• MoaHeidi

Avstå från hembesök från BVC?

* Skulle ni föräldrar vilja avstå från hembesöket från BVC?

* Vad är positivt / negativt med hembesöket?

* Hur går era tankar kring ett hembesök vid 8 månader?

Vi är två distriktsköterskestudenter och framtida BVC-sköterskor som i vår magisteruppsats undersöker föräldrars upplevelser och tankar kring hembesöken.

Syftet med studien är att kunna utveckla BVC-verksamheten efter föräldrars behov.

Hjälp oss påverka!

För ytterligare information se informationsbrev nedan, där finns även kontaktuppgifter till oss.

Tack på förhand!

Heidi Siebert och Moa Tevell

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-01 19:53
    Hej!
    Vi förlänger svarstiden då vi hoppas att flera föräldrar vill svara på våra frågor och därmed påverka resultatet i vår studie.
    Hur upplevde ni föräldrar hembesöket från BVC samt hur går era tankar kring ett hembesök vid 8 månader?

Tack på förhand

• Svar på tråden Avstå från hembesök från BVC?
  • Santin

Tyckte hembesöker var smidigt då hon var nyfödd. Hade inte velat ha hembesök vid 8 månader.

• LillaJag06
    MoaHeidi skrev 2016-06-16 21:24:34 följande:

Vi är två distriktsköterskestudenter och framtida BVC-sköterskor som i vår magisteruppsats undersöker föräldrars upplevelser och tankar kring hembesöken.

Syftet med studien är att kunna utveckla BVC-verksamheten efter föräldrars behov.

Hjälp oss påverka!

För ytterligare information se informationsbrev nedan, där finns även kontaktuppgifter till oss.

Tack på förhand!

Eftersom att vi bodde tillfälligt hos min morfar då bår lägenhet renoverades gick vi faktiskt själva till BVC.
    Vår sköterska kom sen hem till oss när sonen var ungefär 2 månader.
    Hade inte behövt det men hon tyckte att jag skulle slippa gå ( har inget körkort och sambon arbetade).
    Stressen av att städa och plocka är negativt.
    Nu var vår sköterska jättebra och visste om vår situation men jag städade som en galning i renoveringskaoset.
    Jag var helt slut så hade gärna skippat det besöket.

Hembesök vid 8 månader?
    I vilket syfte?
    Nej jag hade inte velat ha det. Det känns som att man skulle kollas upp som föräldrer.
  • Alexi

För mig var hembesöket jättebra. Jag öppnade dörren helt rödgråten och hon kände verkligen av hur instabilt allt kändes. Hon ringde oss varje dag följande vecka för att kolla läget och stötta. Ovärderligt. Vi hade nog inte fixat (mentalt) att ta oss till bvc då.

Inte lika viktigt med andra barnet dock, då är man tryggare, men det är ändå bekvämt och bra.

Vid åtta månader känns det helt onödigt, då är det bara trevligt att ta en tur till bvc.

• amalie79

Vi tog hembesöket när sonen var fem dygn men hade lika gärna kunnat åka dit, vi hade ändå redan varit ute och åkt bil och varit på promenad.

Det var mestadels positivt då vår sköterska är en trevlig vettig person, vi tycker inte alltid lika men hon framför inte sin åsikt som sanning.

Negativt, nej, kan inte direkt se någonting med det. Var tvärtom trevligt att klä sig i riktiga kläder och sitta vid köksbordet isf att bara ligga i sängen och amma.

Rent o snyggt försöker vi alltid ha och särskilt innan förlossningen försökte jag fixa i ordning så att de skulle stå sig ett tag när vi kom hem.

• amalie79

Ett hembesök vid åtta månader skulle jag förutsätta gäller barnsäkerhet i hemmet. Vi ska ta tag i det i sommar tänkte vi så har eg ingen åsikt om det.

• nernu

Ett litet tips är att ni kan diskutera i metoden om resultatet verkligen är trovärdigt med tanke på att ni inte vet om de som skriver är det de utger sig för att vara. Kul uppsatside! Lycka till.

• merie

Blev aldrig erbjudna ett, de hade ingen bil att åka ut med så vi fick egentligen inget val, inget jag saknade heller

Vet inte, iom att vi inte fick något, fick hembesök av min psykolog (via mvc) efter någon vecka däremot.

Aldrig hört talas om? Inget de har här i alla fall, känns onödigt

• Anonym (Tina)

Jag har känt obehag vid hembesök vid BVC pga av en BVC-sköterska av den gamla skolan som ville kontrollera att vårt hem var tillräckligt barnsäkert. Hon gick runt med papper och penna i varje vrå i vårt hus för att anteckna allt som kunde vara fara för barnet och pikade oss över en hel del. Trots att vi haft en helgo bvc-sköterska med de andra barnen så har detta obehag ändå suttit kvar och det känns som att man blir kollad så man är ok för att få ha barn.
    Dock förstår jag att hembesöket är bra.

Vi har ju bara haft hembesök en kort tid efter BB, aldrig hört talas om ett besök vid 8 månader?

• Rockstar

Jag tyckte hembesöket bara var jobbigt. Man kände sig tvungen att städa och plocka när man egentligen bara ville ligga i sängen och sova/amma. Hade hellre åkt till BVC. Det gav ingenting heller, informationen kunde man fått där. Sköterskan hade även sparat sin tid då hon sluppit ta med grejer ut i bilen och åka runt.

• fluu

Hade inte velat skippa hembesök, hade gärna haft hembesök längre. Det var jätteskönt att inte behöva ge sig ut det första man gör, speciellt med tanke på alla baciller som florerade mitt i vintern när dottern föddes.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Avstå från hembesök från BVC?