Inlägg från: Anonym (Sofie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sofie)

Kuvertavgift, bröllop

Jag tycker om kuvertavgift, förutsatt att det är istället för present. Känns så mycket smidigare och brudparet behöver inte få en massa saker som dom troligtvis inte behöver.

Självklart ska ju kuvertet inte täcka upp hela kostnaden för bröllopet, utan det blir ju bara en del av den. Tycker upp till 500kr/person är okej, men tar man 500kr måste gästen få "valuta för pengarna". Då kan man inte bara ha en liten sketen buffé i trädgården...

• Anonym (Sofie)
    Sharper skrev 2018-05-18 05:08:57 följande:

Nej jag tycker inte de är okej. Finare å skriva att man lnskae sig pengar/bidrag till något. Då jag och sambon har "allt" önskar vi oss pengar till min 30-årsresa om 4 år (Jag och sambon åker så blir väl en sen bröllopsresa ;)) alternativt bidrag till renovering av huset eller fruktträd då vi har en önskan att göra en liten frukträdgård hemma :) och denna önskan är OM man vill ge något. Vi ser hellre att man inte ger någonting än bara krimskrams så att säga :)

Skulle inte uttrycka mig så där... Antingen borde ni önska er pengar till en bröllopsresa ELLER renovering ELLER fruktträdgård. Skriver man som du gjort (även om jag självklart förstår att det inte är exakt så du skulle ha skrivit det på själva inbjudan), låter det som att ni knappt själv vet vad ni vill ha pengar till, och det låter mest bara som tiggeri...
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (E) skrev 2018-05-19 22:47:57 följande:

En del gäster kommer dessutom redan lägga en massa pengar på resa, övernattning, presnt och kläder. Då kan du väl åtminstonde bjuda på lite mat och dryck?

I de allra flesta fall är ju kuvertavgift istället för present, och för mig är en present en självklarhet när man ska på bröllop. Om brudparet hellre vill ha pengar slipper ju jag ränna runt efter en pryl och brudparet blir inte överrösta med saker som dom troligtvis inte behöver eller kanske ens vill ha. Win-win för alla.
Svar på tråden Kuvertavgift, bröllop