• Ginny

Avstå från hembesök från BVC?

* Skulle ni föräldrar vilja avstå från hembesöket från BVC?

Nej, jag tycker att det var rätt skönt att de kom hem och hälsade på. Jag minns inte exakt hur gammal lillan var, men hon var nog runt 7-9 dagar. Med första barnet hade BVC inte tid att göra hembesök men då låg vi kvar på BB en längre tid än med andra barnet (endast en natt) och ett hembesök var inget vi saknade heller.

* Vad är positivt / negativt med hembesöket?

Vi slapp dra iväg med barnet. Även om vi bara har 15 km till "stan" så är krångligare än att lägga bebisen i en vagn och gå några hundra meter till Familjecentralen. Och det blir lite lugnare - det gör inget om bebisen sover när sköterskan kommer för då kan man ta pratet först och kontrollen när barnet har vaknat. På BVC kan det bli lite stimmigt ibland och speciellt när det är dags för läkarbesök, då ska allting gå så himla snabbt.

Negativt skulle väl vara att man inte känner för att städa när man är nyförlöst. Det kan ju å andra sidan ens gubbe ta hand om.

* Hur går era tankar kring ett hembesök vid 8 månader?

Det är inget som erbjuds där jag bor och jag har aldrig haft tanke på att det är något BVC-sköterskorna borde erbjuda heller. Det räcker med att de kommer hem när bebisen är nyfödd, tycker jag.

Svar på tråden Avstå från hembesök från BVC?