• Anonym (rädd)

Väldigt svårt att andas - läkarna säger att det är ångest

Hej! 

För ca 2 veckor sedan så fick jag extrema problem att andas. Det kom plötsligt och var extremt jobbigt så jag åkte till akuten. Läkaren där tog EKG och lyssnade på hjärta och lungor. Såg inga som helst problem och skickade hem mig med orden "det där du har är bara ångest, det är ingen fara" och att jag borde uppsöka vårdcentralen om det händer igen. Det försvann aldrig och dagen efter sökte jag hjälp på vårdcentralen. Även där tog dom ett EKG och lyssnade och sa precis samma sak, det är troligtvis ångest. Läkaren rekommenderade att stressa ner och ta promenader när det kommer.

För mig låter ångest helt galet (alltså fel) för jag känner mig inte särskilt stressad, speciellt inte så stressad så det utlöser ångestattacker, jag har lång semester (från dessutom ett långtråkigt, stillasittande och långsamt jobb) och inga problem med varken man eller barn, men gick ändå hem för att läsa på om ångest och gjorde ALLT enligt skolboken. Jag har försökt gå på promenader, hållt mig i rörelse, lyssnat på meditionsövningar och avslappningsband. Det är ingen som helst skillnad. Jag får ingen luft och har väldiga problem att andas. 

Jag var på återbesök på vårdcentralen ett par dagar senare och sa att det inte har hjälpt ett endaste dugg och fick med mig hem attarax-tabletter. Förutom att jag blev en zombie i huvudet lättade inte andningsproblemen en enda procent (tillochmed så att jag upplevde det något värre)

Det är ALLTID tungt att andas, men ibland slår det till "attacker" där jag under ett par sekunder får total andnöd och ingen luft alls och då blir jag livrädd.

Bröstkorgen gör verkligen ont, speciellt där hjärtat sitter, och har också rätt ordentlig smärta i ryggen och det känns som en klump sitter fast i halsen som inte försvinner. Jag känner att det inte är direkt i bröstkorgen som problemet sitter, utan nere i magen. Känns nästan som om det är ett gummiband som drar åt som gör att jag inte får luft hela vägen upp

Snälla hjälp mig! Är det någon som varit med om liknande? Kan det verkligen inte vara något annat än ångest? Finns det något jag bör kolla hos läkaren som dom kan ha glömt? Eller är det NÅGON som har ett tips på vad jag kan göra själv (Varken Atarax, avslappningsövningar eller större mängder alkohol funkar). Jag börjar bli desperat

• Svar på tråden Väldigt svårt att andas - läkarna säger att det är ångest
  • Anonym (Ssk)

Hm, vad tog de för prover på dig? Jag tycker inte man ska avfärda det helt , att det är ångest. Jag har haft ångest själv men är också sjuksköterska. Om de inte redan tagit det, be att få lämna prov för d-dimer, blodstatus och bnp. Är du tröttare än annars? Sämre kondis? Yrsel? Jag tycker att du ska gå tillbaka till vårdcentralen

• lövet2

Jag är alltid skeptisk till att avfärda fysiska symptom som psykiska. Ja, det kan vara ångest, men i första hand bör man se om det ligger fysisk sjukdom bakom.

Har de kollat dig med spirometer för att se om du har astma?
    Har de tittat ordentligt i halsen för att se om du är svullen?
    Har de undersökt om du har reflux?

• Anonym (Så kan det gå till)

Fick plötsliga andningsbesvär o besökte akuten flera gånger, dom hittade inget anmärkningsvärt men fick mig på nåt sätt rekommenderat allergitabletter. Även om dom nu sa att det var ångest, dom skickade t o m in en kurator till där jag låg o skulle få prata om hur jag mådde, och min "ångest" (Danderydsakuten, Stockholm).

Men sista gången där ilsknade jag till, o sa att jag går inte härifrån förrän ni remitterat mig vidare till en allergiutredning (eller liknande). Vilket gjordes - o då visade proverna att jag var kraftigt allergisk mot bl a  kvalster och katt. Med påföljande behandling, som hjälpte mig helt. 

Hoppas det går bättre till idag, detta hände för mer än tio år sen. O hoppas det går bra för dig TS, vad det än handlar om!

Och jag har heller aldrig haft den här sortens ångest med sån här andningspåverkan, varken förr eller senare.

• MrFahrenheit
    lövet2 skrev 2016-07-07 21:45:01 följande:

Jag är alltid skeptisk till att avfärda fysiska symptom som psykiska. Ja, det kan vara ångest, men i första hand bör man se om det ligger fysisk sjukdom bakom.

Har de kollat dig med spirometer för att se om du har astma?
    Har de tittat ordentligt i halsen för att se om du är svullen?
    Har de undersökt om du har reflux?

Man ska alltid vara skeptisk till det, man ska enbart acceptera att det är något psykiskt, även om man inte själv tror på det, när alla andra alternativ har blivit undanröjda.

Men samtidigt får man vara helt krass och inse att om alla skulle få alla möjliga behandlingar varje gång, enbart för att de har ångest, så skulle sjukvården som redan är hårt belastad att bli ännu mer belastad. Det är också därför som de flesta som lider av ångest ej heller får någon ordentlig vård redan ifrån början, som i sin tur leder vidare till fler onödiga läkarbesök osv...

En överbelastad sjukvård är ingen effektiv sjukvård med andra ord, men man ska aldrig ge upp när kroppen säger ifrån om att "något" är fel...
    En vis man sa en gång ingenting
  • Anonym (P-piller)

Jag hade likadant och blev väl också mer eller mindre avfärdad efter en lungröntgen som var okej. I mitt fall visade det sig senare att det var p-pillret Yasmin som hade orsakat svårigheterna att andas så mitt råd till dig är att se över om du tar några hormonella p-medel. Det behöver inte alls vara ångest som gör det svårt att andas för dig.

• Anonym (Love)

Tycker de borde undersöka dej ordentligt.

Innan de säger att det är ångest.

Hur är sänkan?

Skiljer det mycket i armarna på blodtrycket?

Astma test?

• Anonym (rädd)

Hej på er,

Jag har verkligen funderat på det ni sagt, och hur konstigt det än verkar så har andningen blivit något bättre och gummibandet runt magen lättat lite sedan även ni trodde att det bara var ångest. Jag har kontaktat VC och berättat att jag inte fixar det här själv med lite allergitabletter. Jag fick iaf en kontakt på en KBT-avdelning och ska gå med i en KBT-grupp med start i september (det är kanske ganska snart men för mig verkar det heeelt omöjligt att vänta till september) och en kallelse för privat samtal inför KBT-grupp i slutet av augusti. Jag vet inte, jag är fortfarande skeptisk. Det känns ju som om jag ska dö. 

Det går ganska bra på dagen, men på nätterna vaknar jag av en...hmmm.. episod (kan det vara rätt ord?) där jag under en kort stund (2-3 sekunder kanske) får en "rusning" i kroppen, det känns som om syret försvinner helt i huvudet, nästan som om jag faller, det känns som om hjärtat stannar en sekund och jag kan inte andas. Det är helt fruktansvärt obehagligt så när det händer är jag helt livrädd att somna om och jag skulle inte ens våga vila på soffan mitt på dagen utan min mobiltelefon i handen. Det kan väl ändå inte vara psyiskt? Är det någon som vet vad det kan bero på? Jag har letat som en galning online efter liknande symptom nattetid men ser det ingenstans. Det här kommer även om jag sover jättebra så det verkar ju mycket konstigt om det skulle vara ångest.

Har testat Ataraxen ett par gånger till, men alltså det är inte ett uns av skillnad förutom att jag blir grötig i huvudet. Jag vill nog tillochmed påstå att allting blir värre med dom i kroppen. Borde jag inte märkt någon lugnande effekt om det var ångest?

• Anonym (Hmm)
    Anonym (rädd) skrev 2016-07-14 23:25:43 följande:

Hej på er,

Jag har verkligen funderat på det ni sagt, och hur konstigt det än verkar så har andningen blivit något bättre och gummibandet runt magen lättat lite sedan även ni trodde att det bara var ångest. Jag har kontaktat VC och berättat att jag inte fixar det här själv med lite allergitabletter. Jag fick iaf en kontakt på en KBT-avdelning och ska gå med i en KBT-grupp med start i september (det är kanske ganska snart men för mig verkar det heeelt omöjligt att vänta till september) och en kallelse för privat samtal inför KBT-grupp i slutet av augusti. Jag vet inte, jag är fortfarande skeptisk. Det känns ju som om jag ska dö. 

Det går ganska bra på dagen, men på nätterna vaknar jag av en...hmmm.. episod (kan det vara rätt ord?) där jag under en kort stund (2-3 sekunder kanske) får en "rusning" i kroppen, det känns som om syret försvinner helt i huvudet, nästan som om jag faller, det känns som om hjärtat stannar en sekund och jag kan inte andas. Det är helt fruktansvärt obehagligt så när det händer är jag helt livrädd att somna om och jag skulle inte ens våga vila på soffan mitt på dagen utan min mobiltelefon i handen. Det kan väl ändå inte vara psyiskt? Är det någon som vet vad det kan bero på? Jag har letat som en galning online efter liknande symptom nattetid men ser det ingenstans. Det här kommer även om jag sover jättebra så det verkar ju mycket konstigt om det skulle vara ångest.

Har testat Ataraxen ett par gånger till, men alltså det är inte ett uns av skillnad förutom att jag blir grötig i huvudet. Jag vill nog tillochmed påstå att allting blir värre med dom i kroppen. Borde jag inte märkt någon lugnande effekt om det var ångest?

Nej atarax fungerar inte mot ångestf alls på väldigt många. Har aldrig hört talas om någon det fungerar för. Men eftersom de är harmlösa och inte beroendeframkallande så skriver läkare helst ut dessa.
  • M i s s

Hej på er,

Om det är ångest så hjälper nog inte atarax. Man behöver något starkare, och det tycker jag verkligen du borde få! Antidepressiva hjälper antagligen inte heller, isåfall med kombination av något lugnande.

Hjälper inte något som är ganska mycket starkare, så borde dom verkligen undersöka dig noga.

Jag vet hur det är att ha svårt att andas, har haft problem med det sålänge jag kan minnas, och det har varit pga ångest. Har varit livrädd för att dö många gånger, och då blir det värre. Man stressar upp sig ännu mer, känns som man inte får något syre alls.
  • Anonym (836)

När jag haft revbenslåsning har jag haft svårt att andas. Något kiropraktorn hjälpte mig att få loss. 

• Anonym (Expert)

Jag tycker att du ska undersökas ordentligt av fysisk läkare. Det låter som om du kan ha sömnapné på natten, och det är inte pga ångest men pga något fysiskt.

Har ni uteslutit blodpropp i lungan och ovanliga mat-allergier? Har dom tagit någon skopi av luftvägarna?

Har du tagit någon CT eller MRI eller röntgen av luftvägarna?

Har du fått sömnundersökning för att kolla sömnapné?

Jag tycker att du ska tjata för fler undersökningar.

Jag är skeptisk till att man alltid menar att kvinnor har ångest utan att de får fysiska undersökelser.

• M i s s
    Anonym (Expert) skrev 2016-07-15 12:20:44 följande:

Jag tycker att du ska undersökas ordentligt av fysisk läkare. Det låter som om du kan ha sömnapné på natten, och det är inte pga ångest men pga något fysiskt.

Har ni uteslutit blodpropp i lungan och ovanliga mat-allergier? Har dom tagit någon skopi av luftvägarna?

Har du tagit någon CT eller MRI eller röntgen av luftvägarna?

Har du fått sömnundersökning för att kolla sömnapné?

Jag tycker att du ska tjata för fler undersökningar.

Jag är skeptisk till att man alltid menar att kvinnor har ångest utan att de får fysiska undersökelser.

Ts har ju undersökts, fast kanske inte tillräckligt.

Vid sömnapné så har man väl inte svårt att andas om dagarna?
  • DellaM

Ett tips köp dricka med mycket kolsyra , spelar ingen roll vad bara där är kolsyra. Öppna korken och andas in kolsyran, drick lite och fortsätt "andas in" kolsyran!

Detta knep hjälpte mig då jag i 2 veckor hade gått och kännt att jag inte kunde andas. Hoppas det hjälper dig också, skriv gärna om det funka! Styrke kramar till dig

• Anonym (Expert)

Jo, svårt att andas på dagtid kan hänga ihop med sömnapné, både när det gäller lungorna eller hals.

Syrebrist på natten har ingenting med ångest att göra, så därför tycker jag att det ska utredas mer.

Ångest kommer av svåra upplevelser eller stress, och det verkar ju inte som om det är problemet här.

• Anonym1242

Jag behöver också hjälp med detta.. haft det såhär i snart 2 år och jag är riktigt trött på detta. På dagarna känner jag knappt av något, men på kvällarna när jag ska sova på kommer dessa ''attacker'' snabbt. Vrider och vänder på mig, sätter mig upp, försöker ta djupa andetag.. ingenting hjälper. Måste ''distrahera huvudet''  för att INTE tänka på att jag ''inte kan andas'' Har som dig tagit EKG där de sa att ingenting var fel. Jag har också testa Atarax tabletter, men de hjälpte inte för fem öre. 

• FRIFRÅNÅNGEST

Välkommen att gå med i min grupp på FB som heter FRI FRÅN ÅNGEST.
    Lite kort om gruppen;

Det här är inte den vanliga ångestgruppen! Jag kommer att dela med mig av min resa, ut ur misärens totala mörker. Jag hade provat alla mediciner (ALLA), Kbt,Tapping, Nlp, Hypnos, distrahera mig själv, att söka efter medicinska lösningar på mitt problem i fass katalogen ifall läkarna missat något, djupdykt in i de flesta självhjälpsböcker om ångest. När inget av ovanstående metoder/ försök inte gav mig någon lindring, utan faktiskt resulterade i att jag faktiskt fick ännu mera ångest, invalidiserande ångest trodde jag att mitt liv var över. Men idag är jag fri, och mig själv igen. I den här gruppen delar jag med mig av min väg ur ångesten, throwbacks från hur det var och mitt liv idag. Den som önskar att ta del av det är välkommen in i gruppen Obs; Tekniken jag använt av är på engelska, så engelska kunskaper är ett måste. KRAMAR! Idag är jag befriad från ångest som yttrade sig i form av panikångest, ocd, ptsd, fobier, hypokondi, dödsångest, självskadebeteende och generaliserad ångest. Tekniken finns även för de små:)

DET ÄR AV YTTERSTA VIKT ATT VI HÅLLER EN POSITIV ANDA I GRUPPEN, INTE SKRIVER NEGATIVA ELLER NEDSÄTTANDE KOMMENTARER TILL GRUPPENS MEDLEMMAR! GRUPPEN BETYDER MYCKET FÖR MIG, EFTERSOM JAG KÄNNER EN SÅ ENORM TACKSAMHET FÖR DEN HJÄLP JAG FÅTT AV TEKNIKEN. JAG TVINGAR INGEN TILL NÅGOT OCH DEN SOM ANSER ATT GRUPPEN HAR ETT ANNAT SYFTE ÄN DEN FAKTISKT HAR, ÄR VARMT VÄLKOMMEN ATT LÄMNA GRUPPEN OMEDELBART. JAG FÅR INGEN LÖN, MEN I TACKSAMHETSSKULD VILL JAG SPRIDA MIN VÄG TILL ANDRA. KRAMAR TILL ER ALLA OCH VÄLKOMMEN FÖR ATT TA DEL AV MIN HÖGST PERSONLIGA RESA!

• Anonym (Love)

Hej på er,

Hur har det gått? Jätte nyfiken om du är bra och vad felet var?

Vad du fick för hjälp?
  • Triillian

Känner igen mig I allt du skriver, är mitt uppe i det. Också nyfiken hur det gått för dig. 

Svar på tråden Väldigt svårt att andas - läkarna säger att det är ångest