• Anonym (99)

Avstå från hembesök från BVC?

Anonym (Bra för barnen) skrev 2016-09-20 22:03:08 följande:

Jag tycker det är bra med hembesök. Inte för att jag själv hade så mycket nytta av det, men på ett sätt borde det vara obligatoriskt. Det finns dem som absolut inte är lämpade som föräldrar vilket inte har uppmärksammats tidigare. Jag jobbar inom habilitering av Vuxna och det är mååånga personer med ex lättare utvecklingsstörning som skaffar barn och är rent utav olämpliga som föräldrar. I många fall är deras diagnos känd och de har redan stöd och hjälp runt sig, men inte alltid.

Barn som fått skållhet ersättning/välling för att de "sväljer den fortare då" etc har förekommit, där föräldern inte alla förstått problemet.

Så jag hoppas verkligen att hembesök kan fortsätta, då det kanske uppenbarar sig tydligare i hemmiljö hur föräldrarna är lämpade.

BVC är inte obligatoriskt att gå på alls, så ditt förslag skulle behöva fler lagändringar än en för att bli verklighet.

Fler saker du tycker ska vara obligatoriska? Amma, sätt att föda på, om man har vagn istf sjal, när man får börja ge mat, ha barnvakt eller hur man delar FL?

Att mindre begåvade människor skaffar barn kommer inte att ändras för att samhället går in och tvångsstyr på detaljnivå, såvida vi inte återgår till tvångssterilisering av människor som inte anses lämpliga att ha barn. Vem eller vilka skulle i så fall vara kvalificerade för att inneha sysslan att bestämma sånt, du?
Svar på tråden Avstå från hembesök från BVC?