Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Vad är bra med mångkultur?

Tom Araya skrev 2016-10-06 14:59:48 följande:
    Min erfarenhet säger precis tvärt om och det finns hur många exempel som helst på det.

Du tycks ha en egen uppfattning om vad mångkultur är. Kulturella influenser utifrån som tas upp i en kultur är inte mång- eller multikultur. För att begreppet ens ska kunna existera krävs minst två kulturer som inte integrerar med varandra utan existerar parallellt med varandra.

I så fall existerar väl inte mångkultur, eftersom kulturer alltid ingeragerar med varandra.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    nattuv skrev 2016-10-07 13:05:59 följande:
    Samma sak gäller språk. Språk är kulturbärare. Jämför dialekter med variationer av majoritetskulturer och språk med kulturer så kanske du förstår.
    Jag är flerspråkig och mångkulturell. Jag förstår bättre än du tror. Och jag vet också varför mångkultur är bättre än monokultur.
  • Dorian Ertymexx
    Nordström skrev 2016-10-08 07:23:14 följande:
    Mångkultur är vår tids kejsaren utan kläder.
    Nej, det är monokultur du tänker på.
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-10-11 14:06:44 följande:
    Hmm... Så vad är så dåligt i Svensk kultur att vi behöver mångkultur för att rätta till det och skapa en bättre kultur? Behöver vi influenser från muslimska kulturer för att öka jämställdheten? Behöver vi östeuropeisk kultur för att få bukt med tiggarkulturen eller det utbredda slaveriet på den Svenska arbetsmarknaden? 
    Eh, det där är väldigt feltänkt. Det handlar inte om vad som är fel, eller varför något inte duger, det handlar om att mångfald skapar ett bredare tänk, och med det ett rikare kulturliv. Och potentiellt fler lösningar på problem. Om du ska skapa ett team för att bygga ett hus, lösa ett problem starta en skola - vill du då ha ett gäng kloner, eller vill du ha folk med olika bakgrund som har olika idéer, lösningar och tänk?

Och det säger tyvärr inget positivt om dig om du tror att muslimska kulturer ENBART handlar om kvinnoförtryck, eller att öststatskultur ENBART handlar om slavarbete och tiggeri. Kan du inte se det positiva i andra kulturer så är det faktiskt inte kulturerna det är fel på.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-10-11 15:16:34 följande:
    Fast du är väl införstådd med att varje individ i den svenska kulturen ges friheten att själv välja nivån för sitt eget liv. Vad som skiljer i vissa andra kulturer är ju att du inte får välja själv.
    Jasså?
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-10-11 16:59:25 följande:
    Behövs mångkultur för detta?
    Ja. Det hjälper absolut.
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-10-11 17:18:44 följande:
    Dessutom så har jag inte någonstans sagt att muslimska kulturer ENBART handlar om kvinnoförtryck. Gillar inte när folk lägger sina egna idiotiska tankar i min mun, så jag vill vänligt men bestämt be dej att ge fan i det.

Sedan så har jag av flera inlägg fått samma känsla som när troende människor vill bevisa guds existens genom att avkräva mig bevis på motsatsen. Du pratar genom liknelser om självklara önskvärda saker som är svåra att ta på. Jag vill nog mena att vi utvecklar vår kultur på egen hand i små goda steg utan en forcerad strävan efter mångkultur. Med det ser jag möjliga risker och tydliga tecken på negativa konsekvenser. Så åter igen - ge mig något konkret positivt och inte bara flummiga möjligheter och småskoleliknelser.
    Fast det var ju det du skrev. Hur ska man annars tolka dina ord?
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-10-12 05:13:35 följande:
    Var skrev jag att (och nu citerar jag dig från inlägg #277) "muslimska kulturer ENBART handlar om kvinnoförtryck, eller att öststatskultur ENBART handlar om slavarbete och tiggeri"? Jag skrev ju exakt så här:

"Behöver vi influenser från muslimska kulturer för att öka jämställdheten? Behöver vi östeuropeisk kultur för att få bukt med tiggarkulturen eller det utbredda slaveriet på den Svenska arbetsmarknaden?"

Som tidigare så står det dig fritt att tolka det som att jag gillar stekt inlagd sill eller att jag är Hammabysupporter, men om du vill bli tagen på allvar så ska du nog strunta i tolkningar och bara läsa vad jag skriver. Möjligen så skulle du ju kunna ta och svara på frågan som jag (utöver i trådstarten) har ställt dig i både #279 och #282 också.

Fast det är ju exakt det din text betyder! Att vi inte behöver andra kulturer, för att det är dåliga!
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-10-12 10:01:03 följande:
    Mest verkar det hjälpa för det som inte är positivt att addera det svenska samhället.
    Det positiva behöver vi inte mångkultur till.
    Mycket av det positiva kommer från mångkultur. Men vi kanske har väldigt skilda åsikter om vad som är positivt förstås.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-10-14 17:27:10 följande:
    ...och samtidigt finns de som strävar efter att bevara den kulturen även i Sverige, i vissa fall t.o.m. än mer konservativt och radikalt än i hemlandet.
    Det är just vad monokulturalism avser att motverka.
    Fast nej. För i så fall så innebär monokulturalism ett förbud av tex SD, som faktiskt är MER extrema och radikala än majoriteten muslimer i just sådana frågor. De är ärkereaktionära, och vill vrida tillbaka Sveriges kulturella klocka lååångt bak i tiden.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?