• SoSS15

Vi som börjar syskonverkstad höst/vinter -17

Hej!
    Nu har det äntligen hänt! Min fina sambo och jag har kommit fram till den perfekta lösningen på vår barnlängtan/syskonlängtan. Verkstaden ska starta november 2017! Det blir perfekt! :) Jag hinner då bli klar med plugget samt kanske jobba några månader innan bebis föds, våran lillfis dotter som föddes sep -14, hinner bli nästan 4 år och det känns ju lagom! 

Jag hinner nog dessutom gå ner i vikt, vilket jag kämpar med just nu, och träna upp kroppen lite så jag orkar med graviditeten. Känns toppen!

Några fler med samma barnverkstads start?? :) 

• Svar på tråden Vi som börjar syskonverkstad höst/vinter -17
  • Babyno2

Hej :) ny på fl för denna gång! Har precis startat bebisverkstan för syskon. Dottern är 1,5 år.. mensen är lite oregelbunden efter förra graviditeten och helt ärligt har jag noll koll på äl och mens men enligt gratis appar säger den att äl bör vara imorgon men jag tror faktiskt det redan varit. Har varit borta i jobbresa och sedan åkte vi på familjesemester och bodde hos våra vänner så det känns som ett misslyckat försök i äl-tider..

Fick aldrig positiva utslag på äl-tester när vi planerade barn sist gång och har inte haft positivt nu heller (men ja testade bara tis och sön, idag). Vi får se hur första månaden blir helt enkelt hehe

• Frallanz
    Horisonten skrev 2017-09-10 15:50:06 följande:
    Ne det är det inte.Vet inte vad som är värst egentligen illamåendet,klådan eller foglossningen, men det är så värt det. Det är jobbigt när man är mitt i det men skulle göra de flera gånger om för att få mina älsklingar. <3 Vilket jag nu även gör en 3 gång för att få en till skatt :) Många tycker ju att man är helt dum i huvudet som överväger det,bara några få nära vänner som vet att vi tänker skaffa en till snart. Det hoppas jag också a boslut,dock är inte chansen så stor att jag får det. Utan risken är att jag får må precis som innan men illamående och det är typ garanterat att jag får foglossningen och tidigare och värre än innan. Min bm säger de att de sällan blir bättre ju fler gånger man är gravid,men man kan ju alltid hoppas.

Men vad bra att de ändå är öppna och förstår dig liksom,att de ändå går och diskutera de olika alternativ sen. Hoppas de lyssnar på hur du verkligen vill och känner och vill göra.

Ja men precis så är det ju. Ja men visst är det så. Det är mest jobbet jag mår dåligt över och har ångest för. Men när jag väl sagt det sen och vet vad de säger och hur de reagerar så kommer nog allt kännas bättre sen. För då har jag gjort det liksom,då kan man inte ändra sig eller så. Men nog mest de samtalet som gör mig nervös och ovissheten men det är vad det är. De kan ju inte göra någonting åt det och de kan ju inte alls hindra mig och min familjs vilja,önskningar och drömmar så :) Just nu vill jag bara få det där samtalet gjort så man slipper tänka mer på det,om det är rätt beslut eller inte även om jag vet att det är det.
    Usch, det låter såklart inget vidare men absolut är det värt det :) det håller jag med om!

Men alltså, varför har dina vänner/familj nåt emot att ni vill ha ett till barn? Det är väl för sjutton erat val, förstår inte hur någon annan kan ta sig rätten o påpeka någon annans val o allra minst när det handlar om hur stor familj mn vill ha. Förstår att det måste vara jobbigt! Även om man inte bryr sig så sätt så är det ju aldrig roligt när ens närmaste har invändningar kan jag tro.
  • Horisonten
    Frallanz skrev 2017-09-10 23:13:05 följande:
    Usch, det låter såklart inget vidare men absolut är det värt det :) det håller jag med om!

Men alltså, varför har dina vänner/familj nåt emot att ni vill ha ett till barn? Det är väl för sjutton erat val, förstår inte hur någon annan kan ta sig rätten o påpeka någon annans val o allra minst när det handlar om hur stor familj mn vill ha. Förstår att det måste vara jobbigt! Även om man inte bryr sig så sätt så är det ju aldrig roligt när ens närmaste har invändningar kan jag tro.
    Ja men det är det ju verkligen :) 

Just för de tycker att vi har tillräcklig med 2 och att jag kanske skulle jobba lite först innan kanske och "hjälpa till" ekonomiskt. De har ingen aning om våran ekonomi och inga problem alls. Sen just för att jag mår så dåligt och blir en belastning för min man och för barnen då när jag mår så dåligt och inte kan göra mycket hemma eller hjälpa till med barnen eller hushållssysslor eller jobba. Mest min svärmor och den sidan jag oroar mig för och en del vänner. De på min sida tycker väl de är roligt, men typ att jag inte skall klaga sen då om jag mår dåligt eller har ont för jag har själv valt det. Sen att jag kanske borde vänta lite för och jobba och låta min son bli äldre,lite så känns det väl. De säger att det är vårt val de som vet, men vet ändå om lite att det kommer,tyckas och tänkas och pratas lite bakom våran rygg så. Ne de är de ju inte men blir som det blir. Som sagt vårt val och som min man säger familjen,vänner och jobb får säga och tycka vad de vill
  • Frallanz
    Horisonten skrev 2017-09-11 10:45:26 följande:
    Ja men det är det ju verkligen :) 

Just för de tycker att vi har tillräcklig med 2 och att jag kanske skulle jobba lite först innan kanske och "hjälpa till" ekonomiskt. De har ingen aning om våran ekonomi och inga problem alls. Sen just för att jag mår så dåligt och blir en belastning för min man och för barnen då när jag mår så dåligt och inte kan göra mycket hemma eller hjälpa till med barnen eller hushållssysslor eller jobba. Mest min svärmor och den sidan jag oroar mig för och en del vänner. De på min sida tycker väl de är roligt, men typ att jag inte skall klaga sen då om jag mår dåligt eller har ont för jag har själv valt det. Sen att jag kanske borde vänta lite för och jobba och låta min son bli äldre,lite så känns det väl. De säger att det är vårt val de som vet, men vet ändå om lite att det kommer,tyckas och tänkas och pratas lite bakom våran rygg så. Ne de är de ju inte men blir som det blir. Som sagt vårt val och som min man säger familjen,vänner och jobb får säga och tycka vad de vill
    Ja människor kommer alltid ha sina egna åsikter, så det är. Jag känner lite likadant där faktiskt, är själv arbetslös och hae tagit hand om vår son hela tiden samt skött hushållssysslorna osv när min sambo sköter jobb :) vi klarar oss på hans ekonomi också, även om vo skulle skaffa syskon så det är lugnt för oss. Men jag känner att min svärmor o svägerska tycker att jag också bör skaffa jobb. Dem har inte sagt nåt till oss men tro mig, jag kan riktigt höra deras tankar ibland haha. Men bryr mig inte, vi gör vad vi vill och gillas det inte så titta åt ett annat håll då :)

Sen är jag överviktig också, ca 35 kg. Och det är nåt dem inte gillar heller, dem är ju så fina själva så alla andra måste ju också vara fina typ ;) lite så dem tänker. Jag har brottats med min övervikt läääänge, men har väldigt svårt för stt gå ner i vikt. Hålla vikten kan jag men gå ner är så förbannat svårt, men jag jobbar på det o kommer alltid försöka.
  • Horisonten
    Frallanz skrev 2017-09-12 06:25:47 följande:
    Ja människor kommer alltid ha sina egna åsikter, så det är. Jag känner lite likadant där faktiskt, är själv arbetslös och hae tagit hand om vår son hela tiden samt skött hushållssysslorna osv när min sambo sköter jobb :) vi klarar oss på hans ekonomi också, även om vo skulle skaffa syskon så det är lugnt för oss. Men jag känner att min svärmor o svägerska tycker att jag också bör skaffa jobb. Dem har inte sagt nåt till oss men tro mig, jag kan riktigt höra deras tankar ibland haha. Men bryr mig inte, vi gör vad vi vill och gillas det inte så titta åt ett annat håll då :)

Sen är jag överviktig också, ca 35 kg. Och det är nåt dem inte gillar heller, dem är ju så fina själva så alla andra måste ju också vara fina typ ;) lite så dem tänker. Jag har brottats med min övervikt läääänge, men har väldigt svårt för stt gå ner i vikt. Hålla vikten kan jag men gå ner är så förbannat svårt, men jag jobbar på det o kommer alltid försöka.
    Ja men så är det ju verkligen jämt. Skönt med någon som förstår vad man menar och känner. Det är som här vi klarar oss här också på min mans och min föräldrarpengan,sen har jag ju jobba lite extra 'ändå på jobbet under föräldrarledighets tiden. Bra att du inte bryr dig!! Förstår det där ändå att man kan hör vad de tänker ändå,känner så ingen det. 

Det finns alltid folks som dömmer andra och tycker de själva är så fruktansvärt bra och perfekt, men bara så ytligt och egentligen så är de så osäkra i sig själva. Heja dig :)
  • Horisonten

Idag kom faktiskt mensen idag på pricken på rätt dag :) Så skönt att den kom tillbaka så regelbundet och direkt med en gång :) Så nu väntar vi bara på att den skall gå över. Speciellt jag då det var riktigt länge sen som jag hade sådan här mensvärk i både magen och ryggen och hade så riklig mens. Men är väl för kroppen är helt opåverkad av hormoner nu, eller iallafall så är det bara kroppens egna i omlopp så att säga. Känner mig så redo och taggad :) Känns så skönt :) Just nu orkar jag inte tänka och bry mig om jobbet, även om tanken finns där lite i bakhuvudet så känner jag inte lika mycket ångest eller så över det längre. Vilket är så skönt, men de kan ju gå upp och ner och från dag till dag men iallafall senaste dagarna känns de ändå så :) Hur går det för er andra?

• tinis

Hej alla :)

Med vardagens springandes så hinner jag inte med att läst i tråden tyvärr. Jag hoppas verkligen att allt går bra för er!

Förra veckan var jag på ul för att kolla hur det stod till med ägglossningen (käkar pergotime). 3 mogna ägg på enkel dos så det vart liggförbud. hade haft sex 3 dagar innan men det verkar inte ha tagit sig då det känns som att mensen är på väg nu. Är det någon här inne som hår kolla på pergotime? Jag har ju egen äl men lågt progesteron. Blir så osäker på om verkligen medicinen hjälper när det gäller hormonet. Visst så har läkaren kanske koll på vad hon gör men jag känner mig förvirrad. pratade med ssk igår när jag lämnade blodprov för att kolla hormonet men hon vet liksom ingenting om nånting. galet frustrerande! Ska ringa o be om telefontid på måndag.

läkaren sa att mensen kan bli en vecka sen (äl var några dagar senare än vanligt) men om den är på gång nu vad betyder det? att medicinen inte fungerat?

Fan! Börjar bli helt koko här :'(

• Horisonten

Hej allihopa :) Nu är äntligen mensen över och våran resa till ett syskon kan verkligen börja på riktigt :) Men det känns både nervöst och läskigt och jag är väldigt rädd. Rädd för att de inte kommer gå utan ta långt tid och rädd för hur jag kommer och må. Men självklart känns det roligt,förväntansfull och spännande :) 

Men nur är den där jobbiga väntan som börjar igen :( Först var det att mensen skulle komma efter uttag av spiralen, nu är de väntan på äl och sen är de väntan på bim. Suck det som är det värsta utav allting. 

• Ninin

Hej!

Får jag hoppa in här?

Vi har precis börjat försöka få ett tredje barn. De två första gick ganska lätt, men jag tar inget för givet och är nog mer nojjig än någonsin nu. Lite som att vi har ju redan en jättefin och lycklig familj, ska vi sabba det genom att riskera missfall eller ett barn som inte är friskt..? Men vi måste ju ändå tänka att det ska gå bra och vi vill väldigt gärna ha en liten till i familjen.

• Ninin
    tinis skrev 2017-09-16 09:07:08 följande:

Hej alla :)

Med vardagens springandes så hinner jag inte med att läst i tråden tyvärr. Jag hoppas verkligen att allt går bra för er!

Förra veckan var jag på ul för att kolla hur det stod till med ägglossningen (käkar pergotime). 3 mogna ägg på enkel dos så det vart liggförbud. hade haft sex 3 dagar innan men det verkar inte ha tagit sig då det känns som att mensen är på väg nu. Är det någon här inne som hår kolla på pergotime? Jag har ju egen äl men lågt progesteron. Blir så osäker på om verkligen medicinen hjälper när det gäller hormonet. Visst så har läkaren kanske koll på vad hon gör men jag känner mig förvirrad. pratade med ssk igår när jag lämnade blodprov för att kolla hormonet men hon vet liksom ingenting om nånting. galet frustrerande! Ska ringa o be om telefontid på måndag.

läkaren sa att mensen kan bli en vecka sen (äl var några dagar senare än vanligt) men om den är på gång nu vad betyder det? att medicinen inte fungerat?

Fan! Börjar bli helt koko här :'(

Knepigt!

Varför fick du liggförbud? För att inte riskera trillingar?
  • Horisonten

Ja då har vi beställt hem lite graviditets test redan nu då haha :p Har ju äl i början av veckan och kan ju först börja testa näst nästa helg. Så hade egentligen tänkt beställa test först nästa helg. Men då jag ändå skulle beställa annat och det hade kampanj vart det lite svårt och hålla sig haha :p Ville väntat och få hem test för vet hur svårt det är och hålla sig ifrån och testa när man har de där testen hemma. Haha snacka om att man känner si själv lite för väl haha :P Men tidigast blir det och testa typ 7-8/10 hoppas verkligen jag kan hålla mig till de. För har bim ca 10-11/10. Tror ni de skulle kunna visa sig isåfall? typ 3-4 dagarna innan om vi nu lyckats? 

• Horisonten

Hej på er :) Jag behöver lite råd eller ja era tankar kring detta. Jag har sen i torsdags haft små värk i magen,molnade som blivit mer och mer för varje dag. Känner igen det som äl smärta, men tyckte de kom lite tidigt då jag tror jag skall ha äl på onsdag och min app säger tidsdag men tyckte det ändå var lite tidigt. Men men. Värken har blivit mer och igår hade jag riktigt ont även i höfterna och i ljumskarna. Mådde smått illa och yr också,men de kan ha bero på att jag drack och åt dåligt igår. Men på kvällen när jag satt i soffan, så kände jag typ 2-3 små stick nertill och sen som små ilningar en kort stund sen försvann det. Gjorde inte alls ont men lite märklig och lustig känsla. Fick lite mer ont eller att de drog i ena ljumsken och låret, blev lite full i skratt då jag inte kände ingen denna känslan sen innan. Har även haft mer flyttningar men vanliga så att säga. Men imorse så hade jag ännu mer flyttningar och tjocka genomskinliga som liksom "fastnade" och vart svåra och få bort. Ber om ursäkt för infon. Men de kände som typiska äl flytningar och som de faktiskt är äl. Men jag är ju bara på dag 11. Kan de vara äl ändå? Och blir de att min äldag är imorgon då eller hur blir det? Eftersom man säger 24-48 timmar hur hade ni tänkt? Och hur hade ni då tänkt sen med bim? när skulle man isåfall våga testa? Vad jag räknar så är min bim den 11/10 och enligt min app den 10/10 och jag hade tänkt testa tidigast den 8/10 om jag klarar och hålla mig. Men absolut absolut tidigast den 7/10. Hur hade ni tänkt gjort? Myste i fredags och skall mysa igår. Hade ni myst sen imorgon också och sen onsdag eller hur hade ni lagt upp det? Vi har nämligen grundtanken att köra varannan dag till var 3.  man är ju så sjukt otålig och vill ju bara veta :)

• Horisonten

Jag tog mitt första test för denna månade och det visade ett tydligt plus. Så jag är gravid med vårt 3 barn!! :) <3 Hade en känsla i kroppen som sa att de kändes annorlunda och hjärtat sa att kah var gravid. Men man vågar ju inte tro eller hoppas. Då jag hade en del symptom förra månaden och mensen kom. Men de var ett plus. Så chockade. Tänkte att jag kanske kanske kunde få ett svagt plus om de var något och vara osäker och kanske ta nytt om ett par dagar men de var så tydligt. Ändå på bim-2 eller 3 idag. Och troligtvis äl+12 ellr 13 idag. Så glad. :) <3

Hur går det för er andra? :)

• Nrk79

Hej!

Jag hoppar in i tråden om det är ok. Är 38 år och har en liten pojke på 19 mån (mars-16). Jag och sambon jobbar på ett syskon och vi får se när det tar och går bra. Vi har lite otur och haft 4 graviditeter varav en som blev vår lilla son. Hade Äl den 31/10 och bim den 15/11. Håller tummar och tår!

• Nrk79

Grattis!!! ???? Vad härligt!

Horisonten skrev 2017-11-05 10:47:35 följande:

Jag tog mitt första test för denna månade och det visade ett tydligt plus. Så jag är gravid med vårt 3 barn!! :) <3 Hade en känsla i kroppen som sa att de kändes annorlunda och hjärtat sa att kah var gravid. Men man vågar ju inte tro eller hoppas. Då jag hade en del symptom förra månaden och mensen kom. Men de var ett plus. Så chockade. Tänkte att jag kanske kanske kunde få ett svagt plus om de var något och vara osäker och kanske ta nytt om ett par dagar men de var så tydligt. Ändå på bim-2 eller 3 idag. Och troligtvis äl+12 ellr 13 idag. Så glad. :) <3

• Nrk79

Ursäkta, la till smiley men det blev bara frågetecken.

Nrk79 skrev 2017-11-05 17:47:18 följande:

• Horisonten
    Nrk79 skrev 2017-11-05 17:47:18 följande:

Tack så mycket :)
  • Smka
    Horisonten skrev 2017-11-05 10:47:35 följande:

Grattis. Här hår det väl inget vidare, blir bara minus. Ställer in mig på att det kommer ta flera år igen. Vi går de. Har bim på onsdag
Svar på tråden Vi som börjar syskonverkstad höst/vinter -17