• SoSS15

Vi som börjar syskonverkstad höst/vinter -17

Hej!
    Nu har det äntligen hänt! Min fina sambo och jag har kommit fram till den perfekta lösningen på vår barnlängtan/syskonlängtan. Verkstaden ska starta november 2017! Det blir perfekt! :) Jag hinner då bli klar med plugget samt kanske jobba några månader innan bebis föds, våran lillfis dotter som föddes sep -14, hinner bli nästan 4 år och det känns ju lagom! 

Jag hinner nog dessutom gå ner i vikt, vilket jag kämpar med just nu, och träna upp kroppen lite så jag orkar med graviditeten. Känns toppen!

Några fler med samma barnverkstads start?? :) 

• Svar på tråden Vi som börjar syskonverkstad höst/vinter -17
  • Horisonten
    Frallanz skrev 2017-09-05 21:43:08 följande:
    Hejsan!

Fick idag min första mens sen jag tog ut p-staven förra veckan :) hade nästan glömt hur hemsk mensvärken kan vara.. haha! Men ändå glad att den kom tillbaka så pass snabbt så ska bli spännande o se om man kan pricka in äl denna månad :) isåfall blir jag gravid samma månad som jag blev med vår första knoddis.

Jag har också delade känslor inför syskonbaket, vill det så gärna båda två men nu när det är dags är jag nästintill rädd och ännu mer nervös än vad jag var med första konstigt nog.

Ang tester så har jag enbart kört rfsus. Aldrig provat några andra så kan inte säga så mycket tyvärr, men är nöjd med dem jag provat från rfsu :)
    Ja fy den kan vara hemsk den där mensvärken. Tänk vad kroppen kan låta en glömma ibland haha. Hade jag inte glömt hur illa vissa saker från mina tidigare graviditeter och förlossning så hade jag inte försökt och skaffa ytligare en till haha :p
    Åh vad roligt och spännande. Du får hålla oss uppdaterade :)

Ja men exakt så känner jag också. Rädd för hur barnen skall hantera de och hur jag kommer må och klara det. Vad anhöriga och jobbet skall säga. Men de får säga vad det vill,så enkelt är det bara för detta är vad vi vill och längtar efter. Barnen tror jag kommer vänja sig snabbt och älska de. Då mina 2 som jag redan har är väldigt tajta och mysiga med varandra och måna om  varandra :) <3

okej kanske skulle ge rfsu en chans igen då.. när började du testa med rfsu? jag har testat lite för tidigt med dem, men även testat efter bim men var väldigt svagt positivt jämfört med CB,både det vanliga och det digitala
  • Frallanz
    Horisonten skrev 2017-09-05 21:51:46 följande:
    Ja fy den kan vara hemsk den där mensvärken. Tänk vad kroppen kan låta en glömma ibland haha. Hade jag inte glömt hur illa vissa saker från mina tidigare graviditeter och förlossning så hade jag inte försökt och skaffa ytligare en till haha :p
    Åh vad roligt och spännande. Du får hålla oss uppdaterade :)

Ja men exakt så känner jag också. Rädd för hur barnen skall hantera de och hur jag kommer må och klara det. Vad anhöriga och jobbet skall säga. Men de får säga vad det vill,så enkelt är det bara för detta är vad vi vill och längtar efter. Barnen tror jag kommer vänja sig snabbt och älska de. Då mina 2 som jag redan har är väldigt tajta och mysiga med varandra och måna om  varandra :) <3

okej kanske skulle ge rfsu en chans igen då.. när började du testa med rfsu? jag har testat lite för tidigt med dem, men även testat efter bim men var väldigt svagt positivt jämfört med CB,både det vanliga och det digitala
    Har du haft jobbiga grav innan? Jag har bara varit med om en graviditet, en helt lugn en. Märktes knappt att jag var gravid förutom en växande mage och en hel del kissande, haha. Förlossningen var väl lite jobbig, sattes igång på 40veckors kontrollen pga för lite fostervatten, tog 3 dygn av olika försök att få mig att öppnas men efter 3 vakna dygn o stannat på 7 cm så fick det bli snitt. En lugn förlossning ändå men fy så segt o ligga uppkopplad till kablar i 3 dygn o inte kunna sova heller. Så ska jag vara ärlig är jag rädd för kommande förlossning men ser samtidigt fram emot att få föda ännu en liten trollunge :) jag var inte rädd med först dock.

Äsch, strunta i vad andra säger! Som du säger så är det vad NI vill och det är det enda som räknas :) barnen kommer med säkerhet växa in i att det kommit en lillebror/lillasyster. Det klarar ni fint <3

Jag har provat rfsu de gånger jag trott att jag varit gravid. Då vi planerade vår son så tog jag ett enda test, och det på Bim-dagen som visade starkt positivt :) så kommer köra med dem nu med. Jag sjäv känner mig skeptisk till CB, vet inte varför dock haha.
  • Smka
    Horisonten skrev 2017-09-05 21:34:05 följande:

hejsan!! Hur går det för er alla här inne? :)

Här har vi ändrat våra planer lite igen hihi :) det kommer bli att vi redan nu i september kommer börja och försöka med syskon :) Så väntar nu då på första mensen efter uttag av spiralen så får vi se om den kommer när de är tänkt vilket jag tror att den kommer och göra faktiskt, plus minus någon dag. Så jag så tydligt kände av min ägglossning denna månaden. 

Min man tyckte att vi likaväl kunde börja nu eftersom vi ändå skall ha en till och slippa hålla på med kondom och sådant. Det känns väldigt skönt då jag längtar så mycket, så det känns så roligt och spännande. Men samtidigt känns det så läskigt och jag känner mig samtidigt väldigt orolig,rädd och nervös. Även om jag så gärna vill kan jag ändå känna lite kalla fötter eller vad man skall säga inför detta nu när det verkligen kommer bli dags. Är det bara jag som tänker och känner såhär?

Sen tänkte kolla om ni har några bra tips på gravtest? Jag har alltid innan använt mig utav CB plus eller CB veckoindikator. Har testat rfsu men fick galet svagt på dem även efter bim så ingen så favorit här utan gillar CB men skulle vilja ha något annat test och testa med också. Några tips?

Här väntas det fortfarande på mens efter missfallet. Jag har helt ratat cb pga av att jag fått falska streck xflera med dom. Kör på testlagrets pga att dom är billigast. Får man försöka länge så går det ju ändå åt endel test haha

Tror det är jättevanligt att man har alla möjliga känner sulor inför en kommande graviditet. Förändrar ju livet en massor och är ju inte bara kul. Men härligt att höra att mannen också är peppad.
  • Horisonten
    Frallanz skrev 2017-09-05 23:15:09 följande:
    Har du haft jobbiga grav innan? Jag har bara varit med om en graviditet, en helt lugn en. Märktes knappt att jag var gravid förutom en växande mage och en hel del kissande, haha. Förlossningen var väl lite jobbig, sattes igång på 40veckors kontrollen pga för lite fostervatten, tog 3 dygn av olika försök att få mig att öppnas men efter 3 vakna dygn o stannat på 7 cm så fick det bli snitt. En lugn förlossning ändå men fy så segt o ligga uppkopplad till kablar i 3 dygn o inte kunna sova heller. Så ska jag vara ärlig är jag rädd för kommande förlossning men ser samtidigt fram emot att få föda ännu en liten trollunge :) jag var inte rädd med först dock.

Äsch, strunta i vad andra säger! Som du säger så är det vad NI vill och det är det enda som räknas :) barnen kommer med säkerhet växa in i att det kommit en lillebror/lillasyster. Det klarar ni fint <3

Jag har provat rfsu de gånger jag trott att jag varit gravid. Då vi planerade vår son så tog jag ett enda test, och det på Bim-dagen som visade starkt positivt :) så kommer köra med dem nu med. Jag sjäv känner mig skeptisk till CB, vet inte varför dock haha.
    Ja båda mina tidigare graviditeter har varit väldigt jobbiga. Jag har haft hypermiss med båda 2 och foglossning med båda. Men sonen så hade jag extrem foglossning som slutade med sjukskrivning och kryckor det sista och även tid för samtal för igångsättning pga att jag mådde så dåligt. Men som tur var kom han innan det. Men hade även kraftig gravid klåda när jag var gravid med honom, så det har varit lite kämpigt om man säger så. 
    Usch för att ha så jobbig förlossning :( Jag förstår verkligen att du är rädd och nervös inför det, absolut. Inte konstigt alls att du är det. Mina förlossningar har som tur är gått väldigt bra och smidigt. Min första förlossning stannade lite pga epidural så fick få dropp men sen så satte de fart och dottern var ute på 15-20 min. Med sonen gick allt så smidigt, efter att ha haft så fruktansvärt ont i flera månader, till att få bedövning och inte känna något var fantastiskt. Men det gjorde väldigt väldigt mycket, för då kunde jag vara uppe och gå och stå. Vilket självklart hjälpte förlossningen mycket, sen gick det lite väl snabbt och sonen var ute på mindre än 5 minuter. Så den delen skrämmer mig lite. Att det skall gå så fort igen och att de inte är bra för mig eller barnet. Och just att man inte skall få plats på bb den tanken känns väldigt läskig. Aldrig funderat över den innan faktiskt.

Exakt med de tankar och känslorna går upp och ner för varje dag och även för olika tider på dygnet. Men det löser väl sig säker. Får väl söka nytt jobb om det blir så,blir inte folk glad och vill stötta oss, tänker på vänner och familjen då behöver de inte ha kontakt med oss heller. Detta är vårt val och beslut.
    Barnen är det som oroar mig minst faktiskt. hihi :)

Haha okej ja man har ju hört många som fått spök på Clear blue men jag gillar det verkligen, men skulle vilja ha något mer frågan är bara vad. 
  • Horisonten
    Smka skrev 2017-09-06 05:47:37 följande:
    Här väntas det fortfarande på mens efter missfallet. Jag har helt ratat cb pga av att jag fått falska streck xflera med dom. Kör på testlagrets pga att dom är billigast. Får man försöka länge så går det ju ändå åt endel test haha

Tror det är jättevanligt att man har alla möjliga känner sulor inför en kommande graviditet. Förändrar ju livet en massor och är ju inte bara kul. Men härligt att höra att mannen också är peppad.
    Jag beklagar verkligen missfallet. Själv haft 2 st :( okej,hört många som fått falska/spök med dem de är furktansvärt tråkigt att många får det :( Men vilket av alla CB tester har du använt då? för förstått det som att early är värre. Jag har funderat på att testa testlagrets tester men hört mycket om de också. haha ja men det är ju väldigt sant. Jag har bara använt graviditetskollens ägglossningstest, cb plus och digitalata och rfsu. Någon gång apotekets också men då var de mest för jag vill de skulle vara negativt då jag fortfarande hade min spiral. 

ja du har nog väldigt rätt i det. Klokt sagt :) Ja de är så skönt. Hade inte gått och orkat utan hans stöd, speciellt eftersom jag vet ganska säkert att jag kommer må dåligt nästa graviditet också.
  • Elliott94

Hoppar in här hos er. Fick våran dotter 1juni 2016. När vi började försöka med henne så tog de på första försöket, jag fick min mens sen direkt efter de blev vi gravida. Denna gången slutade jag med p-pillerna på hennes 1års dag. Har ännu inte fått någon mens och inget plus på Stickan. Använder mig av både temp och ägglossningstest för att se om jag får någon ägglossning. Fick en tydlig stegring från igår till idag. Någon som tror jag kommer ha ett positivt ägglossningstest innan helgens slut? Vi tänkte iallafall börja sexa idag för att öka chanserna om de nu är så att jag får en ägglossning. Vad tror ni?

• Smka
    Horisonten skrev 2017-09-07 12:17:32 följande:

Jag beklagar verkligen missfallet. Själv haft 2 st :( okej,hört många som fått falska/spök med dem de är furktansvärt tråkigt att många får det :( Men vilket av alla CB tester har du använt då? för förstått det som att early är värre. Jag har funderat på att testa testlagrets tester men hört mycket om de också. haha ja men det är ju väldigt sant. Jag har bara använt graviditetskollens ägglossningstest, cb plus och digitalata och rfsu. Någon gång apotekets också men då var de mest för jag vill de skulle vara negativt då jag fortfarande hade min spiral. 

ja du har nog väldigt rätt i det. Klokt sagt :) Ja de är så skönt. Hade inte gått och orkat utan hans stöd, speciellt eftersom jag vet ganska säkert att jag kommer må dåligt nästa graviditet också.

Åh då förstår jag att det är ännu jobbigare för dig.

Ja tror det var erly och sen har jag för mig att man inte ska vänta för länge innan man läser av. Men har ändå svårt för dom då jag under något dygn svävade på moln när vi försökte med första. Testalagret har jag inte fått några knasiga streck med men det har säkert strulat för andra. Apotekets tycker jag personligen bäst om så det är mest priset som styr
  • Frallanz
    Horisonten skrev 2017-09-07 12:13:50 följande:
    Ja båda mina tidigare graviditeter har varit väldigt jobbiga. Jag har haft hypermiss med båda 2 och foglossning med båda. Men sonen så hade jag extrem foglossning som slutade med sjukskrivning och kryckor det sista och även tid för samtal för igångsättning pga att jag mådde så dåligt. Men som tur var kom han innan det. Men hade även kraftig gravid klåda när jag var gravid med honom, så det har varit lite kämpigt om man säger så. 
    Usch för att ha så jobbig förlossning :( Jag förstår verkligen att du är rädd och nervös inför det, absolut. Inte konstigt alls att du är det. Mina förlossningar har som tur är gått väldigt bra och smidigt. Min första förlossning stannade lite pga epidural så fick få dropp men sen så satte de fart och dottern var ute på 15-20 min. Med sonen gick allt så smidigt, efter att ha haft så fruktansvärt ont i flera månader, till att få bedövning och inte känna något var fantastiskt. Men det gjorde väldigt väldigt mycket, för då kunde jag vara uppe och gå och stå. Vilket självklart hjälpte förlossningen mycket, sen gick det lite väl snabbt och sonen var ute på mindre än 5 minuter. Så den delen skrämmer mig lite. Att det skall gå så fort igen och att de inte är bra för mig eller barnet. Och just att man inte skall få plats på bb den tanken känns väldigt läskig. Aldrig funderat över den innan faktiskt.

Exakt med de tankar och känslorna går upp och ner för varje dag och även för olika tider på dygnet. Men det löser väl sig säker. Får väl söka nytt jobb om det blir så,blir inte folk glad och vill stötta oss, tänker på vänner och familjen då behöver de inte ha kontakt med oss heller. Detta är vårt val och beslut.
    Barnen är det som oroar mig minst faktiskt. hihi :)

Haha okej ja man har ju hört många som fått spök på Clear blue men jag gillar det verkligen, men skulle vilja ha något mer frågan är bara vad. 
    Men oj, stackare :( jobbigt att du fått stå ut med så mycket smärtor och sen klåda... usch! Den har man ju hört mkt om, låter inte trevligt alls varken foglossning eller klåda. Hoppas du får må bra under nästa graviditet :)

Ja lite spänd och nervig är man inför vad som komma skall med nästa förlossning. Jag hoppas på att få föda vaginalt, men en bm jag pratade med vid uttag av staven sa att kommer bli förfrågan om snitt på nästa om jag har det i tankarna, skulle underlätta med min rädsla att få ett snitt men jag vill så gärna prova på att föda vaginalt också.

Helt rätt tänkande ang vänner o familj! Passar det inte, så kan dem dra då :) så trist att människoe ska tycka o tänka mitt framför näsan på en, finns alldeles för många som ska lägga sig i! Heja er :)
  • Horisonten
    Frallanz skrev 2017-09-07 23:23:30 följande:
    Men oj, stackare :( jobbigt att du fått stå ut med så mycket smärtor och sen klåda... usch! Den har man ju hört mkt om, låter inte trevligt alls varken foglossning eller klåda. Hoppas du får må bra under nästa graviditet :)

Ja lite spänd och nervig är man inför vad som komma skall med nästa förlossning. Jag hoppas på att få föda vaginalt, men en bm jag pratade med vid uttag av staven sa att kommer bli förfrågan om snitt på nästa om jag har det i tankarna, skulle underlätta med min rädsla att få ett snitt men jag vill så gärna prova på att föda vaginalt också.

Helt rätt tänkande ang vänner o familj! Passar det inte, så kan dem dra då :) så trist att människoe ska tycka o tänka mitt framför näsan på en, finns alldeles för många som ska lägga sig i! Heja er :)
    Ne det är det inte.Vet inte vad som är värst egentligen illamåendet,klådan eller foglossningen, men det är så värt det. Det är jobbigt när man är mitt i det men skulle göra de flera gånger om för att få mina älsklingar. <3 Vilket jag nu även gör en 3 gång för att få en till skatt :) Många tycker ju att man är helt dum i huvudet som överväger det,bara några få nära vänner som vet att vi tänker skaffa en till snart. Det hoppas jag också a boslut,dock är inte chansen så stor att jag får det. Utan risken är att jag får må precis som innan men illamående och det är typ garanterat att jag får foglossningen och tidigare och värre än innan. Min bm säger de att de sällan blir bättre ju fler gånger man är gravid,men man kan ju alltid hoppas.

Men vad bra att de ändå är öppna och förstår dig liksom,att de ändå går och diskutera de olika alternativ sen. Hoppas de lyssnar på hur du verkligen vill och känner och vill göra.

Ja men precis så är det ju. Ja men visst är det så. Det är mest jobbet jag mår dåligt över och har ångest för. Men när jag väl sagt det sen och vet vad de säger och hur de reagerar så kommer nog allt kännas bättre sen. För då har jag gjort det liksom,då kan man inte ändra sig eller så. Men nog mest de samtalet som gör mig nervös och ovissheten men det är vad det är. De kan ju inte göra någonting åt det och de kan ju inte alls hindra mig och min familjs vilja,önskningar och drömmar så :) Just nu vill jag bara få det där samtalet gjort så man slipper tänka mer på det,om det är rätt beslut eller inte även om jag vet att det är det.
  • SoSS15

Hej!

Nu har jag plockat ut spiralen här, så nu ska kroppen få komma tillbaka till normala cykeln och sen ska vi också börja försöka! :) 

Svar på tråden Vi som börjar syskonverkstad höst/vinter -17