mina kollegor är bra, men p.g.a omorganisering så har ju kommunikationen försämrats även där.. . Jag funderar på att söka nytt under föräldraledigheten faktiskt...

Min man kommer först ta ut några dagar för sonen, sedan tar han sina 10 dagar när jag kommit hem från bb. Jag hade inte tolererat något annat faktiskt. Med sonen fick jag ingen adrenalinbubbla utan rasade direkt vi kom hem... och stångade mig blodig för att få adekvat hjälp eftersom jag inte kom ur den mörka gropen. Men nej då, ingen hjälp i Örebro till ångestfyllda nyblivna mammor... Nu har vi ju då bytt landsting och jag har redan psykolog-kontakt så det känns mer betryggande den här gången...

• Björckan
    ems86 skrev 2016-09-27 21:11:14 följande:

Men, hallå! Tror jag att det gnager!! men gud va skönt Att de har koll nu och att det följs upp. Det kommer gå bra, du som ung tjej och mamma är en riktig priogrupp. De skulle inte våga chansa med dig! Tro mig!! Stor kram till dig. Du är stark som tusan som även har detta gnagande!

Jag hänger kvar här. Hoppas någon gör det eller att ni inte släpper tråden helt :)

Jag hänger också gärna kvar här... använder inte facebook för att skriva så mycket i grupper och så utan mest för att ha kontakt med gamla vänner då och då plus för alla köp och sälj-sidor ;)
  • Björckan

Jag går in i vecka 34 idag. Mår rätt hyfsat ändå idag. Det är verkligen en dag upp - en dag ner... Jag är tacksam över alla krämpor jag _inte_ har. Haha.

40 dagar kvar idag. Det känns verkligen som nedräkningen ör igång på riktigt. Jag försöker tänka nu när det dyker upp krämpor att en månad av detta kan jag ta... det är överkomligt Jag håller även tummarna för att min hud ska stå emot bristningar... klarade mig fram till bf+5 förra gången...

Välkommen hit mariro. :) spännande med första barnet! Har du mått ok under graviditeten än så länge?

• Björckan
    Elisa77 skrev 2016-10-01 10:11:29 följande:

Krya- jag är "bara" i v 32 så fortfarande en lååång nedäkning. Snitt pga två jobbiga förlossningar, känns tryggast för oss så här. :)

Vad skönt att ni fått snitt beviljat!! 8 veckor är ju inte så långt egentligen :)
  • Björckan
    Elisa77 skrev 2016-10-01 19:34:37 följande:

Ja, det känns så skönt! Och när jag längtar efter något så brukar jag tänka hur många gånger kvar att betala räkningar, för det känns ju som man gör förjämnan. ???? Så ett räkningstillfälle till sen är det dags! ????????

Haha vad roligt. Jag tänkte precis likadant när jag betalade räkningar sist! Frågetecknen är väl familjelivs sätt att tolka smileys?
    Helen3 skrev 2016-10-02 19:44:54 följande:

Här är en till som följt er men inte fått för mig att skriva. Har 55dagar kvar, bf 26/11. Lider av foglossning och går med kryckor, hemska förvärkar sen v26, äter fortfarande medicin för att inte kräkas och mår illa om jag fuskar med maten, svullen överallt, gbs bakterier i urinen, moderkakan för nära livmoderhalsen så ska på tul imorgon.. går bra känner jag! Är så less på att vara gravid och knappt kunna röra mig! Är mitt andra barn och med dottern mådde jag hur bra som helst så det här är en chock. Älskade att vara gravid med henne och hade längtat efter det men tji fick jag...!

Men kära nån! Du har det då inte lätt... men du måste ju också bara betala räkningarna en gång till innan det är dags... kämpa på. Hur ställer du dig till ev. snitt då om moderkakan sitter för nära? För jag antar att det är det som ska kollas på tul?
    Elisa77 skrev 2016-10-02 23:07:47 följande:

ojoj, era stackare! Men nu är det inte jättelänge kvar!

Jag hade en rabattkupong på 25% på Coop idag så passade på ochköpte lite (eller mycket) blöjor, amningsinlägg, stora nattbindor, några nappar och annat supertrist och dyrt. Så nu är vi nog kittade för storken.. (noll i klädväg inhandlat ijof)

Och jag fick kupong från libero så jag ska passa på att köpa lite blöjor och sånt när vi handlar nästa gång. Man får ju passa på :)
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?