Atena skrev 2016-07-08 20:34:03 följande:
Driver du med mig eller? Jag tycker i alla fall att det är jävligt lindrigt att komma undan med års fängelse för grova våldtäkter på sin egen dotter, samt flertalet andra sexbrott mot barn, inkl barnporrbrott. Med tanke på att den dömda sitter endast 2/3 av den tid dom döms till så är det nog fan lindrigt så det förslår!
Du är väl medveten om att hårdare tag/ökade straffsatser alltid leder till en brutalare kriminialitet och inte har någon som helst possitiv inverkan på brottsligheten generellt?
Det är enbart den primitiva hämdlystnaden som talar, när folk kräver hårdare tag.
Dessutom har vi i Sverige de senaste 10-20 åren skärpt straffsaterna, så det enda som nu inte finns är dödsstraff.
Och precis som väntat, så har det inte haft minsta possitiv inverkan på kriminliteten, utan även det, helt väntat, lett till en brutalare kriminalitet.
Det jag skriver, betyder inte att vi inte ska låsa in vissa kriminella under lång tid, utan att det
inte ska ske genom att vi generellt inför håradre tag mot brottsligheten.
Det betyder att vi ska sortera ut bättre, så att de vi vet är "hopplösa fall" som inget biter på är de vi ska låsa in på lång tid, och dom ugör bara en liten liten minoritet av kriminella.
Övriga ska vi möjligast mån låta bli att låsa in under nån längre tid, helst inte låsa in alls, för nån bättring sker inte på fängelser, dom blir bara utbildade av mer förhärdade brottslingar, till att bli mer hårdföra och svårbehandlade kriminella.
Och när dom då kommer ut, så har vi enbart skapat oss ett än större problem som vi tvingas ta hand om.