Inlägg från: Anonym (rädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rädd)

Väldigt svårt att andas - läkarna säger att det är ångest

Hej! 

För ca 2 veckor sedan så fick jag extrema problem att andas. Det kom plötsligt och var extremt jobbigt så jag åkte till akuten. Läkaren där tog EKG och lyssnade på hjärta och lungor. Såg inga som helst problem och skickade hem mig med orden "det där du har är bara ångest, det är ingen fara" och att jag borde uppsöka vårdcentralen om det händer igen. Det försvann aldrig och dagen efter sökte jag hjälp på vårdcentralen. Även där tog dom ett EKG och lyssnade och sa precis samma sak, det är troligtvis ångest. Läkaren rekommenderade att stressa ner och ta promenader när det kommer.

För mig låter ångest helt galet (alltså fel) för jag känner mig inte särskilt stressad, speciellt inte så stressad så det utlöser ångestattacker, jag har lång semester (från dessutom ett långtråkigt, stillasittande och långsamt jobb) och inga problem med varken man eller barn, men gick ändå hem för att läsa på om ångest och gjorde ALLT enligt skolboken. Jag har försökt gå på promenader, hållt mig i rörelse, lyssnat på meditionsövningar och avslappningsband. Det är ingen som helst skillnad. Jag får ingen luft och har väldiga problem att andas. 

Jag var på återbesök på vårdcentralen ett par dagar senare och sa att det inte har hjälpt ett endaste dugg och fick med mig hem attarax-tabletter. Förutom att jag blev en zombie i huvudet lättade inte andningsproblemen en enda procent (tillochmed så att jag upplevde det något värre)

Det är ALLTID tungt att andas, men ibland slår det till "attacker" där jag under ett par sekunder får total andnöd och ingen luft alls och då blir jag livrädd.

Bröstkorgen gör verkligen ont, speciellt där hjärtat sitter, och har också rätt ordentlig smärta i ryggen och det känns som en klump sitter fast i halsen som inte försvinner. Jag känner att det inte är direkt i bröstkorgen som problemet sitter, utan nere i magen. Känns nästan som om det är ett gummiband som drar åt som gör att jag inte får luft hela vägen upp

Snälla hjälp mig! Är det någon som varit med om liknande? Kan det verkligen inte vara något annat än ångest? Finns det något jag bör kolla hos läkaren som dom kan ha glömt? Eller är det NÅGON som har ett tips på vad jag kan göra själv (Varken Atarax, avslappningsövningar eller större mängder alkohol funkar). Jag börjar bli desperat

• Svar på tråden Väldigt svårt att andas - läkarna säger att det är ångest
  • Anonym (rädd)

Blir mer eller mindre chockad när jag läser era svar. Kan det verkligen vara ångest alltså? Låter ju helt otroligt! Men borde det inte ha lättat med 50mg atarax? Det blev ingen som helst skillnad. Inte heller av avslappningsövningar, meditationsband, promenader eller vin. Så vad kan jag göra själv? Ge mig alla tänkbara tips som är värt att prova. Jag är villig att testa allt!

• Anonym (rädd)

Hej på er,

Jag har verkligen funderat på det ni sagt, och hur konstigt det än verkar så har andningen blivit något bättre och gummibandet runt magen lättat lite sedan även ni trodde att det bara var ångest. Jag har kontaktat VC och berättat att jag inte fixar det här själv med lite allergitabletter. Jag fick iaf en kontakt på en KBT-avdelning och ska gå med i en KBT-grupp med start i september (det är kanske ganska snart men för mig verkar det heeelt omöjligt att vänta till september) och en kallelse för privat samtal inför KBT-grupp i slutet av augusti. Jag vet inte, jag är fortfarande skeptisk. Det känns ju som om jag ska dö. 

Det går ganska bra på dagen, men på nätterna vaknar jag av en...hmmm.. episod (kan det vara rätt ord?) där jag under en kort stund (2-3 sekunder kanske) får en "rusning" i kroppen, det känns som om syret försvinner helt i huvudet, nästan som om jag faller, det känns som om hjärtat stannar en sekund och jag kan inte andas. Det är helt fruktansvärt obehagligt så när det händer är jag helt livrädd att somna om och jag skulle inte ens våga vila på soffan mitt på dagen utan min mobiltelefon i handen. Det kan väl ändå inte vara psyiskt? Är det någon som vet vad det kan bero på? Jag har letat som en galning online efter liknande symptom nattetid men ser det ingenstans. Det här kommer även om jag sover jättebra så det verkar ju mycket konstigt om det skulle vara ångest.

Har testat Ataraxen ett par gånger till, men alltså det är inte ett uns av skillnad förutom att jag blir grötig i huvudet. Jag vill nog tillochmed påstå att allting blir värre med dom i kroppen. Borde jag inte märkt någon lugnande effekt om det var ångest?

Svar på tråden Väldigt svårt att andas - läkarna säger att det är ångest