Inlägg från: Anonym (Moa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moa)

Kuvertavgift, bröllop

TS, du och din partner känner förhoppningsvis era familjer/vänner tillräckligt väl för att veta om någon som ni verkligen vill ha med skulle reagera på kuvertavgift, i så fall är det kanske (som andra i tråden skriver) bättre att önska sig bröllopsresebidrag osv.

Fast, vill en problematisera kan ju även det slå fel. Har en släkting med dålig ekonomi som säger att hon hellre ser en kuvertavgift på tex 200kr än "frivilliga pengagåvor" eftersom det i hennes umgängeskrets brukar betyda 500-1500kr/person.

Själv ger jag gärna en kuvertavgift (inom rimliga gränser). Jag bidrar gärna till att de som tycker tillräckligt mycket om mig för att vilja ha mig med på sin bröllopsdag får det de helst önskar sig. Om det då är bidrag till bröllopsresa/fest/annat eller ett paket med en brödrost är egalt för min del.

• Anonym (Moa)
    Anna1234 skrev 2018-05-20 07:09:19 följande:

Jag blev bjuden på en 40-års fest med kuvertavgift och inga presenter. Det kändes inte som en vanlig fest att bli bjuden på utan som att jag satt på min egen fest. Jag hade velat äta annan mat och dricka godare vin nu när jag ändå betalade själv (200 kr) och även om jag inte behövde planera något eller förbereda fanns det ändå en fadd smak i munnen.

Nej, jag tycker inte att man bjuder på fest när man har en kuvertavgift. Om man går ut på restaurang blir det skillnad, då kan ju var och en bestämma själv vad man vill äta, där känns det mer okej, men inte på en organiserad fest.

Bjöds ni på korv&bröd och ett halvt glas av systemets billigaste BiB? I så fall förstår jag att du skulle fått till en egen fest med bättre mat och vin än du nu upplever att du fick för dina 200 spänn.

Men allvarligt? Skulle du alltså gå på en 40-årsfest och ge en present som var mycket mindre värd än 200kr, eftersom du känner att du nu ?betalade för din egen fest??

Ja, i så fall kanske det inte är så konstigt att jubilaren valde kuvertavgift. Den som fyller 40 har väl ofta det mesta hen behöver och en massa billigt skräp från lågprisbutiken kanske inte känns så lockande...
Svar på tråden Kuvertavgift, bröllop