Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Bada som tjock

En snabb fråga till dig mor. Skulle du säga till en person som lider av anorexi att det bara är att äta mer så går man upp i vikt?

• Anonym (M)
    Anonym (mor) skrev 2016-05-28 18:02:10 följande:
    När man idag pratar om "ätstörningar" så menar man oftast just anorektiker trots att den gruppen av "ätstörda" är ytterst marginell om man jämför med de som är "störda" i motsatt riktning och äter allt jämt. Märkligt tycker jag.
    Du svarade inte på frågan. Skulle du säga till en anorektiker att det bara är att äta mer för att gå upp i vikt?
  • Anonym (M)

En sak jag tycker ni borde veta är att alla vet hur man ska göra för att gå ner i vikt. Ät mindre och träna mer. Låter väldigt enkelt och det är det säkert för de allra flesta. För mig var det inte så enkelt jag hade nämligen en övervikt på 125 kg som mest och vägde när jag var 21 år över 200 kg. Anledningen att jag blev så stor beror på en ätstörning som utvecklades under en djup depression. Kan lova er att ätstörningen hade inte blivit bättre om någon hade fått för sig att få mig att skämmas än mer över min kropp än vad jag redan gjorde snarare tvärtom.

Idag är jag 29 år och har gått ner över 80 kg. Jag fick under några år i en kbt-behandling för att bryta mitt sjukliga ätbeteende men kan säga er att tankarna finns där fortfarande och har haft både ett och två återfall under åren. Jag har en del kilon kvar att gå ner men tar det i min egen takt och tänker inte skämmas över mina feta lår, min stora rumpa eller mage under tiden. Lev ert liv så lever jag mitt.

• Anonym (M)
    SoulsWillRise skrev 2016-05-28 20:43:08 följande:
    Hur menar du när du skriver äta mindre? Har du lust att utveckla det lite? :D
    För de allra flesta som behöver gå ner i vikt är kaloriintaget högre än vad som förbränns. Genom att äta mindre kalorier går de allra flesta ner i vikt. Det finns dock de med olika hormonella störningar eller sjukdomar/syndrom som gör det omöjligt att gå ner om de inte ska svälta sig.

Min text var inte avsedd att tolkas som att allt handlar om att äta mindre utan snarare att problemen för en överviktig person kan vara mer komplexa.
  • Anonym (M)
    Furienna skrev 2016-05-30 09:14:58 följande:

Det är ju också typiskt att du inte med ett ord kommenterar det jag skrev om anorexia och bulimi. Forska lite om de sjukdomarna, så får du se hur hälsosamt ditt smalhetsideal är. 

Du kommer aldrig få något svar gällande anorexi eller bulimi. Jag har ställt frågan ett par gånger här om de skulle säga till en person med anorexi att det bara är att äta mer så går man upp i vikt men har inte fått något svar ännu.
  • Anonym (M)
    Anonym (eb) skrev 2016-05-30 09:58:02 följande:
    Har inte läst hela tråden men som en person som faktiskt haft ätstörningar tidigare i livet så tycker jag att det är fult att använda dessa sjukdomar för att försvara sig själv. Anorexi och bulimi är sjukdomar och extrem övervikt är faktiskt också ett stört förhållande till mat. Själv gick jag i terapi i flera år för att få ett "normalt" förhållande till mat, det finns kanske kraftigt överviktiga som borde göra samma?

En hälsosam vikt uppnådd genom god kosthållning och motion är faktiskt idealet. Blir irriterad på de som skriver om att "springa i skogen hela dagarna och bara äta sallad". De kommentarerna tyder bara på att man slår kritik ifrån sig och vägrar ta ansvar för sitt liv.

Det handlar inte om att se bra ut, utan om att förebygga alla sjukdomar som hör samman med en ohälsosam vikt, vilket i slutändan leder till för tidig död.

Tror själv att övervikt kommer bli ett större samhällsproblem än te.x rökning.

Med detta sagt hoppas jag också att ni förstår att jag inte tycker att man ska skambelägga feta så de inte ens vill bada, däremot måste man faktiskt kalla en spade för en spade.
    Bläddra tillbaka några sidor och läs mitt inlägg. Jag försöker få fram en poäng att man aldrig skulle säga till en person med anorexi att det bara är att äta mer så går man upp men enligt vissa i här är det okej att säga till en överviktig att det är bara att äta mindre. Jag har själv lidit av en ätstörning och fått kbt-behandling för det. Det är extremt svårt att bryta ett sjukligt ätbeteende.
Svar på tråden Bada som tjock