• MoaHeidi

Avstå från hembesök från BVC?

* Skulle ni föräldrar vilja avstå från hembesöket från BVC?

* Vad är positivt / negativt med hembesöket?

* Hur går era tankar kring ett hembesök vid 8 månader?

Vi är två distriktsköterskestudenter och framtida BVC-sköterskor som i vår magisteruppsats undersöker föräldrars upplevelser och tankar kring hembesöken.

Syftet med studien är att kunna utveckla BVC-verksamheten efter föräldrars behov.

Hjälp oss påverka!

För ytterligare information se informationsbrev nedan, där finns även kontaktuppgifter till oss.

Tack på förhand!

Heidi Siebert och Moa Tevell

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-01 19:53
    Hej!
    Vi förlänger svarstiden då vi hoppas att flera föräldrar vill svara på våra frågor och därmed påverka resultatet i vår studie.
    Hur upplevde ni föräldrar hembesöket från BVC samt hur går era tankar kring ett hembesök vid 8 månader?

Tack på förhand
    Heidi Siebert och Moa Tevell

• Svar på tråden Avstå från hembesök från BVC?
  • Gina43

1. Tackade nej. Med första barnet var vi på neonatal den första tiden. När vi kom hem kändes det som om det inte fanns behov av något hembesök. Vi hade ju redan varit igenom första tiden med barnet (på annat håll än hemma) och jag hade återhämtat mig från förlossningen. Det fungerade därför smidigt att ta sig till BVC. Med andra barnet var vi så pass rutinerade att vi inte kände något behov av ett hembesök. Vi var inte omtumlade av det nya även om förlossningen var åt det tuffare hållet.

2. Jag skulle känna en press att städa (negativt), men skönt att inte behöva ta sig ut (positivt). Å andra sidan såg jag det första BVC-besöket på vårdcentralen som ett bra sätt att komma ut på promenad så det är delade känslor vad gäller det.

3. Blev inte tillfrågad med första barnet (andra barnet är inte i ålder ännu). Är detta nytt? Jag ser inte riktigt poängen när man redan har ett syskon och man har barnsäkrat hemma. Kanske viktigare vid första barnet. Ändå är det bra om man kan få tips på åtgärder för faror som man själv inte ser? Man blir ju kanske lite hemmablind? Så ja, kanske tackar jag ja i alla fall. Trevligt att bjuda på kaffe också.

• lillemora

Jag skulle inte vilja avstå från hembesök från BVC. Med första barnet upplevde jag det som en lyx att BVC-sköterskan kom hem så slapp jag ta mig ut och passa en tid när jag hade så fullt upp med allt nytt som det innebar att bli förälder.Med andra barnet var det helt annat. Då var det skönt att komma hemifrån för att slippa tänka på städningen. 
    Jag kände inget behov av ett hembesök till när barnet var 8 månader varken med första eller andra barnet

"småbarnsmamma för några år sedan"

• piabor

Om man vill ha eller om det borde göras hembesök beror nog mycket på vilken familjesituation man är i och hur säker man är i sin föräldraroll.
    Jag fick själv inget hembesök från BVC då jag fick mina två barn.
    BVC frågade om jag ville att de skulle komma på hembesök eller om jag ville komma till dem. Jag valde att komma till dem vid båda tillfällena.
    Jag kan tänka mig att BVC-sköterskorna är erfarna och kan bedöma behovet av hembesök.

• Fruktskal

Hembesöket efter BB var SÅ SKÖNT!

Mitt barn föddes mitt i kallaste vintern, så st slippa packa på oss en massa kläder och bege oss ut i snön med bilen, var underbart!

Jag hade gärna sett att fler av besöken i början, skedde hemma. Men jag förstår att det inte är möjligt. Men det hade varit en sådan LYX!

Däremot förstår jag inte varför man skulle vilja ha ett hembesök vid 8 månader? Ja, om det inte sker någon radikal utveckling där omkring? - För jag vet att vissa barn är blyga hos BVC, medan de tar för sig, pratar, springer, osv hemma. Så, ja, det kanske är smart? Jag hade iaf inte haft något emot det, om det fanns rimliga skäl.

• MoaHeidi

Hej!
    Frågorna ligger ute en vecka till, sen påbörjar vi sammanställningen.
    Någon mera som vill svara? Så många svar som möjligt ger ett så rättvist resultat som möjligt.

Tack på förhand alla som svarat!
    MVH
    Heidi och Moa

• Ginny

* Skulle ni föräldrar vilja avstå från hembesöket från BVC?

Nej, jag tycker att det var rätt skönt att de kom hem och hälsade på. Jag minns inte exakt hur gammal lillan var, men hon var nog runt 7-9 dagar. Med första barnet hade BVC inte tid att göra hembesök men då låg vi kvar på BB en längre tid än med andra barnet (endast en natt) och ett hembesök var inget vi saknade heller.

Vi slapp dra iväg med barnet. Även om vi bara har 15 km till "stan" så är krångligare än att lägga bebisen i en vagn och gå några hundra meter till Familjecentralen. Och det blir lite lugnare - det gör inget om bebisen sover när sköterskan kommer för då kan man ta pratet först och kontrollen när barnet har vaknat. På BVC kan det bli lite stimmigt ibland och speciellt när det är dags för läkarbesök, då ska allting gå så himla snabbt.

Negativt skulle väl vara att man inte känner för att städa när man är nyförlöst. Det kan ju å andra sidan ens gubbe ta hand om.

Det är inget som erbjuds där jag bor och jag har aldrig haft tanke på att det är något BVC-sköterskorna borde erbjuda heller. Det räcker med att de kommer hem när bebisen är nyfödd, tycker jag.

• Anonym (Emma)

Vi fick inget hembesök eftersom de var en man kort på Bvc. Tyckte det var rätt skönt, vi bor trångt och hade inte orkat städa och kände inte alls för att visa upp vårt hem. Vi hade i och för sig bara en halv km till Bvc så det var lätt att gå dit istället. Vi var också kvar på sjukhuset en vecka och fick den hjälp vi behövde där. Tycker det är bra om man kan välja hembesök eller komma dit, beror säkert på avstånd och hur man mår. Önskar inget hembesök vid 8 mån heller, då klarar man sig väl bra ändå? Vet inte vad syftet skulle vara?

• Ma987
    Skulle ni föräldrar vilja avstå från hembesöket från BVC?
    Jag tycker det var bra med hembesök när barnet var nyfött. Även om man känner en viss nervositet att få besöket.

Skönt att slippa resan till BVC, lättare/tryggare med frågor i hemmiljö. Kan känna en trygghet i att BVC personen sett lite av vår miljö som förhoppningsvis är till hjälp längre fram i den fortsatta dialogen. 
    Negativa handlar mer om känslan av att bli bedömd i hemmiljön, Stressen över det "perfekta hemmet" från tidningsreportage.

Inget jag nappar på direkt. Kanske mer som ett erbjudande och att man kan välja det som ett alternativ. 
  • Anonym (Bra för barnen)

Jag tycker det är bra med hembesök. Inte för att jag själv hade så mycket nytta av det, men på ett sätt borde det vara obligatoriskt. Det finns dem som absolut inte är lämpade som föräldrar vilket inte har uppmärksammats tidigare. Jag jobbar inom habilitering av Vuxna och det är mååånga personer med ex lättare utvecklingsstörning som skaffar barn och är rent utav olämpliga som föräldrar. I många fall är deras diagnos känd och de har redan stöd och hjälp runt sig, men inte alltid.

Barn som fått skållhet ersättning/välling för att de "sväljer den fortare då" etc har förekommit, där föräldern inte alla förstått problemet.

Så jag hoppas verkligen att hembesök kan fortsätta, då det kanske uppenbarar sig tydligare i hemmiljö hur föräldrarna är lämpade.

• Anonym (99)
    Anonym (Bra för barnen) skrev 2016-09-20 22:03:08 följande:

Jag tycker det är bra med hembesök. Inte för att jag själv hade så mycket nytta av det, men på ett sätt borde det vara obligatoriskt. Det finns dem som absolut inte är lämpade som föräldrar vilket inte har uppmärksammats tidigare. Jag jobbar inom habilitering av Vuxna och det är mååånga personer med ex lättare utvecklingsstörning som skaffar barn och är rent utav olämpliga som föräldrar. I många fall är deras diagnos känd och de har redan stöd och hjälp runt sig, men inte alltid.

Barn som fått skållhet ersättning/välling för att de "sväljer den fortare då" etc har förekommit, där föräldern inte alla förstått problemet.

Så jag hoppas verkligen att hembesök kan fortsätta, då det kanske uppenbarar sig tydligare i hemmiljö hur föräldrarna är lämpade.

BVC är inte obligatoriskt att gå på alls, så ditt förslag skulle behöva fler lagändringar än en för att bli verklighet.

Fler saker du tycker ska vara obligatoriska? Amma, sätt att föda på, om man har vagn istf sjal, när man får börja ge mat, ha barnvakt eller hur man delar FL?

Att mindre begåvade människor skaffar barn kommer inte att ändras för att samhället går in och tvångsstyr på detaljnivå, såvida vi inte återgår till tvångssterilisering av människor som inte anses lämpliga att ha barn. Vem eller vilka skulle i så fall vara kvalificerade för att inneha sysslan att bestämma sånt, du?
Svar på tråden Avstå från hembesök från BVC?