Inlägg från: Anonym (Expert) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Expert)

Väldigt svårt att andas - läkarna säger att det är ångest

Du kan be en öra-näsa-halsläkare om att kolla ner i halsen och lungorna med en liten kamera. Då kan man se att det är öppet och fint hela vägen ner.

De smärtorna du beskriver är typiska för ångest. Jag tycker att du ändå ska åka in akut och be dom göra undersökelsen med kameran om du har svårt att andas.

Om man har farliga andningsproblem så brusar eller piper det i andningen och man måste jobba extra med magmusklerna för att få in och ut luften.

• Anonym (Expert)

Jag tycker att du ska undersökas ordentligt av fysisk läkare. Det låter som om du kan ha sömnapné på natten, och det är inte pga ångest men pga något fysiskt.

Har ni uteslutit blodpropp i lungan och ovanliga mat-allergier? Har dom tagit någon skopi av luftvägarna?

Har du tagit någon CT eller MRI eller röntgen av luftvägarna?

Har du fått sömnundersökning för att kolla sömnapné?

Jag tycker att du ska tjata för fler undersökningar.

Jag är skeptisk till att man alltid menar att kvinnor har ångest utan att de får fysiska undersökelser.

• Anonym (Expert)

Jo, svårt att andas på dagtid kan hänga ihop med sömnapné, både när det gäller lungorna eller hals.

Syrebrist på natten har ingenting med ångest att göra, så därför tycker jag att det ska utredas mer.

Ångest kommer av svåra upplevelser eller stress, och det verkar ju inte som om det är problemet här.

Svar på tråden Väldigt svårt att andas - läkarna säger att det är ångest