Farfallos skrev 2016-10-18 14:28:32 följande:
Du skrev mycket som jag förstår bygger på att du inte förstår vad jag menade. Kvar av vad du skrev finns nu bara citatet "Du får också tänka på att de offentliga medel som läggs på olika behov för invandrare annars hade kunnat satsats på andra behov och därmed skapat jobb." ...och jag tror att det ganska väl sammanfattar det feltänk du dras med. Tänk nu efter tre gånger innan du svarar, för du måste ju förstå att invandrare äter inte pengar. De pengar som går till invandrare skapar precis lika mycket jobb som om pengarna hade gått till några andra.
Du måste väl förstå att jobbskapande effekter av invandring inte är ett argument om du får samma effekter av att satsa pengarna i andra projekt!
Det vi nu har är ett antal sektioner som är enormt eftersatta utan att ha ekonomiska medel att göra något åt dem, för vi har nu genom den stora flyktingmottagningen låst upp oss i ett långsiktigt och kostsamt åtagande.
Farfallos skrev 2016-10-18 14:28:32 följande:
...och som svar på det där om kostnaden för invandringen. Även om det skulle vara så att den kostar mer än försvarsbudgeten så är det fortfarande så att den kostnaden är väldigt liten i jämförelse med företagens och bankernas vinster eller den totala skattesänkning som skett sedan år 2000.
Jättebra förklaring...
Nu har vi sosseregering som vill öka typ alla skatter och hitta på några till, tror du det kommer att hjälpa?
Den här diskussionen bör flyttas över till den här tråden
www.familjeliv.se/forum/thread/75715668-hur-manga-flyktingar-borklarar-vi-av-att-ta-emot