Anonym (rädd) skrev 2016-07-07 18:53:49 följande:
Blir mer eller mindre chockad när jag läser era svar. Kan det verkligen vara ångest alltså? Låter ju helt otroligt! Men borde det inte ha lättat med 50mg atarax? Det blev ingen som helst skillnad. Inte heller av avslappningsövningar, meditationsband, promenader eller vin. Så vad kan jag göra själv? Ge mig alla tänkbara tips som är värt att prova. Jag är villig att testa allt!
Attarax är en av de mesigare medicinerna mot ångest, så det är inget konstigt att den inte hjälper. Det kan vara så att du behöver en antidepressiv medicin i botten som du tar varje dag, för att sen komplettera med ångestdämpande när det behövs. Men det vet läkarna bättre. Avslappning kan även göra det värre i början. Avslappning är inte dåligt, men om man försökt fly från något genom att alltid hålla sig sysselsatt så kommer de negativa känslorna lätt ifatt en när man tar det lugnt och slappnar av.
Det jag rekommenderar är faktiskt terapi. Inte KBT då, utan psykodynamisk. Där man gräver lite mer. Jag tyckte KBT va svårt för ospecifik ångest eftersom det handlar om att bryta mönster och agera annorlunda. Det känns svårt när man inte vet den grundläggande orsaken. Kan vara att jag missförstått KBT, men jag tror mer på att jobba med de bakomliggande orsakerna.