• MoaHeidi

Avstå från hembesök från BVC?

* Skulle ni föräldrar vilja avstå från hembesöket från BVC?

* Vad är positivt / negativt med hembesöket?

* Hur går era tankar kring ett hembesök vid 8 månader?

Vi är två distriktsköterskestudenter och framtida BVC-sköterskor som i vår magisteruppsats undersöker föräldrars upplevelser och tankar kring hembesöken.

Syftet med studien är att kunna utveckla BVC-verksamheten efter föräldrars behov.

Hjälp oss påverka!

För ytterligare information se informationsbrev nedan, där finns även kontaktuppgifter till oss.

Tack på förhand!

Heidi Siebert och Moa Tevell

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-01 19:53
    Hej!
    Vi förlänger svarstiden då vi hoppas att flera föräldrar vill svara på våra frågor och därmed påverka resultatet i vår studie.
    Hur upplevde ni föräldrar hembesöket från BVC samt hur går era tankar kring ett hembesök vid 8 månader?

Tack på förhand
    Heidi Siebert och Moa Tevell

• Svar på tråden Avstå från hembesök från BVC?
  • MoaHeidi

Informationsbrev till Dig som deltagare i en forskningsstudie

Bakgrund och syfte

Kunskapen är bristfällig om hur föräldrar upplever ett hembesök från BVC. Det är viktigt att få veta vad föräldrar tycker om hembesök för att kunna vidareutveckla verksamheten. Önskan är att få belysa barnfamiljers upplevelse av hembesök för att på det sättet kunna genomföra bra hembesök som föräldrar känner sig bekväma och nöjda med. Syftet med studien är att undersöka föräldrars upplevelse av sitt hembesök.

Tillvägagångssätt och datahantering

Studien är en kvalitativ undersökning, vilket innebär att undersökningen avser att undersöka upplevelser och erfarenheter. Två frågor ställs på internetforum till föräldrar som har minst ett barn över 8 månader och som erfarit minst ett hembesök från BVC . Frågorna kommer ligga ute juni-juli, 2016. Berättelserna samlas in och avidentifieras från sina användar-ID. Att berätta om sina upplevelser och erfarenheter är helt frivilligt. Resultatet kommer att presenteras i ett examensarbete inom distriktssköterskeutbildningen som beräknas vara klar november, 2016.

Om du önskar ytterligare information angående undersökningen är du välkommen att kontakta oss.

Heidi Siebert, leg. Sjuksköterska

Email:heidi.siebert.3916@student.uu.se

Moa Tevell, leg. Sjuksköterska

Email: moa.tevell.5500@student.uu.se

Handledare

Clara Aarts, docent

Institution för folkhälsa och vårdvetenskap

Uppsala universitet

E-mail: clara.aarts@pubcare.uu.se

• Anonym (Hej)

1. Nej

2. Pos: att slippa åka iväg med nyfödd. Neg: att det är jobbigt om man har ostädat hemma etc.

3. 8-månadersbesöket var helt onödigt för min del, som har koll på det mesta, men kan vara bra för oerfarna/okunniga föräldrar. (Säkerhetsgenomgång på plats etc)

Jag trivs väldigt bra med min BVC-sköterska men annars hade jag inte velat ha in henne i mitt privata hem. Om man inte klickar med varandra kan det nog kännas som ett intrång i privatlivet.

• Anonym (Civilkurage)

Jag vägrade BVC helt och hållet, av princip. Jag kan ta hand om mitt barn själv, och jag vägrar Stasi-Nazi-kontrollanter i mitt hem. Borde flera göra!

• Kerubmamman

Är det inte intressant att få reflektioner från föräldrar som:
    1. Tackat nej
    2. Aldrig erbjudits ett hembesök
    3. inte har tillräckligt gammalt barn 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • fjanten

Jag skulle nog ha kunnat skippat hembesöket. All info som kom hade jag lika gärna kunnat få på BVC. Hon tittade som inte runt heller för att se så skötbord etc. såg bra ut eller nått, jag förstår helt enkelt inte syftet.

Positivt var att vi slapp åka någonstans. Negativt att det inte gav något, att vi nyblivna föräldrar var tvugna att städa hemma när vi egentligen behövde SOVA.

Hembesök vid åtta månader..? Vad är syftet med det? Så tänker jag... Vi har redan babysäkrat hemmet och bor två minuters promenad från vår BVC.

• viseversa

Jag avstod från hembesöken med dom två senaste barnen. Kändes jobbigt att bjuda hem någon i kaoset som rådde när man nyss fått en ny bebis och inte kommit in i rutinerna ännu. Jag valde att ta mig till Bvc istället. Kändes tryggare och bättre för mig.

• Anonym (Nej tack)

1. Ja. Försökte men blev tillsagd att det var för "vår skull" så första besöket var på BVC andra var hembesök... Helt onödigt kände jag om det är för att "underlätta"

2. De fall där det är svårt att ta sig någonstans är det positivt. Negativt att vi var tvungna att städa (jag hade inte varit hemma på över 1 vecka efter förlossningen) oavsett hur rent det är får jag panik av att få in vissa i mitt hem.

3. 8månaders hembesök har jag inte hört om och är glad om det inte är något som vi har här! Varför skulle man ha det?

• viseversa

Och nej varför i hela friden ska någon Bvc sköterska komma hem till oss vid 8 mån? Känns mer som det är för att kontrollera hemmet eller något. Tycker inte om hembesök i början när jag just fått barn så nej aldrig vid 8 mån heller. Förstår inte vitsen faktiskt. För mig har det aldrig varit jobbigt att ta mig till Bvc.

• Anonym (Anne)

1. Nej, tyckte det kändes skönt att hon kom hem till oss. Dock var vi vana vid hembesök efter 5 veckor med hemsjukvård pga prematur födsel.

2. Positivt, man kunde vara kvar hemma och fick stanna i en trygg miljö. Kännde mig väldigt sårbar och hade inte velat besöka bvc då.

3. Hembesök vid 8 månaders finns inte här och är inget jag efterfrågar. Vid 8 månader är man en mer van förälder och att gå iväg på saker är bara roligt.

• MyDestiny

Nej jag skulle inte avstå från hembesöket

Positivt = skönt att slippa ta sig till BVC så nära inpå förlossningen, negativt = inget

Vid 8 mån förstår jag inte riktigt syftet med hembesök? Onödigt är min spontana tanke

Svar på tråden Avstå från hembesök från BVC?