Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Vad är bra med mångkultur?

athanatos skrev 2016-10-15 20:49:33 följande:
    Det är på vissa sätt enklare att tjäna pengar. Människor tenderar att bli en aning olyckligare i mångkulturella samhällen och då konsumerar dom mer. Det är också vanligare att man börjar identifiera sig med någon subkultur som går att köpa och sälja. T ex hiphop, så man kan sälja hiphopkläder, hiphopmusik, starta hiphopkrogar osv.
    Tja, det skulle förklara det svenska svårmodet (eller, det forna svenska svårmodet, den kulturbiten är rätt stendöd numer, utom i en del tradiga svenska filmer), eftersom Sverige aldrig varit en monokultur... det förklarar däremot inte varför alla andra länder, som också är mångkulturer, sällan är lika svårmodiga...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    nattuv skrev 2016-10-16 13:17:52 följande:
    Då går vi till källan och tittar på vad skolans styrdokument säger.

"Lgr11
    I överensstämmelse med den etik som förvaltas av kristen tradition och västerländska humanism sker detta genom individens fostra till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande."
    Skolverket

Kristen tradition, västerländsk humanism, fostran. Nog låter det som skolan har fått till uppgift att förmedla en viss kultur. Vilket läroplanen dessutom fått en del kritik för.

För den som är intresserad av vad mer som står där finns dokumentet på Skolverkets hemsida under läroplaner. Sidan är lättnavigerad och dokumentet är lättläst. Det tycks till och med finnas som en ljudfil för de som inte vill läsa. Notera även den lilla del som tar upp "kunskaper".
    Hahaha, nååååja. Läs noga: den ETIK som FÖRVALTAS av kristen tradition och VÄSTERLÄNDSK HUMANISM - både kristen tradition och humanism är mångkulturella fenomen. Humanismen är ju hela idén om alla människors lika värde, om rätten till olika friheter (bland annat friheten att migrera, ska kanske poängteras lite extra), och att ett utbyte mellan människor är positivt. Västerländsk humanism stöttar och står bakom mångkultur liksom per definition. Så tack för att du stödjer mångkulturen då!
  • Dorian Ertymexx
    nattuv skrev 2016-10-16 14:28:24 följande:
    Saken är den att det uttryckligen nämns kristen och västerländsk. Sedan kan den som vill slå dubbelknut på sig själv för att släta över men det står ändå kristen och västerländsk.
    Fast det är ju det - det står VÄSTERLÄNDSK, inte svensk. Och det står HUMANISM, inte kultur. Samma med "kristen TRADITION", inte kristen svensk kultur. Du försöker liksom förvränga orden till något de inte betyder.
  • Dorian Ertymexx
    KillBill skrev 2016-10-16 14:03:48 följande:
    Saken är emellertid att den kristna etiken inte är unik för kristendomen utan kan hittas även inom andra religioner. Det krävs ingen anpassning för en jude eller muslim att leva efter kristen etik.
    Ironiskt nog behöver monokulturförespråkare desto mer anpassning för kristen tradition och västerländsk humanism... och, faktiskt, svensk kultur...
  • Dorian Ertymexx
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 18:23:11 följande:
    Fast jag måste erkänna att jag inte gillar skrivningen "västerländsk humanism", det borde ändras till humanism.

Jag garanterar om du frågar 100 lärare vad västerländsk humanism är för något, så får du 100 olika svar.
    Frågar du däremot vad humanismen står för, kommer du säkert att få ett långt mer sammasämmigt svar.

Själv har jag aldrig riktigt lyckats förstå vad eg västerländsk humanism är för något, just p.g.a att ingen eg tycks kunna definera det, det blir jäkligt långa svar. smile2.gif

Och jag är heller inte intresserad av någon definition, då är det bra mycket enklare att bara ta till sig humanismen och försöka leva så gott det går efter dess "teser", där de mänskliga rättigheterna räcker långt.
    Helt sant. Jag tänkte just säga att västerländskbiten inkluderar demokrati och kapitalism, men insåg att det definitivt kan ifrågasättas och leda till en hel tråd bara det.
  • Dorian Ertymexx
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 18:26:15 följande:
    Ska vi krångla till det ytterligare, så är eg kristen tradition och (västerländsk)humanism dess motsatser, sett från de lite mer bibeltrognas håll.
    Jepp. Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på från vilket år paragrafen kommer, för Skolverket är ju väldigt hårda på att skolan ska vara konfessionsfri, så uttrycket "kristen tradition" låter... märklig. Men det kan vara något som KD pushat på Björklund när han försökte massakrera skolan.
  • Dorian Ertymexx
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 18:39:58 följande:
    Ja det är svårtolkade begrepp, som lämnar öppet för otaliga tolkningar, hur långt bak i kristen tradition ska vi t.ex gå? Det blir jäkligt märkligt om vi ska börja hävda svenska kristna traditioner sen 8-900-talet.
    Tja, varför inte iofs... verkar ju funkat för Breivik... Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-10-16 20:04:27 följande:
    Du skriver som om mångkultur är selektiv. Detta skulle jag vilja veta lite mer om och hur din uppfattning är att mångkultur fungerar.
    Beror lite på hur du menar med selektiv?
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-10-16 20:17:46 följande:
    Ja, eftersom alla kulturer inte motsvarar "ETIK som FÖRVALTAS av kristen tradition och VÄSTERLÄNDSK HUMANISM - både kristen tradition och humanism" så undrar jag hur mångkultur kan fungera selektivt i detta?
    Fast nu gör du fruktsallad. Det där är vad skolverket kräver. Och som sagt, kristendomen är inte monokulturell (även om det finns monokulturförespråkande kristna förstås, även bland prästerskapet). Inte heller är humanism monokulturellt. Det är inte skolans roll att bestämma vilka kulturer som ska få finnas eller inte, utan istället försöka lära alla barn, oavsett kultur, vissa gemensamma värderingar. Bland annat att alla kulturer är okey, men de måste anpassa sig till humanismens grundvärden för att fungera bäst i Sverige.
  • Dorian Ertymexx
    Stolt Farsa skrev 2016-10-17 07:27:44 följande:
    Hej

Självklart finns det bra saker med mångkultur. Kan nämna några

- Det motverkar xenofobi
    - Vi lär oss mer om varandra
    - Vi får erfarenheter av andra kulturer som vi troligen inte hade fått om samhället var homogent
    - Vi får en chans att ifrågasätta våra egna värderingar (inte för att de nödvändigtvis är fel men det är alltid nyttigt att tänka kritiskt)

Men.. Det är väl så att dessa fördelar som jag precis nämnde tyvärr är ganska svåra att sälja politiskt. Folk bryr sig väl inte om dessa saker när det är bostadsbrist, långa vårdköer, segregation, våld, m.m. Då väger väl de "bra" sakerna lätt som en fjäder tyvärr.
    True that.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?