Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Vad är bra med mångkultur?

FDFMGA skrev 2016-10-09 14:11:31 följande:
    Vi ser så olika på invandring eller kanske snarare på integration att det är lite lustigt i och med att vi bägge förmodligen anser att vi är bärare av de värderingar som har präglat vårt samhälle, de som du tror kommer att försvagas av invandring medan jag snarare anser att intoleransen i form att flyktingmotstånd är ett långt större hot mot det demokratiska samhälle vi känner.
    Jag delar inte din syn på att folk som är emot att vi tar emot 100 000 flyktingar är ett hot mot demokratin.
    Varför skulle inte flyktingar integreras? Det är givet att det generellt tar längre tid för en person som kommer från en kultur som skiljer sig mycket från det svenska samhället att integreras än om flyktingarna kom från Norge, men nu kommer det inte några norska flyktingar och för övrigt så kommer det inte så många flyktingar överhuvudtaget längre.
    Du får tre svar med mångkulturalism som utgångspunkt:
    1. Varför skulle de göra det om de inte behöver, det är ju enklare att fortsätta i invanda spår och det är ju accepterat i ett mångkulturalistiskt samhälle?!
    2. Till vilken kultur ska de intergreras till?
    3. Det finns goda exempel på där invandrade istället för att närma sig den svenska kulturen tar avstånd från den och tillämpar sitt hemlands kultur mer konservativt här i Sverige än vad de gjort i sitt hemland.

Vi har nu under tre år tagit emot över 100 000 flyktingar och andra invandrare och det var heller inte låga tal före det. I år har fram t.o.m. september 20 000 personer beviljats uppehållstillstånd och 2000 nya asylsökande kommer varje vecka.
    Jag växte upp i en stad med mycket arbetskraftsinvandring. Det var enklare då. På min första arbetsplats fanns det gott om invandrare från Finland, Italien och Jugoslavien. Många av dessa pratade ganska usel svenska men de hade jobb och deras barn betraktade åtminstone jag som lika svenska som mig själv. Det är möjligt att det för vissa subkulturer kommer att ta ytterligare en generation innan jag skulle betrakta dem som helt svenska och vissa kommer aldrig att göra det eftersom de anser att hudfärgen är avgörande för om man är svensk eller inte. Du har väl läst om SD-svansens kommentarer angående Shekarabi efter att han debatterat med Åkesson.

Ja, jag ser framåt. Jag menar att du och många med dig har fel fokus. Att ni likställer invandring med de värsta exemplen man kan läsa om i pressen eller i sociala forum på nätet. Du har aldrig funderat på varför Ullenhag blev så hånad när han i stället pekade på alla invandrare som går till jobbet och bidrar till att Sverige fortsätter att fungera. Min uppfattning är att det ena inte utesluter det andra, att man kan se till invandringens positiva effekter utan att för den skull blunda för det negativa.

Min förklaring till varför invandrare integreras i ett mångkulturellt samhälle bygger på att det finns en begreppsförvirring avseende vad man avser med mångkultur. I ett fullständigt kulturrelativistiskt samhälle skulle kanske integration vara en oerhört långsam process, men Sverige är vare sig en mångkultur eller särskilt präglat av kulturrelativism - i Sverige är den svenska kulturen överordnad alla subkulturer.

Dessutom finns det en tydlig trend att inslagen av kulturrelativism i den överordnade svenska kulturen blir allt färre.
    Du väljer att bortse från det faktum att monokulturalism strävar efter att hela landets befolkning samlas kring en kultur, medan mångkulturalism inte gör det.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-10 13:45:07 följande:
    Jag/vi har levt med/i andra kulturer och jag vågar påstå att det inte är värst annorlunda, majoriteten tycker och tänker ungefär som vi i de flesta frågor.
    Det finns givetvis skillnader, konstigt vore det annars, men det rör mest hur man vill leva, och är inte extremt eller speciellt uppseendeväckande på nåt sätt.
    Så är det naturligtvis inte och det är därför det finns kulturer spm är olika.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-10 19:07:03 följande:
    Kan du ge exempel på lagstiftning som anpassats till andra värderingar än västerländska?
    Kan du definiera västerländska?
    Vore det inte mer intressant att tala om svenska värderingar, för de skiljer sig i vissa fall från generellt västerländska eller vissa västerländska?!
    Ta USA som ett exmpel på västerländsk kultur så finns mängder av skillnader från den svenska.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-10 19:07:03 följande:
    Kan du ge exempel på lagstiftning som anpassats till andra värderingar än västerländska?
    -Införandet av sk Sharia-råd i Storbritannien.
    -Att man ännu inte förbjudit omskärelse av pojkar i Sverige och många andra "västerländer", trots att den strider mot en rad värderingar kring barnens rättigheter, religionsfrihet och gamla traditioner som kan var till skada.
    -Att religiösa friskolor är tillåtet i Sverige.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-10 21:11:12 följande:
    Ja, herregud. Den första religiösa skolan startade i Sverige för cirka 1000 år sen. 
    Ja, förlegad kultur vi borde ha övergivit med dagens sekulariserde samhälle och faktiskt också hade gjort innan detta fenomen med friskolor dök upp.
    Jag frågade efter anpassningar av lagstiftningen till invandring. Omskärelse har aldrig varit förbjudet, inte heller religiösa skolor - vad jag känner till. Däremot var de nog ovanliga före 1970-talet då det började poppa upp en och annan.
    Ja och jag svarade. När utvecklingen går frammåt och lagstiftningen inte hänger med finns antagligen orsaker till det, eller hur!?
    Mig veterligt är inte Sverige Storbritannien. Kan du peka på en enda lagändring , notera gärna att jag skriver ändring, som innebär en eftergift gentemot värderingar som kan anses vare en del av vissa invandrarsubkulturer men som inte överensstämmer med "svenska värderingar".
    Du specifiserade inte frågan till Sverige.
    Än så länge känner jag inte till några sådana lagändringar, däremot ändringar av regler. Det är väl bara en tidsfråga.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-10 21:15:57 följande:
    Nja, jag tycker det är svårt att definiera vad som är specifikt svenska värderingar till skillnad från västerländska.

Men jag kan lika gärna skriva svenska värderingar om du så vill.
    Det går, Sverige har gått längre i exempelvis jämlikhet och sekularitet än många andra västerländska länder.
    FDFMGA skrev 2016-10-10 21:15:57 följande:
    Ett problem är bara att du och jag inte delar värderingar, trots att vi bägge säkert anser att vi har svenska värderingar. de kanske sammanfaller till en viss del men i vissa avseenden är avståndet också stort.

Vila värderingar är svenskast, dina eller mina?

Mina tycker jag.
    Den mest väsentliga skillnaden är att jag tycker svenska värderingar är värda att bevara och utveckla vidare i samma riktning och inte bakåt.
    FDFMGA skrev 2016-10-10 21:27:34 följande:
    Jag delar inte din uppfattning om tempus. Det kommer inte några 100.000 flyktingar till Sverige i år. Det är förvånande - eller inte - att du och så många andra klamrar dig fast vid en siffra som samtliga partier ansåg innebar en ohållbar situation. Varför gör du det.
    Jag anser att mottagna flyktingar förra året och flera år tillbaka är relevant för vilka problem vi har att hantera idag, hur man kan låtsas om att de inte finns eller försvinner övergår mitt förstånd. Problemet är ju att de insåg att situationen var ohållbar försent. Man saknade kvalificerad konsekvensanalys i den politik man bedrev och det är ju fortfarande samma partier som sitter i riksdagen och inte klarar att reda ut de problem som kom.
    FDFMGA skrev 2016-10-10 21:27:34 följande:
    Däremot anser jag att intolerans i form av flyktingmotstånd är ett hot mot demokratin. Det finns en avgrund av hat om man petar lite i flyktingmotståndet. 
    Tom Araya skrev 2016-10-10 19:13:52 följande:
    Du får tre svar med mångkulturalism som utgångspunkt:
    1. Varför skulle de göra det om de inte behöver, det är ju enklare att fortsätta i invanda spår och det är ju accepterat i ett mångkulturalistiskt samhälle?!
    2. Till vilken kultur ska de intergreras till?
    3. Det finns goda exempel på där invandrade istället för att närma sig den svenska kulturen tar avstånd från den och tillämpar sitt hemlands kultur mer konservativt här i Sverige än vad de gjort i sitt hemland.

Kan du skilja på hat och kritik eller anser du att den inte finns?

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-10 14:17:27 följande:
    Ett samhälle formas efter dess invånare, så det som ska värnas stenhårt är i 1:a hand demokratin, då kommer kvinnorna att kunna hävda sin rätt även fortsättningsvis, och vi undviker det du tror kan ske.

Och som sagt, vill svenskarna se ett annat samhälle i framtiden, ja då är det precis som det ska vara i en demokrati, och inget som vi behöver bekymra oss över.
    Alltså riskerar vi en bakåtsträvande utveckling eftersom antalet personer fostrade i en sådan kultur att de skulle kunna ha en sådan påverkan för samhället ökar i Sverige.
    Tycker du det vore positivt?
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-10 22:43:19 följande:
    Är inte du borgerlig. Friskolereformen var en typisk borgerlig förändring som knappast berodde på att de tillgodosåg muslimers intressen utan en del av privatiseringsideologin. Friskolereformen 1992 tillät religiösa friskolor

Det är just detta som är så tröttsamt - allt är blir  invandringens fel.
    Nej, jag är inte särskilt blå.

Jag är fullt medveten om att friskolor i grunden handlar om högerns privatiseringsideologi, men varför satte man då inte upp riktlinjer för skolans inriktning, exempelvis att den inte ska vara politisk eller religiös?
    Även om gjort är gjort så kan man ju ändra på vad som ska gälla från nu och frammåt, varför är det ingen som gör det?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-10 14:10:13 följande:
    Din åsikt, jag har en helt annan uppfattning grundad på all den tid jag levt i t.ex muslimska samhällen, som jag antar du anser som de med stora avvikande åsikter.
    Muslimer brukar följa Islam och Islam avviker kraftigt från svensk kultur.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 11:11:55 följande:
    Men snälla, det är vad du/vi tycker är jämställdhet, och vad vi lägger för värderingar i det ordet.
    Nog inser du väl att alla inte kan tycka lika i allt, så därför kommer aldrig jämställdhet att vara likformigt i alla avseenden.

Och som jag sagt, du skulle bahöva leva i en annan kultur för att förstå, det skulle göra dig gott.
    För då kommer du att förstå att alla inte vill ha det som vi, men som likväl vill se en fungerande jämlikhet.

Jo du kommer att få leva som du vill, det borgar demokratin och de mänskliga rättigheterna för, och då kan du inte hävda att dina åsikter ska gälla för alla.
    dom ska gälla för dig och de som tycker som du, men andra måste, precis som du, få leva sina liv efter vad dom tycker är rätt.

Det är den enda rätta formen av jämlikhet och demokrati vi kan ha, om alla ska bli nöjda.
    Så nej, det kan inte bli som du vill, vi måste tillåta alla att följa sin tro, sin övertygelse och sina ideal, så länge det ryms inom lagen och inte sker mot de mänskliga rättigheterna.
    Allt annat är frihetsinskränkande och kommer definitivt att skapa motsättningar.

Så låt bli att försöka pracka på andra dina åsikter, det du gör är inte ett dugg bättre än vilken annan extremist som helst.
    Hjälp istället till med att få alla att inse att vi inte behöver vara lika i allt, och att det finns de som är precis lika bra som oss, även om dom valt att leva på ett helt annat sätt än det vi ser som jämlikt.
    I jämlikheten ingår att leva efter sin övertygelse och i samförstånd med sin partner, och ska inte ifrågasättas av oss som inte delar deras övertygelse.
    Du får det att låta som att det är valfritt för alla att i dessa kulturer leva med en ur svensk synpunkt mindre jämställdhet.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?