Furienna skrev 2016-05-30 09:43:12 följande:
Tjejer med anorexia kan väga 30 kilo och nästan dö av undernäring. Men ja, allt är visst bättre än att ha överviktig.
Har inte läst hela tråden men som en person som faktiskt haft ätstörningar tidigare i livet så tycker jag att det är fult att använda dessa sjukdomar för att försvara sig själv. Anorexi och bulimi är sjukdomar och extrem övervikt är faktiskt också ett stört förhållande till mat. Själv gick jag i terapi i flera år för att få ett "normalt" förhållande till mat, det finns kanske kraftigt överviktiga som borde göra samma?
En hälsosam vikt uppnådd genom god kosthållning och motion är faktiskt idealet. Blir irriterad på de som skriver om att "springa i skogen hela dagarna och bara äta sallad". De kommentarerna tyder bara på att man slår kritik ifrån sig och vägrar ta ansvar för sitt liv.
Det handlar inte om att se bra ut, utan om att förebygga alla sjukdomar som hör samman med en ohälsosam vikt, vilket i slutändan leder till för tidig död.
Tror själv att övervikt kommer bli ett större samhällsproblem än te.x rökning.
Med detta sagt hoppas jag också att ni förstår att jag inte tycker att man ska skambelägga feta så de inte ens vill bada, däremot måste man faktiskt kalla en spade för en spade.