Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 23:44:05 följande:
Jasså? Finns det bland "PK-eliten" folk som accepterar detta? Jag ser gärna exempel på detta.
Så - att läktarvåld ingår i idrottskulturen betyder alltså att vi omfamnar och accepterar läktarvåld när vi uppmuntrar idrottskulturen? Det är faktiskt precis vad du säger!
Lyckligtvis har du fel. Vi kan gilla mångkultur, utan att acceptera exakt allt med de nämnda kulturerna. Vi accepterar motorfantaster och deras post-raggarkultur, men vi accepterar inte kriminella mc-ligor för det. Vi accepterar rikemanskultur, men vi accepterar verkligen inte skattefusk för det.
Du förstår inte,
du är selektiv med vad du anser är acceptabalt av utländsk kultur och din selektivitet är utefter svenska värderingar eller med svensk kultur överenstämmande värderingar, inte ryska, iranska eller irländska värderingar. Med sådant synsätt är ju inte andra kulturer likställda med svensk kultur i Sverige, vilket är precis det jag avser med min syn på mono- vs mångkultur, vilket tydligt borde ha framgått vid det här laget om man hängt med i mina inlägg.
En kultur vars värderingar kapas till förmån för de svenska kan ju inte längre anses vara genuin utan är en försvenskad variant. Om det är att se som mångkultur så blir begreppet väldigt förvirrande, för var finns då de genuina monokulturer som kan bli en del av en mångkultur om det räcker med att det finns folk från andra länder, med ett annat modersmål och andra traditioner för att landet ska räknas som en mångkultur?
För att förtydliga, ett svensk samhälle som domineras av svensk kulturs värderingar, men som kan innehålla inslag av andra kulturer som en naturlig del av invandring är för mig inte riktigt en mångkultur. Det finns ingen för samhället betydande skillnad hos befolkningen för begreppet mångkultur om vi alla lever utefter samma värderingsgrund. Som folk kanske, men inte som samhälle och samhällssystem.
Dock kan ett sådant samhälle komma närmare begreppet mångkultur med en mångkulturalistisk politik och här anser jag att vi nu balanserar på gränsen.
Du kan ju förstås argumentera för ett annat sätt att se på saken, men gör det då efter vedertagna och erkända begrepp samt att det då går att se vad som verkligen är mono- respektive mångkultur.
Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 23:44:05 följande:
Vi accepterar kristen och muslimsk kultur, men vi accepterar verkligen inte hederskultur, och det oavsett om det kommer från utländsk eller svensk kulturgren. Det är liksom inte allt eller inget.
"Vi accepterar..."? Jag håller inte alls med dig. Jag accepterar inte hur man i religiösa kulturer begränsar varandra, i synnerhet kvinnor och barn. Jag kan inte acceptera en kultur där man ser sina barn som en del av en religiös samhörighet de inte själva får välja. Jag accepterar inte Sharia som en del av svenskt rättssystem.
Jag kan inte se kultur som kristen eller muslimsk kultur om vi kapar bort de värderingar som strider mot vår svenska syn på lag och rätt, fri- och rättigheter.