Inlägg från: Mammaresan |Visa alla inlägg
  • Mammaresan

Bim Juli 2016

Milie skrev 2016-07-08 07:43:30 följande:
    Hur kort lutealfas kan man ha och ändå vara fertil? Min ÄL brukar komma CD12, men verkar nu vara runt CD17. Cykeln förlängs tyvärr inte utefter ÄL så min lutealfas är nere på 7-8 dagar.

(Det hela beror på att jag ammar, så jag kommer inte att använda några preparat.)
    Det låter som en för kort lutealfas för att ägget ska hinna fästa och hinna producera tillräckligt höga HCG nivåer för att signalera till kroppen att inte sätta igång mens. Det låter dock inte som något så jättekonstigt då du ammar och kroppen inte hunnit komma igång än i sin normala cykler! Jag tror att med tiden kommer ägglossningen och lutealfasen hamna i fas igen! Även om man inte ammar kan det ju ta ett tag för kroppen att återställa sig och sina cykler med äggglossning och lutealfas när man fött barn. Din lilla är ju inte så gammal heller (1 år) och om du hunnit ha 4 cykler totalt så är det i det stora hela inte så mycket egentligen. Även om det självklart kan kännas som det!
    www.mammaresan.se - Om mammalivet och vägen till en 3:a
  • Mammaresan

Copycat svaret är egentligen enkelt varför inte det digitala visar att du är gravid (om du är det). Du får väldigt svaga sträck på dina gravtest hittills, ett så svagt sträck (och den HCG nivån det innebär) gissar jag på att CB digital inte "godkänner" som en tillräcklig hög nivå (alltså över 25mlu/ml) för att den ska visa "gravid 1-2 på skärmen". Jag tror inte att det digitala alltså säger så mycket då den inte kan registrera eller "se" svaga sträck som du själv kan när du testar på en sticka och tolkar själv. Glad Måste vara jättefrustrerande att vänta men hoppas sträcken ökar för dig snart!

• Mammaresan
    Kynisen skrev 2016-07-08 15:52:29 följande:
    Va gravid och amma är fantastiskt, men föda... Mina två första förlossningar va hemska, men trots det blev det en till och då gick det bra, skönt att ha den närmast i minnet ialf. Men hon är 7,5år nu och hinner bli 8 innan en ev. bebis kommer.
    Men å va gulliga barn du har, hoppas dom kommer älska att få bebis :)
    Min äldsta var 2 år och 4 dagar när lillebror kom. Hon va säkert snäll med honom ibland men i mitt minne mest små dum, (hon har svårt med empatin) men när lillasyster kom 2,5 år senare var hon snällare förstod ju mer då.
    Åhh va det är långt till bim... Å symptomen börjar redan... Livmodern tynger/trycker och sticker lite.... Växtvärk!?! Hoppas hoppas det är på riktigt denna gången :) den gjorde det förrförra gången men om det nu vart ett befruktat ägg då så fäste det aldrig. Men livmodern skall ju tydligen sätta igång å växa så fort befruktning skett så omöjligt är det inte. Så snälla lilla morula fastna denna gången tack :)

Vad jobbigt att du har sådana upplevelser bakom dig. Hjärta De där minnena sätter sig verkligen tyvärr... speciellt om de skapat traumatiserande känslor kring det hela. Första barnet födde jag på sjukhuset och det var verkligen allt annat än en dröm den förlossningen. Det finns dem som varit med om värre men det spelar egentligen inte sån stor roll för jag kom ur den förlossningen med en känsla av en sådan maktlöshet. Fy! Jag var faktiskt osäker på om jag ville ha fler barn efter den förlossningen och då p.g.a. självaste förlossningen.. Sjukhuset var inte min plats att föda barn på och den miljön nä.. det var inget för mig! Så nästa barn så tog jag mod till mig och efter mycket kunskap visste jag att jag ville föda mitt andra barn hemma. Det var den mest fantastiska upplevelse jag någonsin upplevt. Vilken känsla! Jag kunde seriöst säga 30 minuter efter förlossningen att jag kunde köra en omgång till! Förlossningarna var som natt och dag. Så ja, en förlossning som den sista jag hade var verkligen en drömförlossning utan dess like och den hade jag inte haft några problem att återuppleva ett par gånger åtminstone.

Kul att du har lite symtom. Skrattande Här känner jag ingenting alls. Tungan ute Förutom att jag känner mig sjukt deppig! Likadant kände jag mig på ägglossningsdagen dock och jag tror inte det är relaterat till någon befruktning. Har haft några sådana dagar denna vecka tyvärr. Men har den gamla boken "Ett barn blir till" av Lennart Nilsson (från 1995) och där står det ju hur hela grejen går till från strax innan befruktning och tills barnet är fött. Just nu kollar jag in extra noga ungefär i vilket stadium ägget/spermien bör vara i. Imorgon är det ju ÄL+4 så då borde ägget ha vandrat ner till livmodern och lämnat äggledaren. De flesta ägg stannar runt 3 dygn efter befruktningen i äggledaren för att det 4:e dygnet tas sig igenom den trånga äggledarpassagen och så fort ringmuskeln vid äggledaren slappnar av passa på att slinka förbi in i livmodern. Hehe, det är faktiskt spännande att läsa och följa. Flört Det är någonting jag kan uppehålla mig med denna cykel åtminstone, alltid nått. Solig

• Mammaresan
    Guffy78 skrev 2016-07-08 19:13:34 följande:
    Hej tjejer. Behöver hjälp här. Enligt monitor var Max för 3 dagar sen dock lägsta temp igår och idag, blodiga flytningar, ordentlig värk och stickningar vid vänster äggstock så jag är säker att ägget har släppt imorse då min temp åkte upp nu rejält - tecken på att tempen kommer vara hög imorgon. Hade sex på första Max dagen dvs för 3 dagar sedan . Frågan är : är det för sent att ha sex ikväll?? Hinner spermier komma fram? Och varför tog det så lång tid från utslag till att ägget släppte?
    Tacksam för input

Jag hade provat att ha sex, om det inte finns spermier som kan befrukta ägget redan (väntandes) kanske spermierna ikväll också har en chans! Beror helt på vilka simmare det är den här gången. De riktigt snabba simmare kan nå ägget på 30 minuter men det finns ju så många hinder på vägen så för de allra flesta tar det längre tid. Vi hade sex två dagar innan ägglossning och samma kväll då jag tror ägget redan släppt också.

Ägglossningstesten är ju inte 100% tillförlitliga och säger ju bara på ett ungefär när ägglossning kommer ske. Det är så jag tänker varför de gav utslag så pass mycket tidigare. Men oavsett så kan de flesta spermier överleva 3 dagar i en gynnsam miljö också!

• Mammaresan
    Sobika skrev 2016-07-08 19:45:15 följande:
    Spännande med boken "ett barn blir till" ska nog ta och kika i min med! Har inte alls tänkt på den :)
    Ja den är jättemysig att titta i och fundera, drömma och tänka. Drömmer
  • Mammaresan
    Kynisen skrev 2016-07-08 19:57:14 följande:
    Ja tyvärr gör ju obehagliga saker det, föda hemma wow av modiga ni är!!! Det törs jag inte men kan tänja mig att det är grymt häftigt!! Jag tänker nog ialf byta sjukhus känner jag starkt. Fick inte det för exet, han ansåg att det minsann dög, han va ju född där. Suck!!!
    Åååå den boken ska jag oxå skaffa dels för min och sambons skull men mest för barnen, dom vet ju liksom hur ett barn blir till och då kan den boken va riktigt cool att titta i. Nu är snart denna dag över och en dag närmare bim ;) hihi
    Hur brukar du må sen efter plus? Mår du mycket illa och så i början? Det har jag gjort från v.6

Men shit vilket sätt att resonera av ditt ex... Förvånad Kolla absolut upp andra alternativ för kommande graviditet och förlossning! Så länge det gör att det känns bättre och tryggare. Solig

Snart 5 åringen älskar verkligen den boken, haha. Tycker det är jättekul att titta i den! Så tycker absolut att du ska skaffa den. Det exemplaret jag har är från biblioteket men funderar på att faktiskt köpa den också då den var så bra. Skrattande

November83 skrev 2016-07-08 20:49:30 följande:
    Äl!!!! Trodde det skulle utebliefter mf men nog fan kom det igång trots 4 dagar senareän normalt :)
    Sex igår och hade tänkt förföra sambonidag men han var för trött så får hoppas det räcker med igår och imorgon!

Men åh så spännande! Ha så roligt ikväll då. Flört Vad skönt att ägglossningen kom igång så snart för dig också.

• Mammaresan

Copycat och DevilsDaughter: Åh så glad jag blir för eran skull! Ni som våndats så mycket med testen och allt. Stort stort grattis!! :D

Lillsmultronet: Jag vill gärna berätta på ett annorlunda sätt denna gång så jag har faktiskt köpt ett litet smycke till bebisen med en symbol som vi båda vet är ett tecken för just det, det är inpacketerat så hen ska få öppna! Så jag hoppas hen kopplar när hen öppnar det (när jag väl blir gravid vill säga). Kommer även bli ett litet kort där det kommer stå "Jag är påväg" eller dylikt. Kanske slår jag även in ett positivt test också som hen får öppna sist om hen mot förmodan inte förstått. :D <3

Men just nu ligger det mest och dammar i garderoben. :P ;)

• Mammaresan

Själv sitter jag och räknar ner dagarna från ägglossningen varje dag. Haha! Rätt som det är meddelar jag dagligen till partnern "Idag är det ÄL+4". XD Japp fortfarande ett tag kvar. MEN jag försöker fokusera på att det bara är 7 dagar kvar innan jag "får" testa för första gången. Blir alldeles pirrig bara av att skriva det. :D Idag var även sista arbetspasset på 3 veckor så det känns jätteskönt! Partnern jobbar bara 2 gånger i veckan också den kommande månaden, resten av tiden är vi lediga tillsammans och det hade jag verkligen tänkt njuta av! Så nu är det två lediga dagar tillsammans innan en arbetsdag för hen på tisdag. På tisdag är det ju redan ÄL+7 och bara 4 dagar kvar tills första testningsdag. Haha! Men jag måste ju ha någon nedräkning för att dela upp tiden. Vill ju även passa på att bara få njuta av att vara lediga tillsammans nu. ^_^

Jag gillar att skriva och ha gruppen här förresten. Har inte facebook! :)

• Mammaresan
    Milli_1 skrev 2016-07-09 19:59:58 följande:
    Är på ÄL +3 och min vilopuls har gått i taket! Ökat från 55 till 85... Vi lyckades få till det innan äl och även samma dag som ältestet visade positivt. Har även ömma bröst... Långt till BIM nu..
    Här är också väntan, är ÄL+4. Tungan ute När testar du? Glad
  • Mammaresan
    Pikai skrev 2016-07-10 08:43:36 följande:

Hej och grattis till er som plussat. Själv har jag bara skrivit ett inlägg i sen här tråden då vi bestämde oss för att skjuta upp bebisfabriken en månad. Det gick dock inte så himla bra, plussade igår!!!

Vet inte exakt hur det gått till men antagligen har jag ÄL på nåt mystiskt ställe i cykeln. Testade mest för att vara på den säkra sidan då vi sticker utomlands å måndag så nu håller jag tummarna för att jag inte kommer må illa hela resan.

Lycka till till er alla!!!

Men åh så roligt ändå!! Stort grattis! Hoppas resan går bra. :D Vart bär det av och hur länge?
    stellanocte skrev 2016-07-10 09:03:18 följande:

Gjorde ett tidigt test i dag, på BIM-3, och det var så negativt som det kunde bli. Troligtvis går vi vidare mot försök nummer tre och ÄL 27:e juli. 

Skönt ändå att det är sommar, varmt och ljust med mycket annat att fokusera på  

Det är fortfarande tidigt! Håller tummarna på ett plus för dig nu i dagarna istället. ^_^
    Anonym (marsbebis) skrev 2016-07-10 09:31:14 följande:

Test idag fortarande bara en svag skugga. Vat inte vad jag sak tro, det är för svagt för att jag ska tro pa det. Angrar att jag inte köpte det där andra testet som jag höll i i affären.

Imorgon aker vi bort ngr dagar sa da later jag bli tester och har inte mensen kommit när vi är hemma igen köper jag ett annat test. 

Känns jobbigt att inte veta säkert, skulle vilja ha ett tydligt posetivt test eller mens sa vi kan fokusera pa nästa försök. 

Känns ocksa lite oroligt att ha sa svagt om jag nu är gravid, hormonerna borde väl vara högre nu. 

Vilken dag är BIM? Det är egentligen inte särskilt ovanligt att plussa med väl synliga streck förrän tiden kring BIM och efteråt. De där gravförpackningarna är en grav variation av sanningen när de skriver hur många dagar innan BIM man kan testa också. Hoppas du får fina dagar nu istället med annat att tänka på!
Svar på tråden Bim Juli 2016