KillBill skrev 2016-10-29 15:20:04 följande:
Mångkultur är ett samhälle där många kulturer samlas inom samma system medan monokultur är ett område där nästan uteslutande bara en kulturgrupp bor eller verkar. För mig är USA och stora delar av Europa exempel på mångkulturella samhällen medan Saudiarabien, Iran och Nordkorea är exempel på monokulturer. När du tidigare i tråden hävdade att USA inte är ett mångkulturellt samhälle så blev det tydligt att du har skapat en egen definition av ordet mångkultur.
Länka gärna till källor som stödjer din tolkning av mång- respektive monokultur.
USA är något svårdefinierat efersom det helt och hållet redan från början är byggt på vad man skulle kunna definiera som mångkultur. Men det är att anse som amerikansk kultur och det har aldrig funnits något annat, snarare är det en kulturmix än en regelrätt mångkultur. USA är snarare förhållandevis kulturkonservativt och har ett system som mer eller mindre kräver anpassning efter den rådande kulturen för de som immigrerar.
En metaforisk jämförelse mellan kultur och mat skulle kunna se ut så här:
En maträtt, den mest optimala du kan komma på kan jämföras med en monokultur man trivs med. Den behöver inte se exakt lika ut över tid utan kan modifieras efter nya kulinariska influenser.
En buffé kan liknas vid mångkultur, där alla rätterna motsvarar olika kulturer.
Om du däremot stoppar all mat från buffén i en mixer och gör en smet så är det inte längre de separata maträtter som fanns på buffén, även om ingredienserna är desamma. En sådan mix kan över tid accepteras som en egen kultur och kan ses som en monokultur i ett samhälle där den ensamt råder.
Om en kultur med influenser från andra kulturer inte längre skulle räknas som egen av den anledningen så blir det ju svårt att överhuvudtaget applicera begrepet mångkultur på något samhälle då allt bara blir en mix. Mångkultur förutsätter att man kan definiera kultur som avvikande från en annan.
Vilka kulturgrupper som bor i ett land har inte särsklt stor betydelse. Är du grek, har franska som modersmål, firar Rosh Hashana eller lagar libanesikt hemma med familjen så är det inget som nödvändigtvis påverkar människor och samhället omkring dig på ett sätt som exempelvis utlevd hederskultur gör.
Jag pratar om mångkultur enbart som rådande värderingar i samhället, för det är vad som är viktigt i sammanhanget, inte att personer och familjer av utländskt ursprung bevarar en del av sin kultur inom familjen eller ens om de öppnar en restaurang med mat från sitt hemlands kök.
Det här är inget jag hittat på själv och det finns många som delar min uppfattning.
Många som argumenterar emot har inte riktigt funderat på vad kultur ur politisk och samhälleligt perspektiv är utan är bara positiva över att vi idag har pizza, kinamat och thaiboxning.