• Anonym (Stina0)

Bada som tjock

Hej jag är en ung kvinna på snart 20 som ska resa snart och då kommer jag sola och bada
    Jag har väldigt mycket celluliter och fett på kroppen som jag inte hinner göra nått åt innan jag åker så jag undrar om ni tycker att jag bara ska bada och strunta i vad folk kanske tycker eller om jag ska försöka dölja dom delar av min kropp jag inte vill att folk ska titta på för att de är så stora och har celluliter? Hur kan jag isåfall dölja? Kan inte bada med sarong

• Svar på tråden Bada som tjock
  • Furienna
    SoulsWillRise skrev 2016-05-30 09:20:42 följande:
    Varför inte? Eller låt mig gissa, du skulle bli lika provocerad av en stol som är anpassad till en fet människa, precis som du blir provocerad av en fet människa? :D hur gör vi med dessa människor som tränar bodybuilding, och som kanske väger 100 kg "bara muskler" som en del säger. Ska vi inte anpassa stolarna efter dom heller då eftersom dom enligt dig väger för mycket? :)
    Jag ska i och för sig tillägga att jag vågar sitta på de flesta stolar. Men det finns en del, som jag undviker för att jag är rädd att de ska gå sönder. Och det har hänt att jag har fastnat i en stol, så det blir lite svårt för mig att ta mig loss från den. Rynkar på näsan
  • Furienna
    SoulsWillRise skrev 2016-05-30 09:31:07 följande:
    Nä precis, och det är ganska tydligt vad dom tycker i den frågan: Bort med dom tjocka och in med dom smala. Skulle inte bli ett dugg förvånad om dom tycker att det är okej för en tjej att väga 40 kg för det är både snyggt och "hälsosamt".
    Tjejer med anorexia kan väga 30 kilo och nästan dö av undernäring. Men ja, allt är visst bättre än att ha överviktig.
  • Anonym (hälsosam)
    Furienna skrev 2016-05-29 09:28:31 följande:

Jo, det går visst att argumentera. Jag har mina hälsoproblem. Och ändå vet jag att jag mår bättre nu än om jag skulle bli en hälsofanatiker, som bara kunde äta sallad och vara ute och springa i skogarna hela dagarna. För jag kommer aldrig att bli en sådan person. Jag gör allt för att äta lättprodukter och undviker även socker på grund av min diabetes, och det får faktiskt räcka för min del. Och ja, jag kräver min rätt att få vara rund. Och du tänker förstås inte på alla människor (framför allt tjejer i tonåren), som har fått anorexia och bulimi på grund av ditt älskade smalhetsideal?

Nej, självklart är det inte stolarnas fel. Men det är ett exempel på hur grymt världen är anpassad efter smala människor, som är sjuttio kilo lättare än jag. Ingen vill tänka på att vi överviktiga finns. Eller när folk tänker på oss, så får vi höra att vi får skylla oss själva.

Du har rätt att se ut precis hur du vill. Men tycker inte att fetma är något eftersträvansvärt allmänt ideal. Varför skulle det vara det?
  • Anonym (eb)
    Furienna skrev 2016-05-30 09:43:12 följande:

Tjejer med anorexia kan väga 30 kilo och nästan dö av undernäring. Men ja, allt är visst bättre än att ha överviktig.

Har inte läst hela tråden men som en person som faktiskt haft ätstörningar tidigare i livet så tycker jag att det är fult att använda dessa sjukdomar för att försvara sig själv. Anorexi och bulimi är sjukdomar och extrem övervikt är faktiskt också ett stört förhållande till mat. Själv gick jag i terapi i flera år för att få ett "normalt" förhållande till mat, det finns kanske kraftigt överviktiga som borde göra samma?

En hälsosam vikt uppnådd genom god kosthållning och motion är faktiskt idealet. Blir irriterad på de som skriver om att "springa i skogen hela dagarna och bara äta sallad". De kommentarerna tyder bara på att man slår kritik ifrån sig och vägrar ta ansvar för sitt liv.

Det handlar inte om att se bra ut, utan om att förebygga alla sjukdomar som hör samman med en ohälsosam vikt, vilket i slutändan leder till för tidig död.

Tror själv att övervikt kommer bli ett större samhällsproblem än te.x rökning.

Med detta sagt hoppas jag också att ni förstår att jag inte tycker att man ska skambelägga feta så de inte ens vill bada, däremot måste man faktiskt kalla en spade för en spade.
  • Ordinär Man
    Furienna skrev 2016-05-30 09:14:58 följande:

Det är ju också typiskt att du inte med ett ord kommenterar det jag skrev om anorexia och bulimi. Forska lite om de sjukdomarna, så får du se hur hälsosamt ditt smalhetsideal är. 

Det är helt andra sjukdomar. Är som en rökare skulle påpeka att alkoholism minnsan också är skadligt. Har inte med saken att göra.

Jag förstår att det kan kännas lite bättre för dig att ett osunt smalideal kan leda till sådana ätstörningar. Nu kan det i och för sig vara så att det har en av dessa sällsynta sjukdomar som gör att du går upp i vikt, men mer sannolikt att det är en ätstörning.

Alldeles oavsett är det fortfarande ett hälsosamt ideal att vara (lagom) smal.
  • Anonym (hälsosam)
    Furienna skrev 2016-05-30 09:14:58 följande:

Det är ju också typiskt att du inte med ett ord kommenterar det jag skrev om anorexia och bulimi. Forska lite om de sjukdomarna, så får du se hur hälsosamt ditt smalhetsideal är. 

Det handlar inte om ett smalhetsideal utan om ett hälsoideal. Man behöver inte vara pinnsmal för att vara hälsosam. Men man är/blir oftast normalviktig av att leva hälsosamt.

Sedan sätt dina sjukdomar i perspektiv. Om vi ska vara riktigt krassa orsakar livsstilssjukdomar minst lika mycket lidande som anorexi/bulimi. Folk som dör unga av hjärtinfarkter. Får svårläkta bensår av diabetes. Långtidssjukskrivningar med medföljande depressioner på grund av utanförskap och fattigdom orsakat av fetmaorsakad ledbesvär. Halvsidesförlamning av stroke i tidig medelålder. Inte så kul. Så sluta förhärliga en osund livsstil.
  • Furienna
    Anonym (hälsosam) skrev 2016-05-30 10:04:08 följande:
    Det handlar inte om ett smalhetsideal utan om ett hälsoideal. Man behöver inte vara pinnsmal för att vara hälsosam. Men man är/blir oftast normalviktig av att leva hälsosamt.

Sedan sätt dina sjukdomar i perspektiv. Om vi ska vara riktigt krassa orsakar livsstilssjukdomar minst lika mycket lidande som anorexi/bulimi. Folk som dör unga av hjärtinfarkter. Får svårläkta bensår av diabetes. Långtidssjukskrivningar med medföljande depressioner på grund av utanförskap och fattigdom orsakat av fetmaorsakad ledbesvär. Halvsidesförlamning av stroke i tidig medelålder. Inte så kul. Så sluta förhärliga en osund livsstil.
    Jag har inte förhärligat något. Men jag tycker att folk ska sluta lägg sig i min vikt. Det är min sak om jag får alla de där sjukdomarna, inte din.
  • Anonym (M)
    Anonym (eb) skrev 2016-05-30 09:58:02 följande:
    Har inte läst hela tråden men som en person som faktiskt haft ätstörningar tidigare i livet så tycker jag att det är fult att använda dessa sjukdomar för att försvara sig själv. Anorexi och bulimi är sjukdomar och extrem övervikt är faktiskt också ett stört förhållande till mat. Själv gick jag i terapi i flera år för att få ett "normalt" förhållande till mat, det finns kanske kraftigt överviktiga som borde göra samma?

En hälsosam vikt uppnådd genom god kosthållning och motion är faktiskt idealet. Blir irriterad på de som skriver om att "springa i skogen hela dagarna och bara äta sallad". De kommentarerna tyder bara på att man slår kritik ifrån sig och vägrar ta ansvar för sitt liv.

Det handlar inte om att se bra ut, utan om att förebygga alla sjukdomar som hör samman med en ohälsosam vikt, vilket i slutändan leder till för tidig död.

Tror själv att övervikt kommer bli ett större samhällsproblem än te.x rökning.

Med detta sagt hoppas jag också att ni förstår att jag inte tycker att man ska skambelägga feta så de inte ens vill bada, däremot måste man faktiskt kalla en spade för en spade.
    Bläddra tillbaka några sidor och läs mitt inlägg. Jag försöker få fram en poäng att man aldrig skulle säga till en person med anorexi att det bara är att äta mer så går man upp men enligt vissa i här är det okej att säga till en överviktig att det är bara att äta mindre. Jag har själv lidit av en ätstörning och fått kbt-behandling för det. Det är extremt svårt att bryta ett sjukligt ätbeteende.
  • Anonym (hälsosam)
    Furienna skrev 2016-05-30 10:09:02 följande:

Jag har inte förhärligat något. Men jag tycker att folk ska sluta lägg sig i min vikt. Det är min sak om jag får alla de där sjukdomarna, inte din.

Jag skiter fullständigt i din vikt. Så länge du inte försöker pracka den på oss andra.
  • Furienna
    Anonym (hälsosam) skrev 2016-05-30 10:19:31 följande:
    Jag skiter fullständigt i din vikt. Så länge du inte försöker pracka den på oss andra.
    Har jag prackat min vikt på någon? Det var en nyhet för mig...
Svar på tråden Bada som tjock