Väldigt svårt att andas - läkarna säger att det är ångest
Hej!
För ca 2 veckor sedan så fick jag extrema problem att andas. Det kom plötsligt och var extremt jobbigt så jag åkte till akuten. Läkaren där tog EKG och lyssnade på hjärta och lungor. Såg inga som helst problem och skickade hem mig med orden "det där du har är bara ångest, det är ingen fara" och att jag borde uppsöka vårdcentralen om det händer igen. Det försvann aldrig och dagen efter sökte jag hjälp på vårdcentralen. Även där tog dom ett EKG och lyssnade och sa precis samma sak, det är troligtvis ångest. Läkaren rekommenderade att stressa ner och ta promenader när det kommer.
För mig låter ångest helt galet (alltså fel) för jag känner mig inte särskilt stressad, speciellt inte så stressad så det utlöser ångestattacker, jag har lång semester (från dessutom ett långtråkigt, stillasittande och långsamt jobb) och inga problem med varken man eller barn, men gick ändå hem för att läsa på om ångest och gjorde ALLT enligt skolboken. Jag har försökt gå på promenader, hållt mig i rörelse, lyssnat på meditionsövningar och avslappningsband. Det är ingen som helst skillnad. Jag får ingen luft och har väldiga problem att andas.
Jag var på återbesök på vårdcentralen ett par dagar senare och sa att det inte har hjälpt ett endaste dugg och fick med mig hem attarax-tabletter. Förutom att jag blev en zombie i huvudet lättade inte andningsproblemen en enda procent (tillochmed så att jag upplevde det något värre)
Det är ALLTID tungt att andas, men ibland slår det till "attacker" där jag under ett par sekunder får total andnöd och ingen luft alls och då blir jag livrädd.
Bröstkorgen gör verkligen ont, speciellt där hjärtat sitter, och har också rätt ordentlig smärta i ryggen och det känns som en klump sitter fast i halsen som inte försvinner. Jag känner att det inte är direkt i bröstkorgen som problemet sitter, utan nere i magen. Känns nästan som om det är ett gummiband som drar åt som gör att jag inte får luft hela vägen upp
Snälla hjälp mig! Är det någon som varit med om liknande? Kan det verkligen inte vara något annat än ångest? Finns det något jag bör kolla hos läkaren som dom kan ha glömt? Eller är det NÅGON som har ett tips på vad jag kan göra själv (Varken Atarax, avslappningsövningar eller större mängder alkohol funkar). Jag börjar bli desperat