Avstå från hembesök från BVC?
1. Tackade nej. Med första barnet var vi på neonatal den första tiden. När vi kom hem kändes det som om det inte fanns behov av något hembesök. Vi hade ju redan varit igenom första tiden med barnet (på annat håll än hemma) och jag hade återhämtat mig från förlossningen. Det fungerade därför smidigt att ta sig till BVC. Med andra barnet var vi så pass rutinerade att vi inte kände något behov av ett hembesök. Vi var inte omtumlade av det nya även om förlossningen var åt det tuffare hållet.
2. Jag skulle känna en press att städa (negativt), men skönt att inte behöva ta sig ut (positivt). Å andra sidan såg jag det första BVC-besöket på vårdcentralen som ett bra sätt att komma ut på promenad så det är delade känslor vad gäller det.
3. Blev inte tillfrågad med första barnet (andra barnet är inte i ålder ännu). Är detta nytt? Jag ser inte riktigt poängen när man redan har ett syskon och man har barnsäkrat hemma. Kanske viktigare vid första barnet. Ändå är det bra om man kan få tips på åtgärder för faror som man själv inte ser? Man blir ju kanske lite hemmablind? Så ja, kanske tackar jag ja i alla fall. Trevligt att bjuda på kaffe också.