• jjuulliiaas

Kuvertavgift, bröllop

Hej!

En tanke som ja har haft en längre tid.. Är det okej att ta kuvertavgift i dagens samhälle? och i så fall hur mycket?
    Eller är det fult att ta kuvertavgift och kräva pengar från folk när man inte vet hur deras ekonomi ser ut och om de ska förflytta sig till ens bröllop? 

Skulle vilja få allas åsikter om denna sak och hur andra reagerar runt kuvertavgift! 

Kraaam! 

• Svar på tråden Kuvertavgift, bröllop
  • Anonym (M)

Ja, jag tycker det är fult. Gör mindre dyra val i din planering så gästerna inte behöver betala. Eller vänta tills ni har råd att betala för det själva.

• Anonym (Hanna)

Personligen tycker jag att det känns väldigt märkligt att ta betalt för att bli firad på det sättet. Men jag är gammal... Din fråga är ju om det är ik i dagens samhälle och svaret dör är väl att det är en fråga som delar folk. Så det viktiga är ju var de som du ska bjuda står i frågan.

Personligen skulle jag föredra ett ebklare bröllop med sopplunch, eller till och med knytkalas framför kuvertavgift. Det känns principiellt konstigt att ta entre. Det blir för mig som att man som inbjudare anser det ett peivilegium för andra att få delta på bröllopet istället för att iäödmjukt tänka tvärtom.

Det känns ju mer ok desto yngre och fattigare man är. Jag tänker att om man har en väldigt ansträngd ekonomi och är i ett absolut behov av ekonomiskt stöd för att kunna samla de närmaste runt sig för att fira vigseln så kanske man kan skriva något på inbjudan i stil med " Den finaste gåva som vi kan få är att få dela denna för oss viktiga stund med våra nära och kära. Därför undanber vi oss presenter men tar gärna emot en liten slant som bidrag till festen".

Egentligen anser jag att det är tokigt att skrIva vad man önskar sig på inbjUdan också, men det känns mer ok än en avgift. Och då är man också tydlig med hur mycket man uppskattar fplks närvaro.

Att ta ut en avgift för en tjusig middag och sen lägga pengar på en dyr bröllopsresa känns däremot konstigt på alla plan. Ska man be andra hjälpa till ska det vara för att man har behov av det för att kunna dela bröllopet med sina kära.

• Anonym (Hanna)

Vad gäller frågon om att änska sig pengar i presnet som har dykr upp i tråden tycker jag att det är helt ok. Däremot anser jag inte att man skriver på en inbjudan vad man önskar sig vare sig det är pengar eller brödrostar.

• Fritidsmamman

Ogillar kuvertavgifter. Då kan man ju knappast säga att man bjuder sina nära och kära på bröllopsfest. Snarare så anordnar man en fest, där de som vill komma behöver betala en summa för att få delta.

Att önska sig "valfri summa till resa/annat" känns dock helt okej. Till och med väldigt bra, så slipper man stressa med att finns den "perfekta bröllopsgåvan".

• Rudbeckius

Jag tror gästerna har förståelse, bara det är tydligt vad som förväntas och kalaset handlar om. Jag har haft några stora kalas över helg på annan ort där jag bjudit på middag, lunch och gemensam aktivitet men där gästerna fått stå för ditt boende (hotellet i praktiken) och förstås resa själva. Jag har varit tydlig med att jag inte behöver present liksom, det är glädjen att träffas som räknas... det är ju en present det med

Vi har olika ekonomi och det vore ju synd om det inte blir kalas för den sakens skull...

• Sharper

Nej jag tycker inte de är okej. Finare å skriva att man lnskae sig pengar/bidrag till något. Då jag och sambon har "allt" önskar vi oss pengar till min 30-årsresa om 4 år (Jag och sambon åker så blir väl en sen bröllopsresa ;)) alternativt bidrag till renovering av huset eller fruktträd då vi har en önskan att göra en liten frukträdgård hemma :) och denna önskan är OM man vill ge något. Vi ser hellre att man inte ger någonting än bara krimskrams så att säga :)

• Anonym (Jaja)
    Sharper skrev 2018-05-18 05:08:57 följande:

Nej jag tycker inte de är okej. Finare å skriva att man lnskae sig pengar/bidrag till något. Då jag och sambon har "allt" önskar vi oss pengar till min 30-årsresa om 4 år (Jag och sambon åker så blir väl en sen bröllopsresa ;)) alternativt bidrag till renovering av huset eller fruktträd då vi har en önskan att göra en liten frukträdgård hemma :) och denna önskan är OM man vill ge något. Vi ser hellre att man inte ger någonting än bara krimskrams så att säga :)

Ska du gifta dig så ung?
    26 år... ?
  • Sharper
    Anonym (Jaja) skrev 2018-05-18 05:22:37 följande:

Ska du gifta dig så ung?

26 år... ?

Vadå så ung?
  • Anonym (Sofie)
    Sharper skrev 2018-05-18 05:08:57 följande:

Skulle inte uttrycka mig så där... Antingen borde ni önska er pengar till en bröllopsresa ELLER renovering ELLER fruktträdgård. Skriver man som du gjort (även om jag självklart förstår att det inte är exakt så du skulle ha skrivit det på själva inbjudan), låter det som att ni knappt själv vet vad ni vill ha pengar till, och det låter mest bara som tiggeri...
  • Sharper
    Anonym (Sofie) skrev 2018-05-18 11:13:07 följande:

Skulle inte uttrycka mig så där... Antingen borde ni önska er pengar till en bröllopsresa ELLER renovering ELLER fruktträdgård. Skriver man som du gjort (även om jag självklart förstår att det inte är exakt så du skulle ha skrivit det på själva inbjudan), låter det som att ni knappt själv vet vad ni vill ha pengar till, och det låter mest bara som tiggeri...

Fast det är dom 3 sakerna vi önskar oss pengar till om gästerna känner att de vill ge oss något. Sen som du säger skulle jag inte skriva så som jag gjord ovan men de e så det är :)
Svar på tråden Kuvertavgift, bröllop