Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Vad är bra med mångkultur?

Världsmedborgare skrev 2016-10-17 19:29:06 följande:
    Låter logiskt, jag skulle åxå skaffa mig ett intyg om att slippa närvara, om än på andra grunder är den muslimska.
    Eftersom jag är humanist så låter jag de troende utöva och ha sin religion ifred, och vill givetvis bli behandlad på samma sätt.

Kan f.ö inte komma ihåg vi hade några bibelstudier i skolan, och på den tiden så fanns det fortfarande ännu nåt som hette kristendomskunskap. 
    Fast jag ägnade mig möjligen åt mer världsliga saker under dom timmarna.
    Inte så mycket mer ologiskt än annan anpassning och undantag efter andra kulturer.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-17 21:24:35 följande:

Det du har hört om stämmer förmodligen inte. Enligt skollagen är det inte möjligt att få befrielse från exempelvis religionskunskap. Om en elev väljer att inte medverkar på religionsundervisningen så ska det bedömas som skolk.

Mmm...må så vara, men lagar efterfölj inte alltid och skolan är inget undantag.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-17 17:06:35 följande:

Svensk religions kultur av idag, helt tillåten och subventionerad av oss svenskar.
    Och så ifrågasätts jag varför jag inte vill peka ut invandrarna och de problem som finns bland dom.
    Detta nedan gäller Plymouthbröderna, så varför inte förfäras över om den kan sprida sig, och bli rådande i Sverige, lika mycket som nåt annat elände?
    ---------------------------------------------

Levnadsregler

Medlemmar får inte bo under samma tak som orena utan måste bo i egna hus. ("Orena" är människor utanför samfundet.)

All form av föreningstillhörighet är förbjuden. Högre utbildning än grundskola är inte tillåten för flickor. Pojkar kan i undantagsfall få gå praktisk gymnasieutbildning. En kvinna får inte stå över en man. (De flesta bröderna driver egna företag.) Preventivmedel är förbjudna. Radio och tv finns inte i hemmen. Datorer betraktas som djävulens påfund. Husdjur är förbjudna eftersom man inte får slösa kärlek på dem i stället för på Gud. Medlemmarna ska klä sig och leva enkelt. Allt överskott går till kollekten. Tre gånger varje söndag och en gång dagligen under resten av veckan samlas sektmedlemmarna för bön och sång. Den som bryter mot reglerna blir socialt utesluten. Ett av sektens viktigaste mål är egna friskolor.
    Håller med dig, detta är helt sjukt. Dock är det inte ursprungligen en svensk sekt, men det vet du säkert redan.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-17 23:48:28 följande:
    Plymouthbröderna är ett kristet trossamfund som ursprungligen grundades på Irland. På vilket sätt menar du att ursprunget har betydelse?
    Jag uppfattade det som att 'Världsmedborgare' ville framhålla Plymouthbröderna som ett fenomen av svensk kultur, till skillnad mot andra utländska kulturer som diskuterats.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-18 08:49:53 följande:
    Ja det vet jag, f.ö är inte kristendomen nån svensk religion heller.
    Kristendom har dominerat vår kultur så länge Sverige varit Sverige och är dessutom officiell statsreligion, närmare än så är svårt att komma.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-18 06:22:46 följande:
    Det är faktiskt så att Sveriges riksdag sedan länge har beslutat att den svenska skolan ska vara icke konfessionell. Det innebär att olika typer av religiösa element, exempelvis bönerum strider mot skollagen. Därför blir det lite larvigt när du försöker påskina att man i Sverige inte skulle kunna uttrycka sig klarsynt om att bönerum inte hör hemma i den svenska skolan, det är ju precis tvärt om.

Om du undersöker vilka förslag och önskemål som svenska skolelever lyfter fram (när jag gick i skolan fanns det elever som ville att skolan skulle tillhandahålla en "rökruta" inomhus) så är det förmodligen så att många hamnar i sopkorgen direkt.
    Det hade väl då varit enklare med ett svar som hänvisar till skollagen.
  • Tom Araya
    asta66 skrev 2016-10-18 10:20:15 följande:
    Kyrka och stat har gått skilda vägar. Så nån statsreligion har vi inte längre. Tvärtom är vi väl väldigt sekulariserade.
    Det var inte så länge sedan och fortfarande bidrar vi alla via staten med pengar till kyrkan.
  • Tom Araya
    Farfallos skrev 2016-10-18 14:28:32 följande:
    Du skrev mycket som jag förstår bygger på att du inte förstår vad jag menade. Kvar av vad du skrev finns nu bara citatet "Du får också tänka på att de offentliga medel som läggs på olika behov för invandrare annars hade kunnat satsats på andra behov och därmed skapat jobb." ...och jag tror att det ganska väl sammanfattar det feltänk du dras med. Tänk nu efter tre gånger innan du svarar, för du måste ju förstå att invandrare äter inte pengar. De pengar som går till invandrare skapar precis lika mycket jobb som om pengarna hade gått till några andra.
    Du måste väl förstå att jobbskapande effekter av invandring inte är ett argument om du får samma effekter av att satsa pengarna i andra projekt!

Det vi nu har är ett antal sektioner som är enormt eftersatta utan att ha ekonomiska medel att göra något åt dem, för vi har nu genom den stora flyktingmottagningen låst upp oss i ett långsiktigt och kostsamt åtagande.
    Farfallos skrev 2016-10-18 14:28:32 följande:
    ...och som svar på det där om kostnaden för invandringen. Även om det skulle vara så att den kostar mer än försvarsbudgeten så är det fortfarande så att den kostnaden är väldigt liten i jämförelse med företagens och bankernas vinster eller den totala skattesänkning som skett sedan år 2000. 

Jättebra förklaring...
    Nu har vi sosseregering som vill öka typ alla skatter och hitta på några till, tror du det kommer att hjälpa?

Den här diskussionen bör flyttas över till den här tråden
    www.familjeliv.se/forum/thread/75715668-hur-manga-flyktingar-borklarar-vi-av-att-ta-emot

• Tom Araya
    nattuv skrev 2016-10-18 20:41:16 följande:
    Nej jag är väldigt missnöjd med den svenska skolan. Klåfingriga politiker utan utbildning och en massa flum har gjort att eleverna idag går fler år i skolan men kommer ut med sämre kunskaper än någonsin tidigare.
    Du är välkommen att skriva om dina idéer om skolan i den här tråden...
    www.familjeliv.se/forum/thread/76444374-battre-skola-hur
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?