• jjuulliiaas

Kuvertavgift, bröllop

Hej!

En tanke som ja har haft en längre tid.. Är det okej att ta kuvertavgift i dagens samhälle? och i så fall hur mycket?
    Eller är det fult att ta kuvertavgift och kräva pengar från folk när man inte vet hur deras ekonomi ser ut och om de ska förflytta sig till ens bröllop? 

Skulle vilja få allas åsikter om denna sak och hur andra reagerar runt kuvertavgift! 

Kraaam! 

• Svar på tråden Kuvertavgift, bröllop
  • Anonym (Jaja)
    Sharper skrev 2018-05-18 05:49:24 följande:
    Vadå så ung?
    Ja, så ung. Vad är det du inte förstår?
  • Kendra

I Sverige känns det inte Ok. Folk blir irriterade. I andra länder är det däremot det normala, tex Spanien där jag bor är det något som är helt självklart att folk betalar för sig. Dock är det aldrig någon exakt summa man informerar gästerna om utan alla ger det som de kan ge. Men generella riktlinjer är cirka 100-110? per vuxen. 60-70? per barn som äter. Finns säkert billigare men jag bor i en storstad och här är det dyrare. Sen ger de flesta lite mer utöver 'kuvertavgiften' som bröllopsgåva.

• Anonym (MH)
    Anonym (Jaja) skrev 2018-05-18 11:21:53 följande:
    Är väl inte så ungt, inte gammalt, men knappast "så ungt" heller. Är själv 26 år och hade gift mig med min sambo på stört om det inte var för att vi inte riktigt har ekonomin till det än, så blir nog först om två år. Är ju inte som att någon egentligen förändras särskilt mycket av att vara gifta jämfört med att vara sambo, eftersom vi inte har barn än.
  • Ejjami
    Anonym (MH) skrev 2018-05-18 15:11:47 följande:

Är väl inte så ungt, inte gammalt, men knappast "så ungt" heller. Är själv 26 år och hade gift mig med min sambo på stört om det inte var för att vi inte riktigt har ekonomin till det än, så blir nog först om två år. Är ju inte som att någon egentligen förändras särskilt mycket av att vara gifta jämfört med att vara sambo, eftersom vi inte har barn än.

Håller med! Hade varit gift för länge sen om vi hade haft råd. Vi fick barn när jag var 26 (han 28) och då kände jag mig inte så ung. Är 29 nu. Fortfarande ogifta men sambos. Att va ung är ju subjektivt beroende på var man bor i landet och var man är i livet. Hur mogen man är osv. Osv.

Ps. Kuvertavgifter tycker jag är lite... Tja.. fattigt. Men man gör ju som man vill :)
  • Sharper
    Anonym (Jaja) skrev 2018-05-18 11:21:53 följande:

26 år är väl inte så ungt? Jag förstår inte din kommentar faktiskt.
  • Anonym (Jaja)
    Sharper skrev 2018-05-18 18:47:46 följande:

26 år är väl inte så ungt? Jag förstår inte din kommentar faktiskt.

Nehej, fast det är ok att du inte förstår...
  • Anonym (Majken)
    Anonym (Jaja) skrev 2018-05-19 11:28:10 följande:
    Hur gammal var du själv när du gifte dig? Hur gamla var dina föräldrar när de gifte sig? 
  • Anonym (Jaja)
    Anonym (Majken) skrev 2018-05-19 20:16:12 följande:
    Hur gammal var du själv när du gifte dig? Hur gamla var dina föräldrar när de gifte sig? 
    Jag var 35, mina föräldrar var 31 och 44.
    Hur så?
  • Anonym (E)

Jag har bara läst trådstarten men nej, jag skulle aldrig ha en betalfest. Jag tycker att det är mycket otrevligt att be om pengar när man "bjuder" på fest, och nästan lika illa är det att ha explicita önskemål om presenter.

Jag tycker alltså att kuvertavgift är fult och snålt. En del gäster kommer dessutom redan lägga en massa pengar på resa, övernattning, presnt och kläder. Då kan du väl åtminstonde bjuda på lite mat och dryck?

• Anonym (MH)
    Anonym (Jaja) skrev 2018-05-19 11:28:10 följande:

Bra förklaring, blev verkligen en givande diskussion.
  • Anna1234

Jag blev bjuden på en 40-års fest med kuvertavgift och inga presenter. Det kändes inte som en vanlig fest att bli bjuden på utan som att jag satt på min egen fest. Jag hade velat äta annan mat och dricka godare vin nu när jag ändå betalade själv (200 kr) och även om jag inte behövde planera något eller förbereda fanns det ändå en fadd smak i munnen.

Nej, jag tycker inte att man bjuder på fest när man har en kuvertavgift. Om man går ut på restaurang blir det skillnad, då kan ju var och en bestämma själv vad man vill äta, där känns det mer okej, men inte på en organiserad fest.

• Anonym (Jaja)
    Anonym (MH) skrev 2018-05-20 03:35:22 följande:
    Bra förklaring, blev verkligen en givande diskussion.
    Det finns inget att diskutera, jag sa min åsikt och den står fast.
    Det finns faktiskt inget att förklara.
  • Anonym (Moa)
    Anna1234 skrev 2018-05-20 07:09:19 följande:

Jag blev bjuden på en 40-års fest med kuvertavgift och inga presenter. Det kändes inte som en vanlig fest att bli bjuden på utan som att jag satt på min egen fest. Jag hade velat äta annan mat och dricka godare vin nu när jag ändå betalade själv (200 kr) och även om jag inte behövde planera något eller förbereda fanns det ändå en fadd smak i munnen.

Nej, jag tycker inte att man bjuder på fest när man har en kuvertavgift. Om man går ut på restaurang blir det skillnad, då kan ju var och en bestämma själv vad man vill äta, där känns det mer okej, men inte på en organiserad fest.

Bjöds ni på korv&bröd och ett halvt glas av systemets billigaste BiB? I så fall förstår jag att du skulle fått till en egen fest med bättre mat och vin än du nu upplever att du fick för dina 200 spänn.

Men allvarligt? Skulle du alltså gå på en 40-årsfest och ge en present som var mycket mindre värd än 200kr, eftersom du känner att du nu ?betalade för din egen fest??

Ja, i så fall kanske det inte är så konstigt att jubilaren valde kuvertavgift. Den som fyller 40 har väl ofta det mesta hen behöver och en massa billigt skräp från lågprisbutiken kanske inte känns så lockande...
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (E) skrev 2018-05-19 22:47:57 följande:

En del gäster kommer dessutom redan lägga en massa pengar på resa, övernattning, presnt och kläder. Då kan du väl åtminstonde bjuda på lite mat och dryck?

I de allra flesta fall är ju kuvertavgift istället för present, och för mig är en present en självklarhet när man ska på bröllop. Om brudparet hellre vill ha pengar slipper ju jag ränna runt efter en pryl och brudparet blir inte överrösta med saker som dom troligtvis inte behöver eller kanske ens vill ha. Win-win för alla.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Moa) skrev 2018-05-20 10:37:22 följande:

Bjöds ni på korv&bröd och ett halvt glas av systemets billigaste BiB? I så fall förstår jag att du skulle fått till en egen fest med bättre mat och vin än du nu upplever att du fick för dina 200 spänn.

Men allvarligt? Skulle du alltså gå på en 40-årsfest och ge en present som var mycket mindre värd än 200kr, eftersom du känner att du nu ?betalade för din egen fest??

Ja, i så fall kanske det inte är så konstigt att jubilaren valde kuvertavgift. Den som fyller 40 har väl ofta det mesta hen behöver och en massa billigt skräp från lågprisbutiken kanske inte känns så lockande...

Fast man kan avsäga sig presenter utan att ta kuveravgift... Det är ju inte såmatt enda sättet att slipa presenter är att ta betalt.
  • Anna1234
    Anonym (Moa) skrev 2018-05-20 10:37:22 följande:

Det handlar inte om att få en egen fest (hur du nu kunde tolka det) men buffé med fri bar med vin från Tyskland är väl inte precis det jag väljer om jag firar.

Att ge present för 200 kr eller mer är för mig något helt annat, då blir det personligt och med omtanke så det är inte pengarna i sig men när det handlar om att just swisha 200 kr (eller 400 kr för mig och min partner) så blir det väldigt konkret vilka summor det handlar om.
  • Anonym (Helena)
    Anonym (Jaja) skrev 2018-05-18 05:22:37 följande:
    Ska du gifta dig så ung?
    26 år... ?
    Vissa mognar tidigare än andra. För många är vid 26 år inte "för tidigt" som du antyder.
  • Anonym (Majken)
    Anonym (Jaja) skrev 2018-05-19 21:50:49 följande:
    Jag var 35, mina föräldrar var 31 och 44.
    Hur så?
    Precis: Vem bryr sig om hur gammal du var när du gifte dig? Precis som du inte har med att göra att personen var 26år när de gifte sig... Är det rätt person så varför vänta? Min pappa var 21 och min mamma 22 när de gifte sig. Jag var 29! Dessa fördomar alltså!
Svar på tråden Kuvertavgift, bröllop