Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Vad är bra med mångkultur?

KillBill skrev 2016-10-28 16:29:43 följande:
    När du pratar om monokultur respektive mångkultur och hur detta fungerar så är det helt och hållet din personliga uppfattning/definition som du lyfter fram?
    Nej, det är vad monokulturalism syftar till, medan mångkultur i praktiken tar bort den valmöjligheten annat än i lagstiftningen.

Det är lika enkelt förklarat som skillnaden i din påverkan av vad som ska gälla i beteende när man jämför ditt hem med en offentlig lokal.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-28 17:43:41 följande:
    Fast din liknelse är mer passande än du nog tänkt, för utanför ditt hem är det ALLTID mångkultur. Det är folk från skåne, från norrland, det är jämtar, dalmasar och samer, romer och judar, det är överklassfolk från Lidingö och Östermalm och det är förortsfolk från alla möjliga delar av landet som rör sig i det offentliga rummet, och de har verkligen inte samma kultur allesamman.
    Du vill få det att vara mångkultur för att det passar ditt sätt att argumentera kring mångkultur, men det är inte mångkultur i dess egentliga mening. Du vet ju att både Jämtland, Dalarna och Östermalm ligger i Sverige, alltså är den bland svenskfödda spridda kulturern på alla dessa platser en del av svensk kultur, precis som norska, danska, tyska, franska, belgiska (m.fl.) influenser flera hundra år tillbaka också är en del av svensk kultur idag.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-28 15:01:28 följande:
    Men förstår du verkligen inte att allt utbyte med andra länder, samtidigt innebär att vi får ta del av deras kultur och att det alltid betyder att vi anammar nåt av den?
    Självklart gör det det och så har det varit i årtusenden. Men det är inte mångkultur sett ur ett nationellt perspektiv. I utbytet med andra länder kan vi väga kulturella influenser utifrån och ta till oss det som bidrar med något positivt och avfärda de vi ser som negativt. Det är ju därför kultur i olika länder trots allt globalt utbyte fortfarande har skillnader, skillnader som varierar i storlek och betydelse beroende på vilka som jämförs.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-28 21:47:00 följande:
    Det finns bevisligen Sverigedemokrater som hyllar Anders Behring Breiviks terrorbrott som tog livet av ett stort antal ungdomar i Oslotrakten för ett par PR sedan och det finns bevisligen sverigedemokrater som hyllar Anton Lundin som tog livet av tre personer i Trollhättan för ett år sedan.

Det är väl ingen större skillnad på att att hylla Brevik, Lundin eller IS? Fruktansvärt alltihop om du frågar mig.
    Fast nu jämförde du stöd för IS med stöd för SD, inte hur många SD'er som stödjer Breivik eller Lundin, för då kommer du att hamna på siffror som inte är jämförbara med de som i artikeln nämns för IS.
    Förövrigt lär väl IS ha några fler liv på sitt samvete.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-29 09:26:24 följande:
    Men det är ju precis det vi gör.
    Tyvärr så kommer det alltid att finnas skit som inte går attt undvika, och det eländet uppstår vara sig vi vill eller inte, precsis som det gör innom vår egen kultur.

Det har inget med våra val att göra, för om det skulle vara så enkelt hade vi inte ens behövt några lagar, då enligt dig vi bara kunnat välja det goda och rätta, men så fungerar det inte.
    Du har uppenbarligen inte förstått vad som är skillnaden mellan att låta sig influras av andra kulturer och mångkultur. Diskussionen blir rätt meningslös då.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-29 13:51:02 följande:
    Det stora problemet den här diskussionen är din egenpåhittade definition av mång- respektive monokultur.
    Den är inte egenpåhittad...

Så vad är mono- respektive mångkultur enligt din definition.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-29 15:20:04 följande:

Mångkultur är ett samhälle där många kulturer samlas inom samma system medan monokultur är ett område där  nästan uteslutande bara en kulturgrupp bor eller verkar. För mig är USA och stora delar av Europa exempel på mångkulturella samhällen medan Saudiarabien, Iran och Nordkorea är exempel på monokulturer. När du tidigare i tråden hävdade att USA inte är ett mångkulturellt samhälle så blev det tydligt att du har skapat en egen definition av ordet mångkultur.  

Länka gärna till källor som stödjer din tolkning av mång- respektive monokultur.

USA är något svårdefinierat efersom det helt och hållet redan från början är byggt på vad man skulle kunna definiera som mångkultur. Men det är att anse som amerikansk kultur och det har aldrig funnits något annat, snarare är det en kulturmix än en regelrätt mångkultur. USA är snarare förhållandevis kulturkonservativt och har ett system som mer eller mindre kräver anpassning efter den rådande kulturen för de som immigrerar.

En metaforisk jämförelse mellan kultur och mat skulle kunna se ut så här:
    En maträtt, den mest optimala du kan komma på kan jämföras med en monokultur man trivs med. Den behöver inte se exakt lika ut över tid utan kan modifieras efter nya kulinariska influenser.
    En buffé kan liknas vid mångkultur, där alla rätterna motsvarar olika kulturer.
    Om du däremot stoppar all mat från buffén i en mixer och gör en smet så är det inte längre de separata maträtter som fanns på buffén, även om ingredienserna är desamma. En sådan mix kan över tid accepteras som en egen kultur och kan ses som en monokultur i ett samhälle där den ensamt råder.
    Om en kultur med influenser från andra kulturer inte längre skulle räknas som egen av den anledningen så blir det ju svårt att överhuvudtaget applicera begrepet mångkultur på något samhälle då allt bara blir en mix. Mångkultur förutsätter att man kan definiera kultur som avvikande från en annan.

Vilka kulturgrupper som bor i ett land har inte särsklt stor betydelse. Är du grek, har franska som modersmål, firar Rosh Hashana eller lagar libanesikt hemma med familjen så är det inget som nödvändigtvis påverkar människor och samhället omkring dig på ett sätt som exempelvis utlevd hederskultur gör.
    Jag pratar om mångkultur enbart som rådande värderingar i samhället, för det är vad som är viktigt i sammanhanget, inte att personer och familjer av utländskt ursprung bevarar en del av sin kultur inom familjen eller ens om de öppnar en restaurang med mat från sitt hemlands kök.

Det här är inget jag hittat på själv och det finns många som delar min uppfattning.
    Många som argumenterar emot har inte riktigt funderat på vad kultur ur politisk och samhälleligt perspektiv är utan är bara positiva över att vi idag har pizza, kinamat och thaiboxning.

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-29 16:09:03 följande:
    Fast värderingar är inte kultur. Värderingar är värderingar. Och med den logiken kan vi inte ha ett monokulturellt samhälle samtidigt som vi har en demokrati, för så fort vi har partier med olika värderingar så uppstår ju det där parallella samhället du pratar om. Och har man inte olika partier med olika värderingar, tja, då har man inte demokrati.
    Såklart ingår värderingar i kultur.
    En kultur (ur nationell synvinkel, exempelvis den svenska kulturen) kan förstås rymma ett spektrum av värderingar med viss variation, men avvikelser från ett genomsnitt är såklart mer sällsynt i vår kultur än i en kultur som ser helt annorlunda ut, exempelvis den i Iran.
    Altenativet är förstås att du inte räknar svensk kultur som svensk, men då kan man också fråga sig om det finns norsk, argentinsk, grekisk, filipinsk, iransk, eller kenyansk kultur (o.s.v.) och hur blir det då med mångkulturbegreppet!?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-29 16:51:07 följande:
    Ditt resonemang om att USA inte är ett mångkulturellt samhälle stämmer inte. I USA så är religionsfriheten total. Katoliker, protestanter, judar, mormoner, muslimer o.s.v kan fritt utöva sina respektive religioner.
    Varför skulle religionsfrihet vara avgörande för begreppet mångkultur?
    I huvudsak har det varit religiös makt som förhindrat religionsfrihet och sekulariseringen av vårt samhälle kan jag inte se hänga ihop med mångkultur, snarare tvärt om.
    Det är också accepterar att olika människor lever ut sina kulturer sida vid sida med andra. Det är också vanligt att människor med samma kultur väljer att bosätta sig bredvid varandra exempelvis afroamerikaner, kubaner, mexikaner, kineser, koreaner, araber o.s.v. Det amerikanska samhället måste därför betraktas som mångkulturellt.
    Jo, fast hur lever de ut sin kultur, som i hemlandet eller anpassat efter det amerikanska samhället? Hur mycket anpassar sig myndigheter och samhället efter deras kultur och tvärt om?
    Kan du ge exempel på ett land som du menar har monokultur?
    Jag får återkomma i den frågan...

• Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-29 17:02:45 följande:
    Vem vill äta ett julbord som körts i en mixer?

Nej då föredrar jag den stora buffén där jag själv kan välja vad jag ska stoppa i mig och jag blir faktiskt äcklad av tanken att jag varje dag skulle tvingas att äta din smet där du både har stoppat ner den inlagda sillen, pressyltan och risgrynsgröten.
    Det förutsätter ju att det är valfritt. Titta på de kulturer som skulle kunna vara en del av en mångkultur i Sverige och ser hur det ser ut med valfrihet.
    Det är ju i detta jag menar att vi ska ha en svensk monokultur eftersom få andra kulturer lämnar så mycket av val i livet till individen. Det du vill se som mångfald innebär istället mer utrymme i samhället åt kulturer som begränsar individen. Du kommer ju ändå inte att äta av den mat som är äcklig eller dålig, men vissa kommer att tvingas göra det. Är det inte bättre då att garantera att alla slipper dålig mat, även om det begränsar utbudet lite, om man nu absolut ska stanna och äta just vid vårt bord? För de som absolut vill ha de andra rätterna så finns andra bord att välja på, de serveras inte just på det här bordet.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?