Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Vad är bra med mångkultur?

Alica90 skrev 2016-11-24 03:11:44 följande:

Tänk dig ett Sverige där ALLA är Svenne-banan

Fy fan vad tråkigt det skulle vara.

Så har aldrig varit och har inget med mångkulturalism vs monokulturalism att göra.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-11-24 07:06:08 följande:
    1. Inte alls, och det hänger ihop med att jag igen hänvisar till de mänskliga rättigheterna, och då finns inte plats för de avarter som återfinns hos extremisterna.

2. Samma som föregående.
    Inte plats för mångkultur?
    Världsmedborgare skrev 2016-11-24 07:06:08 följande:
    3. Vi har lagar som tar hänsyn till olika kulturer, alltså dom mänskliga rättigheterna, mer behövs inte.

Utöver det så måste det givevis finnas regler för vissa områden, men det är en uppgift som ska lösas på plats och inom de områden det gäller, så det behövs det inte lagstiftas om, då blir det bara fel.

Ex på ovan, är t.ex användande av skyddskläder och/eller kräver uniform.
    Platser där konflikter kan uppkomma p.g.a religiös övertygelse, t.ex inom vården.
    Men som sagt, det här är inget vi ska lägga oss i, det är en uppgift för resp inblandade att lösa internt.
    Men du kan inte motivera varför du vill ha det så?
    Varför ska vi följa en internationell konvention i Sverige som inte följs av alla i världen, om vi nu ska ha mångkultur?

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 10:33:54 följande:
    Nej, det är inte acceptabelt att göra så, och det är också därför straffbart. Men samtidigt kommer ju många hit just för att fly från sådant - och dessa vill du alltså hindra och tvinga tillbaka till just det elände du beskriver?

Nej, INGEN accepterar sådant beteende. Ingen. Inte ens den mest "PK". Men vi kommer inte lösa problemet genom att kicka ut alla och blunda för att det förekommer.
    Självklart finns det de som accepterar och t.o.m. stödjer sådnt, annars skulle det inte existera.
    Är det en del av en kultur så ingår det också i mångkultur, vilket uppenbarligen vissa stödjer, alldeles för många enligt mig.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 10:36:26 följande:
    Det senare. Lagar ska försvara mänskliga rättigheter, jämställdhet och rättvisa i möjligaste mån. Kulturer, svenska som utländska, ska anpassa sig efter lagen, inte tvärtom.
    Lagar kan naturligtvis anpassas efter den kultur man vill ha.

Varför tror du svensk lag, mänskliga rättigheter, jämställdhet, rättvisa mm är vad det är, har nått dit det är och har så stort stöd i det svenska samhället?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-11-24 18:45:36 följande:
    Eftesom du har en så avvikande uppfattning om vad som är mångkultur, så är det inte lönt att argumentera mer med dig om den saken.
    ----------------------
    Avvikande allmänt eller avvikande från din uppfattning?  

Jag kan dock argumentera för min syn, vilket du svårare för.
    Världsmedborgare skrev 2016-11-24 18:45:36 följande:
    Därför att det följer dom mänskliga rättigheterna som FN och de flesta länder enats om och skrivit under, och utöver det, min humanistiska livsåskådning.

Och tydligare än så kan det inte bli motiverat, du har fått både FN:s motivering och min personliga, som f.ö stämmer bra överens med FN:s.
    På vilket sätt tycker du då att svensk kultur inte uppfyller detta utan att addera andra kulturer, även de där det brister i detta?

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 23:44:05 följande:

Jasså? Finns det bland "PK-eliten" folk som accepterar detta? Jag ser gärna exempel på detta.

Så - att läktarvåld ingår i idrottskulturen betyder alltså att vi omfamnar och accepterar läktarvåld när vi uppmuntrar idrottskulturen? Det är faktiskt precis vad du säger!

Lyckligtvis har du fel. Vi kan gilla mångkultur, utan att acceptera exakt allt med de nämnda kulturerna. Vi accepterar motorfantaster och deras post-raggarkultur, men vi accepterar inte kriminella mc-ligor för det. Vi accepterar rikemanskultur, men vi accepterar verkligen inte skattefusk för det.

Du förstår inte, du är selektiv med vad du anser är acceptabalt av utländsk kultur och din selektivitet är utefter svenska värderingar eller med svensk kultur överenstämmande värderingar, inte ryska, iranska eller irländska värderingar. Med sådant synsätt är ju inte andra kulturer likställda med svensk kultur i Sverige, vilket är precis det jag avser med min syn på mono- vs mångkultur, vilket tydligt borde ha framgått vid det här laget om man hängt med i mina inlägg.

En kultur vars värderingar kapas till förmån för de svenska kan ju inte längre anses vara genuin utan är en försvenskad variant. Om det är att se som mångkultur så blir begreppet väldigt förvirrande, för var finns då de genuina monokulturer som kan bli en del av en mångkultur om det räcker med att det finns folk från andra länder, med ett annat modersmål och andra traditioner för att landet ska räknas som en mångkultur?

För att förtydliga, ett svensk samhälle som domineras av svensk kulturs värderingar, men som kan innehålla inslag av andra kulturer som en naturlig del av invandring är för mig inte riktigt en mångkultur. Det finns ingen för samhället betydande skillnad hos befolkningen för begreppet mångkultur om vi alla lever utefter samma värderingsgrund. Som folk kanske, men inte som samhälle och samhällssystem.
    Dock kan ett sådant samhälle komma närmare begreppet mångkultur med en mångkulturalistisk politik och här anser jag att vi nu balanserar på gränsen.

Du kan ju förstås argumentera för ett annat sätt att se på saken, men gör det då efter vedertagna och erkända begrepp samt att det då går att se vad som verkligen är mono- respektive mångkultur.
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 23:44:05 följande:
    Vi accepterar kristen och muslimsk kultur, men vi accepterar verkligen inte hederskultur, och det oavsett om det kommer från utländsk eller svensk kulturgren. Det är liksom inte allt eller inget.
    "Vi accepterar..."? Jag håller inte alls med dig. Jag accepterar inte hur man i religiösa kulturer begränsar varandra, i synnerhet kvinnor och barn. Jag kan inte acceptera en kultur där man ser sina barn som en del av en religiös samhörighet de inte själva får välja. Jag accepterar inte Sharia som en del av svenskt rättssystem.
    Jag kan inte se kultur som kristen eller muslimsk kultur om vi kapar bort de värderingar som strider mot vår svenska syn på lag och rätt, fri- och rättigheter.
  • Tom Araya
    Error skrev 2016-11-25 12:59:27 följande:
    Jag räknade upp ett antal exempel - För att demonstera hur det ser ut i övriga länder, som kränker vad vi i västvärlden kallar mänskliga rättigheter och hur vårt samhälle kan komma att se ut om vi endast tillåter svensk kultur.
    Tänkte snarare att det skulle leda till frågeställningen om det är ett sånt samhälle vi vill ha. Samt att detta är vad folk flyr från, och i så fall skulle möta samma förtryck i Sverige.
    Du kan ju börja då med att räkna upp det som i svensk kultur kränker det vi i västvärlden kallar mänskliga rättigheter.

Sedan kan du räkna upp vilka förbättringar enligt västländsk syn på mänskliga rättigheter vi får genom att addera kulturer som avviker från västerländsk syn på mänskliga rättigheter.

Du kan även räkna upp vad du anser vore förtryck genom att leva efter svensk kultur jämfört med iransk, saudiarbaisk eller afghansk kultur, särskilt som kvinna.
    Sen är religionsfrihet en sak (som jag förespråkar) och utbildning och samhällsstyre en annan. Det skulle helt enkelt vara en omöjlighet  att tillgodose allas religösa tro i ett samhälle, därför anser jag att det bästa är om vi inte blandar in religion. Tycker egentligen det går att skilja på religion och kultur. Det finns t.e.x. folk som uppfostras i en strikt religiös miljö och andra som växer upp i en sekulär miljö. Även om de teoretiskt sätt tillhör samma religion är det två skilda kulturer. 
    All kultur försespråkar inte samma nivå av sekularitet och religionsfrihet som den västerländska och inte minst den svenska, det är du medveten om va?
    Vad är mångkulturalistiskt med att inte infoga utländsk teokratisk auktoritet i svenskt samhälle?
    Med tanke på att det går allt bättre för extremhögern, med störst stöd från landsbygden som inte har så mycket invandrare. Kan det va nåt annat än fördomar de går på? Känner flera potentiella sd-väljare som aldrig kommit i kontakt med nåt utländsk, mer än via charterresor till Grekland. Det finns också en fixering kring vart folk kommer från. Ingen är intresserad av en en svensk våldtäktsman och mördare, I värsta fall hänvisar man till psykisk störning, men om det är en muslim som gjort sej skyldig till liknande brott är det helt plötsligt kulturrelaterat. 
    Ja, det kan man fråga sig. Prova med att ställa frågan i en relaterad tråd och riktad till någon med god insyn.

• Tom Araya
    Alica90 skrev 2016-11-25 03:43:46 följande:

Ingen mångkultur = ingen kebabpizza

Sug på den ni, SD-nissar!

Tänk efter, om utländska maträtter eller andra kulturella "fenomen" är det som avgjort gör ett land till en mångkultur så är alla länder mångkulturer och då försvinner alla egna kulturer som i sin tur är grunden till begreppet mångkultur och kvar har vi då bara en global kulturmix.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-26 00:24:39 följande:

Du vet att jag inte är svensk va? Jag är i min bakgrund mångkulturell. Östeuropé, latinamerikan, uppväxt i Sverige och med en massa annat i ryggsäcken. Så nej, jag ser inte bara det svenska.

Jag är mycket medveten om det. Men du kan ju berätta då vad din bakgrundskultur givit dig för värderingar som står sig hos dig än idag och som i väsentlighet skiljer från de svenska.
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-26 00:24:39 följande:
    Om du läst lite längre hade du märkt att jag skrev att INGEN accepterar sådant. Till och med de flesta muslimer är mot sådant. Det är samma sorts rötägg som sysslar med hedersvåld inom islam som inom kristendom som bland de helsvenska familjerna.
    ...och som jag skrev tidigare, det kan inte existera om ingen accepterar sådant, därför har du fel.

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-26 11:39:42 följande:
    Ahaaa. Så med din logik då, så accepterar man i Sverige våldtäkt, mord, läktarvåld, övergrepp på barn och trafficking? Jag menar, sådant förekommer ju, så uppenbarligen måste vi ha accepterat det...
    "Vi" som folk och rättssamhälle har inte accepterat det. Du vet mycket väl att lagstiftning inte ser lika ut världen över och att det även finns kulturer där både offrets och gärningsmäns anhöriga samt även offer mer ogärna än i Sverige tar kontakt med polis utan löser det själva.

Exempel på hur lagstiftning kan skilja mot vår:
    Anmälde våldtäkt ? riskerar fängelse

En brittisk kvinna anmälde en gruppvåldtäkt i Dubai i Förenade arabemiraten. Nu har hon gripits misstänkt för sex utanför äktenskapet, rapporterar BBC.

www.svd.se/anmalde-valdtakt--riskerar-fangelse

Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?