• Bf29okt

Kosttillskott vegan

Vad tar veganer för kosttillskott ?

• Svar på tråden Kosttillskott vegan
  • volvo142

Är själv vegetarian och började ta "för vegetarianer"  som finns på apoteket. men testade mig för brister på vitaminer. innan jag började med dom. hade inga brister.. tror inte man behöver ta kosttillskott om man äter bra vegan mat.

• Bf29okt

Okej! Tänker mest på b12 och kanske omega 3 är relativt ny vegan:) e det bara och ringa till vc om man vill testa sig?

volvo142 skrev 2016-06-05 00:32:48 följande:

Är själv vegetarian och började ta "för vegetarianer"  som finns på apoteket. men testade mig för brister på vitaminer. innan jag började med dom. hade inga brister.. tror inte man behöver ta kosttillskott om man äter bra vegan mat.

• volvo142
    Bf29okt skrev 2016-06-05 00:53:09 följande:
    Okej! Tänker mest på b12 och kanske omega 3 är relativt ny vegan:) e det bara och ringa till vc om man vill testa sig?
    Okej vad roligt att höra inte riktigt tagit hela det steget än hehe.. :) Jag testade mig för vitaminbrister för att jag var så trött en period blev en masa test. Vet inte om man får testa utan att ha nått konkret som känns fel. Ja det är säkert bra men omega 3 är ju fiskolja så det blir ju inte veganskt. Tycker att du ska gå på apoteket och fråga lite. Det är ju superviktigt att äta varierat osv men det känner du nog till själv!
  • Pentra
    volvo142 skrev 2016-06-05 22:58:54 följande:
    Okej vad roligt att höra inte riktigt tagit hela det steget än hehe.. :) Jag testade mig för vitaminbrister för att jag var så trött en period blev en masa test. Vet inte om man får testa utan att ha nått konkret som känns fel. Ja det är säkert bra men omega 3 är ju fiskolja så det blir ju inte veganskt. Tycker att du ska gå på apoteket och fråga lite. Det är ju superviktigt att äta varierat osv men det känner du nog till själv!

Omega-3 finns inte bara i fisk, utan även i vegetabilier såsom bl.a. linfröolja, rapsolja, valnötsolja, olivolja (extra virgin) , majsolja, jordnötsolja, tistelolja, sesamolja, solrosolja, hasselnötter, jordnötssmör, kastanjer, torkade linfrön, paranötter, pekannötter, pistagenötter, pumpafrön, sqashfrön, torkade sesamfrön, torkade solrosfrön, torkad sötmandel och valnötter. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Aniiee
    Fisk (ål) hamnar faktiskt först på 15e plats när det kommer till omega-3innehåll. Vanlig rapsolja som du steker i slår fisk.

TS, tänk också på zink. Det kan också vara lite klurigt, särskillt om du inte äter quorn (som inte är veganskt....)
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Anonym (Vinsu)
    Finns tillskott av omega-3 från algolja också. 
    Aniiee skrev 2016-06-06 01:05:17 följande:
    Fisk (ål) hamnar faktiskt först på 15e plats när det kommer till omega-3innehåll. Vanlig rapsolja som du steker i slår fisk.

TS, tänk också på zink. Det kan också vara lite klurigt, särskillt om du inte äter quorn (som inte är veganskt....)
    Fast det har också att göra med proportionerna mellan omega-6 och omega-3 samt vilka fettsyror det innehåller (ALA, EPA eller DHA). Är inget proffs på det och orkar inte googla en massa nu för jag är trött men essentially ska det väl innebära att fisk oftast är en bättre källa till omega-3 än t.ex. rapsolja. 

För att besvara TS: Jag äter b12 samt d-vitamin under vinterhalvåret. Vissa menar att det är svårt att få i sig tillräckligt med järn, själv tycker jag att järn är rätt enkelt men att kalcium är något klurigare. Det finns ganska mycket berikade produkter (sojayoghurt, sojamjölk m.m.) så upplever inte att åtminstone jag behöver äta tillskott från apoteket för att få i mig det ändå. I övrigt handlar det framförallt om hur varierat du äter. 

• Anonym (Vinsu)

Och just det, tänk på att använda jodberikat salt!

• Bf29okt
    Aniiee skrev 2016-06-06 01:05:17 följande:

Ja just de zink tänkte jag inte på . Nej äter inte quorn .. Tar du något zink tillskott?
  • Bf29okt
    Pentra skrev 2016-06-05 23:29:34 följande:

Omega-3 finns inte bara i fisk, utan även i vegetabilier såsom bl.a. linfröolja, rapsolja, valnötsolja, olivolja (extra virgin) , majsolja, jordnötsolja, tistelolja, sesamolja, solrosolja, hasselnötter, jordnötssmör, kastanjer, torkade linfrön, paranötter, pekannötter, pistagenötter, pumpafrön, sqashfrön, torkade sesamfrön, torkade solrosfrön, torkad sötmandel och valnötter. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Anonym (Vinsu) skrev 2016-06-06 01:56:45 följande:

Och just det, tänk på att använda jodberikat salt!

Tusen tack för alla svar!
Svar på tråden Kosttillskott vegan