Kuvertavgift, bröllop
Personligen tycker jag att det känns väldigt märkligt att ta betalt för att bli firad på det sättet. Men jag är gammal... Din fråga är ju om det är ik i dagens samhälle och svaret dör är väl att det är en fråga som delar folk. Så det viktiga är ju var de som du ska bjuda står i frågan.
Personligen skulle jag föredra ett ebklare bröllop med sopplunch, eller till och med knytkalas framför kuvertavgift. Det känns principiellt konstigt att ta entre. Det blir för mig som att man som inbjudare anser det ett peivilegium för andra att få delta på bröllopet istället för att iäödmjukt tänka tvärtom.
Det känns ju mer ok desto yngre och fattigare man är. Jag tänker att om man har en väldigt ansträngd ekonomi och är i ett absolut behov av ekonomiskt stöd för att kunna samla de närmaste runt sig för att fira vigseln så kanske man kan skriva något på inbjudan i stil med " Den finaste gåva som vi kan få är att få dela denna för oss viktiga stund med våra nära och kära. Därför undanber vi oss presenter men tar gärna emot en liten slant som bidrag till festen".
Egentligen anser jag att det är tokigt att skrIva vad man önskar sig på inbjUdan också, men det känns mer ok än en avgift. Och då är man också tydlig med hur mycket man uppskattar fplks närvaro.
Att ta ut en avgift för en tjusig middag och sen lägga pengar på en dyr bröllopsresa känns däremot konstigt på alla plan. Ska man be andra hjälpa till ska det vara för att man har behov av det för att kunna dela bröllopet med sina kära.