Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Vad är bra med mångkultur?

Farfallos skrev 2016-10-05 07:28:37 följande:
    Jag vet inte riktigt om du vill göra en grej av att inte vilja förstå eller om du faktiskt inte gör det. Naturligtvis har vi inte en monokultur och har inte haft det sedan medeltiden eller ens då. Då hade Tyskar och Holländare en stark inverkan på det Svenska samhällets utveckling (Göteborg byggdes av Holländare). Du kan inte på fullt allvar påstå att samer och resandefolk m.fl hade någon direkt inverkan på uppbyggnaden av det Svenska folkhemmet eller den högteknologiska industrin under 1900-talet.
    Nej, samer har inte haft så stor påverkan kanske (jag vet för lite för att kunna uttala mig om just dem), men det var ju för att de, i monokulturens namn, blev behandlade på ungefär sammavis som all annan ursprungsbefolkning världen över.

Vad gäller judarna så jo, de bidrog faktiskt rätt rejällt.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    K Kalle skrev 2016-10-05 07:28:47 följande:
    Och?! DU skrev "när Sverige gick över till att bli ett rikt industriland så krävdes det rätt mycket flyktingar. Sverige var befolkningsmässigt magert". Men det krävdes inte alls mycket flyktingar. Inga alls faktiskt.
    Fair enough, jag menade invandrare. Men det kom många flyktingar också, som bidrog till Sveriges tillväxt.
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-10-05 09:10:37 följande:
    "Familjedrama" är naturligtvis inte något bra, men det är ytterligare en skitnödigt PK inställning att likställa det med den nya "hederskultur" som både du och jag förstår att jag menar. Idioter till män som har ihjäl sina kvinnor finns det i alla kulturer, men hur vanligt är det i "ursvenska" familjer att en dotter inte får träffa pojkar från en annan kultur, tvingas gifta sig med "rätt" man och blir förskjuten och jagad av hela sin familj för att de har "fel" pojkvän.

Jag vet att det finns massor av invandrarflickor som lever i ett fängelse hemma. Familjen har full koll på vad de gör på fritiden, och de tillåts inte att göra både det ena och det andra. Känner en tjej som rymde hemifrån när hon var 23 år. I fyra år hade hon då jobbat och varit huvudsaklig "familjeförsörjare", och hon kände flera rädda tjejer i samma situation. Det är stor synd och skam att jämställa dessa flickors situation där familj och släkt krävde det av henne, med de familjer där en frustrerad idiot till man (som inte har någon utomståendes stöd) misshandlar sin kvinna.
    Det är ett farligt misstag att tro att sådana familjer bara är invandrare. Det finns tokiga kontrollerande föräldrar även bland kristna, fan, till och med bland ateister. Det är inte religiöst grundat med den sortens galenskap.
  • Dorian Ertymexx
    Bjoer skrev 2016-10-05 16:13:17 följande:
    Kortvarig affärstransaktion? Om Ericsson vill etablera sig i Kina, tror du det handlar om 3 entimmarsmöten då?

Poängen jag försöker lägga fram är att det är lite lustigt att argumentera för att det går bra med engelska utomlands samtidigt som man försöker hävda att det är viktigt att de som kommer hit lär sig språket för att komma in i kulturen.
    Hysch, vet du inte att det är PK att påpeka dubbelmoral, självmotsägelser och bristande logik?

Kan för övrigt berätta att många engelsktalande faktiskt är lite bittra på hur svårt det är att lära sig svenska. Inte för att de saknar språktalang, utan för att alla vill tala engelska med dem. En iranier som kan flytande engelska får märkligt nog inte samma problem, hen får istället skäll. Märkligt det där.
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2016-10-05 16:21:03 följande:
    Du använder kassa jämförelser för att försöka göra den där poängen.

Eller så ser du ingen skillnad på en affärssituation och en individ som skall kunna överleva i ett samhälle där han/hon inte talar språket.

Hur tror du att någon som inte kan svenska skall kunna hålla sig informerad om vad som händer i det svenska samhället?
    Flash, är du företagschef? Har du sysslat med export/import eller internationellt samarbete?
  • Dorian Ertymexx
    Wolt skrev 2016-10-05 17:06:51 följande:
    Mångkulturalister har förstört livet för många många många människor. Det är därför pendeln svänger tillbaka mot de själva inom sinom tid.

Vad du tycker om mina åsikter är mig helt egalt.
    De enda som förstört fler liv än mångkulturalisterna är monokulturalisterna. Med råge, dessutom.
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-10-05 21:50:19 följande:
    Jo, jag kan på ett vis tänka mig att judarna, som alltid överallt verkar vara skötsamma, ambitiösa och "om sig och kring sig" i allmänhet, har bidragit en del. Men jag kan ändå bara på rak arm komma på Rausing som en jude med stor betydelse för Sverige som industrination. Naturligtvis finns det fler namn i bakgrunden om man gräver, men om de har haft någon stor faktisk betydelse vet jag inte. Droppa lite namn.
    Det handlar ju inte bara om de som namngav industrierna - de som skötte banklån, finansiärer eller andra personer som bidragit till att göra industrialiseringen möjlig.
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-10-05 22:00:18 följande:
    Nää... Vara för att två individer har olika uppfattningar om någon sakfråga så innebär det inte två olika kulturer enligt min definition. Människor som kan sägas tillhöra samma kultur måste nog dela språk och en hel del av det lite luddiga som vi kallar moral och traditioner.
    Fast det är ju väldigt löst - i så fall är tex tornedalska satanister inte samma kultur som skånska kristna.
  • Dorian Ertymexx
    anonymäz skrev 2016-10-05 22:37:04 följande:
    Inget är bra med mångkultur, så som jag tolkar ordet. 

När det gäller att ta till andras kulturer gällande olika maträtter, dans osv är det självklart inget negativt

Att ta till sig deras kvinnosyn, religion osv är negativt! 

De ska anpassa sig efter sveriges lagar och värderingar. 
    Tända på igelkottar, förstöra bilar, våldta tjejer och annat hör inte hemma i Sverige! 

Att samhället blir splittrat och ska anpassa sig efter olika mindre grupper är dåligt för landet och för gemenskapen.

Samhörighet och trygghet är mycket viktigt för att det ska fungera mellan människor. 

De invandrare som är i Sverige ska vilja vara svenskar och inte leva som de gjorde i sina arabländer tex. 

SD 2018! 
    Då kanske du kan förklara för mig varför ett parti som vägrar assimilera sig till Sverige kräver att alla andra ska assimilera sig till dem, såsom SD gör?
  • Dorian Ertymexx
    nattuv skrev 2016-10-06 10:37:32 följande:
    Jag jobbar på ett större företag och har gått en kurs. Vilket var både intressant och lärorikt. Och jag kan bara konstatera att det är uppenbart att du inte vet vad du talar (skriver) om.
    Jo, jag vet precis vad jag talar om. Att det inte är så på ditt företag må vara hänt.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?