• Olle7654

Lurad att bli pappa för längesen

Hej.

Min sambo och jag har två barn och ett tredje på väg.

Skriver här för att kanske få något tips på hur man bör hantera den nu uppkomna situationen nedan.

Vi fick vårt första barn när vi var unga (22) och vi hade då varit tillsammans ca ett år. Jag ville inte ha barnet, trodde det var en olycka (mamman åt p-piller men sa att hon måste glömt ta dem just då). Sambon ville gärna ha barnet och jag bestämde mig för att stanna kvar och ta mitt ansvar.

Innan barnet hade jag haft planer på att göra slut då allt inte kändes rätt (detta vet inte min sambo om dock). Barnet kom, det var tufft på många sätt (att knyta an till exempel) men livet har rullat på. Nu, när sambon är gravid med vårt tredje barn så berättade hon för mig att hon hade lurat mig vid den första graviditeten. Detta har kastat in mig i någon slags livskris.

Jag funderar mycket på hur livet hade sett ut om hon inte lurat mig. Jag känner mig ibland bestulen på min en stor del av min ungdom. Jag hade precis kommit igång kändes det som. Aldrig haft mycket tjejer innan medan min sambo hunnit festa runt en hel del. Hade vi varit ihop utan barnet? Hur hade livet sett ut? Osv.

Samtidigt älskar jag barnen vi har och att vara en separerad trebarnspappa lockar knappast heller.

Någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Lurad att bli pappa för längesen
  • fjanten
    Olle7654 skrev 2016-07-24 14:10:49 följande:

Hej.

Hon valde att berätta för att hon tänkt på det till och från. Hon kände sig ångerfull (för handlingen, ej för barnet).

Försök bara att tänka igenom allting noga innan du gör något så att du inte "utnyttjar" något som hände för evigheter sedan för att kunna "leva singellivet". Du kommer vara en frånskild pappa till tre - en nyfödd dessutom och JAG hade inte velat ha en partner som hade en nyfödd med någon annan (han skulle behöva vara hos exet ofta ofta ofta för att få till en hyfsad anknytning till bebisen). Och, igen, hon gjorde fel (och var ung) och du var också ung (och använde inte kondom), så gör inget förhastat.
  • AnkiC
    fjanten skrev 2016-07-24 14:07:56 följande:
    Du har stannat med henne och skaffat två barn till - det måste alltså ha funnits något mer än endast pliktkänsla som gjort att du stannat? OM du kunde åka tillbaka i tiden, skulle du göra sonen ogjord, eller har ditt liv blivit bra (men kanske inte riktigt som du trodde)? Om du tycker att din sambo är bra (när du undrar om du kan träffa någon lika bra), är hon inte värd att kämpa för (bearbeta dessa känslor)? Hon var ung och det hon gjorde var dumt. Nästan alla gör dumma saker i de unga 20-åren, men allt är inte lika permanent som ett barn. Men hon är ju inte endast en person som gjorde något korkat och ljög, hon är väl mer än det för dig?

Igen, hur kommer det sig att hon valde att berätta nu?
  • Physalis

Skrämmande att det påriktigt verkar finnas människor som tycker att mannen får skylla sig själv eftersom han litade på att hans partner skötte skyddet trots att hon medvetet lurat honom.

Jag tycker att det är ett otroligt svek och att hon berättar nu är knappast för din skull utan för att lätta på sina egna skuldkänslor.

Men eftersom du skaffat fler barn med henne och skrev något om att hitta någon som är lika bra så låter det ju som att det finns kärlek mellan er idag även om du hade tankar på att göra slut för länge sedan.

Det är jättebra att du tänkt söka professionell hjälp. Jag tror att du måste komma fram till ett beslut, antingen göra slut och försöka leva singellivet du tror dig sakna eller leva familjelivet fullt ut med din sambo och dina barn, men då måste du släppa tankarna på att du går miste om singellivet. Att gå runt och vela gör bara att du tycker synd om dig själv och dagdrömmer bort ditt faktiska liv. Det är inte rättvist mot varken dig själv eller dina barn.

Jag tycker att din sambo borde hållt tyst och låtit dig vara lyckligt ovetande. Men om man ska se det från sen ljusa sidan så får du en ypperlig möjlighet att bearbeta dina känslor om förlorad ungdom som du verkar ha haft redan innan du fick vetskapen om detta.

• Ego Lovers

Frågan är inte huruvida du blivit lurad eller inte. Du hade valet att stanna eller gå redan då och då borde konsekvensen av hur barnet blev till vara det sekundära. Vad vill du med ditt liv nu? Ska du säga till barnet att mamma lurade mig så nu är jag besviken. Vad sänder det för signaler till barnet? Och du har ändå valt att skaffa två till barn med kvinnan. Då kan hon inte vara så genomruttet hemsk för då hade du inte skaffat fler barn med henne.
    Hur du än agerar finns det en risk att ditt barn tar på sig skulden och att barnet ser det som om du inte vill ha henne/honom och det kommer krossa barnets självkänsla, skapa agg osv.

• Tecum
    Ego Lovers skrev 2016-07-24 18:19:22 följande:
    Frågan är inte huruvida du blivit lurad eller inte. Du hade valet att stanna eller gå redan då och då borde konsekvensen av hur barnet blev till vara det sekundära. Vad vill du med ditt liv nu? Ska du säga till barnet att mamma lurade mig så nu är jag besviken. Vad sänder det för signaler till barnet? Och du har ändå valt att skaffa två till barn med kvinnan. Då kan hon inte vara så genomruttet hemsk för då hade du inte skaffat fler barn med henne. Hur du än agerar finns det en risk att ditt barn tar på sig skulden och att barnet ser det som om du inte vill ha henne/honom och det kommer krossa barnets självkänsla, skapa agg osv.
    Men risken att barnet tar på sig skulden finns ju vid alla separationer där barn är inblandade. Enda sättet att undvika risken är att låta bli att skilja sig...
  • Anna74a

Skulle också säga tänk dig för, hur såg er relation ut innan du fick reda på det?

• Olle7654

Anna74a: Jag har tvekat mycket tidigare, kännt att vi inte alltid haft så mycket gemensamt. Dock så har det kännts väldigt bra sista 1-2 åren och vi har kommit närmre varann och tagit hand om varandra på ett bra sätt. Håller med nån som skrev att det bästa kanske hade varit att inte veta

En bild som hela tiden återvänder är hur vi satt hos en familjerådgivare (via barnmorskan) och diskuterade abort mm. Vi var ledsna båda två, grät mycket. Där och då kände jag en oerhörd sympati för henne. Att hon inte skulle lida och tvingas igenom detta som ensamstående pga. vårt gemensamma ansvar för skydd. Det stör mig nu något oerhört att hon där och då visste att detta var vad hon ville och bestämt sig för.

Jag har jobbat väldigt hårt (på ett jobb jag inte gillat), avstått från att läsa vidare för att kunna försörja familjen, avstått från mycket med kompisar och tappat kontakten med många. Jag ville VERKLIGEN inte ha barn såpass tidigt.

• Ego Lovers
    Tecum skrev 2016-07-24 19:00:11 följande:
    Men risken att barnet tar på sig skulden finns ju vid alla separationer där barn är inblandade. Enda sättet att undvika risken är att låta bli att skilja sig...
    En vanlig skilsmässa är inte pga ett barn men denna skilsmässa skulle vara pga att ett barn sattes till världen.
  • fjanten
    Olle7654 skrev 2016-07-24 20:58:07 följande:

Anna74a: Jag har tvekat mycket tidigare, kännt att vi inte alltid haft så mycket gemensamt. Dock så har det kännts väldigt bra sista 1-2 åren och vi har kommit närmre varann och tagit hand om varandra på ett bra sätt. Håller med nån som skrev att det bästa kanske hade varit att inte veta

En bild som hela tiden återvänder är hur vi satt hos en familjerådgivare (via barnmorskan) och diskuterade abort mm. Vi var ledsna båda två, grät mycket. Där och då kände jag en oerhörd sympati för henne. Att hon inte skulle lida och tvingas igenom detta som ensamstående pga. vårt gemensamma ansvar för skydd. Det stör mig nu något oerhört att hon där och då visste att detta var vad hon ville och bestämt sig för.

Jag har jobbat väldigt hårt (på ett jobb jag inte gillat), avstått från att läsa vidare för att kunna försörja familjen, avstått från mycket med kompisar och tappat kontakten med många. Jag ville VERKLIGEN inte ha barn såpass tidigt.

Men nu lägger du väldigt mycket på henne som hade kunnat gå att ordna både med och utan barn... Man kan byta jobb när man har barn, man kan plugga när man har barn, man kan fortfarande vara med vänner när man har barn. Nej, det blir inte enklare med barn, men det är inget likhetstecken mellan att ha barn och ha ett kasst jobb och ingen högskoleutbildning.

Hur gamla är ni nu? Du hade kunnat lämna henne för länge sedan om ni är så olika, men nu väntar ni ändå ett tredje barn...

Nej, inget av detta rättfärdigar att hob ljög, men du har verkligen tagit på dig en enorm offerkofta här!
  • Olle7654

Fjanten: Det var ärligt. Tack. Ligger mycket i det. Det jag egentligen tycker känns jobbigt nu är att det kändes som helt okej uppoffringar att göra innan men nu är allt är baserat på en lögn känns det jobbigare.

Svar på tråden Lurad att bli pappa för längesen