Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Bim Juli 2016

Bäbiiiis skrev 2016-06-30 16:38:00 följande:

Hej! Får jag vara med här även om jag troligtvis inte kommer ha bim förrän i augusti. Jag har precis fått konstaterat MA vid ultraljud i v 12. Fostret slutade växa i v 9 och på tisdag ska jag skrapas. Sen vet jag inte alls hur snabbt mensen och äl kommer igång men jag längtar så tills vi kan försöka igen.

På informationsbladet jag fick står det att mensen borde komma 2-4 veckor efter skrapningen vilket låter hoppfullt. Sedan borde jag ha 19 dagar till äl vid en normal cykel. Ev får jag ju äl redan innan första mensen men vet inte om vi vågar försöka redan då eftersom gyn rekommenderade att vänta en mens.

Tänkte att det vore kul att följa er i alla fall så länge och sedan hoppa in i en "bim augusti-tråd".

Vad tråkigt, beklagar verkligen! Vet hur det är, Jag fick MA i vecka 7, men embryot hade slutat växa i princip direkt efter befruktningen. Blev gravid igen omedelbart. Fick aldrig någon mens emellan. Fick ett missfall i vecka 13, då fick jag infoblad att man kunde bli gravid på nytt nio dagar efter, eller vad det nu var... Sådan tur hade vi dock inte denna gång, är på försök nr 7 nu... Men det tog ca två månader för min kropp att komma i gång igen efter det sena missfallet. Ang att vänta en mens, så är det pga att den nya graviditet lättare ska kunna dateras om man har en "sista mens " att gå efter. Så kör på! Blir du gravid så är kroppen redo!
  • Anonym (Alexandra)

ÄL+2 nu. En lugn period i månaden. Behöver inte äl testa och hålla koll på att få till det på rätt dagar, och för tidigt att känna efter symptom och testa.

• Anonym (Alexandra)

Fick förresten höra idag på jobbet att jag borde söka hjälp eftersom vi försökt i 6 månader. (Ja, det är en på jobbet som vet att vi försöker, men hon är min bästa vän och vi kan prata om allt ) Jag känner inte alls för det, och dessutom har vi ju lyckats bli gravida på naturlig väg två gånger så sent som förra hösten.

• Anonym (Alexandra)
    DevilsDaughter skrev 2016-07-01 17:02:53 följande:

Alexandra: Jag skulle inte stressa efter "bara" 6 månader.. Beror väl lite på ålder och så också iofs. Tror det är över 40 man brukar säga 6 månader, annars ett år. Våra barn har tagit 1,5 år, 6 månader, 8 månader och första försöket.. Så det vara vara så olika trots samma förutsättningar, ibland får man helt enkelt vänta på plusset. 

Tydligen så är det 6 mån om man är över 35, vilket jag tyvärr är.. Men jag vill hellre tro att det kan ta lite olika tid trots samma förutsättningar! Tack, det kändes som en lättnad att du berättade att det tagit så olika tid för er! Jag försöker att inte stressa, och fortsätter hoppas på mitt plus! Och alla andras i tråden också, såklart!
  • Anonym (Alexandra)
    emzerus skrev 2016-07-01 18:06:35 följande:

Kemisk graviditet är som ett väldigt tidigt missfall, att ett ägg befruktats men att det inte kunnat fästa sig o liksom stöts ut som en "mens" på utsatt bimdag. Läkarna menar att dessa kemiska graviditeter är väldigt vanliga o om man inte testade innan bim så skulle man inte hinna upptäcka dom ens. Och så finns det så känsliga gravtester idag som mäter väldigt små mängder av hcg... Är på både gott o ont! 

Tycker att cbtesten blivit sämre, för jag får utslag på dom i stort sett varje cykel o så många missfall/kemiska graviditeter tror jag inte att jag har haft...speciellt inte när jag aldrig får positivt m andra test än just cb. Så jag borde byta test nästa gång! 

tack för lyckoönskningen <3

Fast om ägget inte hunnit fästa, så borde inte testet visa positivt hur tidigt man än testar? Menar, kroppen börjar ju inte producera hcg förrän efter att ägget fäst?
  • Anonym (Alexandra)
    DevilsDaughter skrev 2016-07-01 17:19:22 följande:

Alexandra: aha ok, jag hade inte stressat efter 6 månader med tanke på att ni fått barn innan. Man har rätt till det efter 6 månader men inget man måste eller borde göra.. Det här med ålder är ju lite komiskt också då vi var 18 år då det tog 1,5 år och 28 år då det tog på första försöket.. 

Vi har tyvärr inga barn tillsammans, det blev missfall båda gångerna. Men att jag ändå blev gravid borde vara positivt ändå?
  • Anonym (Alexandra)
    emzerus skrev 2016-07-01 19:30:39 följande:

Som jag förstått det med kemiska graviditeter är att det inte fäster som det ska pga kromosomavvikelser eller defekt på livmoderslemhinnan. .. eller att det befruktade ägget stöts bort för att nåt är fel...

Jag har också trott att hcg börjar att bildas efter befruktning och inte enbart när ägget fäst. Men är ju inte helt säker :)

Jag är rätt säker på att ägget behöver fästa innan hcg kan börja bildas!
  • Anonym (Alexandra)
    DevilsDaughter skrev 2016-07-01 19:47:40 följande:

hoppfull: ok, men kan inte sådana dippar bero på att man typ sovit varmare el så? 

Jag har läst att hcg börjar bildas när ägget befruktas för att varna livmodern att det kommer ett befruktat ägg, men detta hcg som bildas då kan inte mätas i urinen eftersom ägget ännu inte är sammankopplat med mamman. Det hcg som bildas efter att ägget har fäst i livmodern kan mätas i urinen för då kommer det ut i mammans system. Men som sagt, detta är ngt jag läst och jag har ingen aning om det stämmer.

Aha intressant! Men var bildas hcg då? Det kan väl inte bildas i ägget? Hormoner bildas väl i mammans kropp ändå? Hur som helst så kan det ju inte ses på gravidtest? Så om man får en kemisk graviditet så hinner man inte testa positivt, tänker jag...
  • Anonym (Alexandra)

Någon som tar något för att öka chansen att bli gravid? Jag tar multivitamin och q10 sen ett par veckor tillbaka.

• Anonym (Alexandra)

[quote=76758661][quote-nick]DevilsDaughter skrev 2016-07-01 21:44:01 följande:[/quote-nick]Alexandra: ingen aning vae hcg skulle bildas isf.. en hel vetenskap det där, men emzerus förklaring låter logisk.

Emzerus: har du slutat testa innan bim?

Alexandra: jag tar bara folsyra. Vad är q10? Q10 är vitamin som bla kan förbättra kvaliteten på ägget. Ska se om jag hittar fakta, sitter på mobilen nu.

Svar på tråden Bim Juli 2016